Dumt av Solana

I dag skriver vi på ledarsidan om den senaste utvecklingen i Mellanöstern.
EU:s högste representant för utrikes- och säkerhetspolitiken, Javier Solana, har dumt nog lagt sig i de palestinska valen och hotat med att dra in EU:s alla bidrag om islamistiska Hamas vinner ytterligare terräng.

"EU:s och USA:s uttalanden är inte bara en extrem inblandning i vår valkampanj utan också idiotiska. De hjälper bara Hamas, folket kommer att rösta tvärtemot", säger Ali Jerbawi, professor i statskunskap vid universitetet i Bir Zeit på Västbanken och tidigare chef för den palestinska valkommissionen, till
Göteborgs-Posten.

"Hamas kommer inte att få absolut majoritet, däremot en ansenlig minoritet. Det innebär att vi äntligen får ett riktigt parlament till skillnad från i dag. Vi får en genuin opposition, parlamentariska spelregler, majoritet och minoritet, maktfördelning. Det kallas för demokrati", fortsätter Jerbawi som inte på något sätt är en islamist utan hör till det liberala partiet Tredje vägen.

Sveriges utrikesminister Laila Freivalds hör till dem som har förstått vikten av att världssamfundet håller dialogen igång med Hamas så att den politiska grenen kan vinna över våldsfalangen. Frågan är vad statsminister Göran Persson tycker?



Kommentarer

Postat av: Amir Sariaslan

"Du har rätt till din åsikt så länge den överensstämmer med min"-situation :-)

2005-dec-20 @ 13:07:41
URL: http://www.amirsariaslan.net
Postat av: Johan

Du ser det som "inblandning" i en demokratisk process att göra det klart för palestinierna att om de väljer in en antisemitisk terrororganisation med folkmord och Israels utplånande på agendan (i likhet med Ahmadinejad) så kommer biståndet att dras in?

Din uppfattning är helt obegriplig, och närmast motbjudande, förutom att du verkar tycka att biståndsgivarna har någon slags skyldighet att betala till palestinierna.

Jag utgår ifrån att du inte känner till att det är Oslo-avtalet ("Oslo 2") som förbjuder rasistiska terrorgrupper att delta i valen. Så här står det i avtalet som båda parter har accepterat:

"The nomination of any candidates, parties or coalitions will be refused, and such nomination or registration once made will be canceled, if such candidates, parties or coalitions:

(1) commit or advocate racism; or

(2) pursue the implementation of their aims by unlawful or nondemocratic means."

http://www.knesset.gov.il/process/docs/heskemb3_eng.htm


Hur ni kan försvara och tona ned allvaret i att en terrorgrupp vinner palestinska röster (och bortse från vad det säger om palestinierna) är helt sanslöst!

Johan

2005-dec-20 @ 13:09:29
Postat av: Johan

Den "politiska" grenen av Hamas är förstås den som har förbjudit dans, bio och umgänge mellan ogifta kvinnor och män i de palestinska städer där Hamas har vunnit. Nyligen förbjöds en dans- och kulturfestival pga att Hamas ansåg den som "oislamisk".

Detta är alltså vad Aftonbladet vill uppge plats för. Alla ideal som du Helle Klein och AB säger er stå för i andra lägen (jämlikhet mellan könen, motstånd mot religiös fanatism, motstånd mot rasism och antisemtism etc) är som bortblåst när det gäller palestinierna.

Det är detta som den muslimska forskaren Pernilla Ouis talar om i Sydsvenskan: "Se upp för Halal-hippies":

"Halal-hippierna är tyvärr oförmögna att se brister hos den grupp de värnar om. De ser inte exempelvis den problematiska kvinnosynen, hederstänkandet, kränkningarna av barns rättigheter och den utbredda homofobin bland muslimer. De ser inte den rasism som frodas bland invandrargrupper sinsemellan och mot svenskar.
De vulgariserar rasistbegreppet och använder det mot varje försök att peka på problem bland muslimer. De ser inte heller att många i den muslimska gruppen inte håller med om de principer de själva håller för heliga."

http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article132319.ece

Är Aftonbladet Halal-hippies?

Mvh
Johan

2005-dec-20 @ 13:16:34
Postat av: Helle

Till Johan: Nej, Johan Aftonbladets ledarsida står inte för den typen av åsikter. Liksom vi inte står för exempelvis kristdemokraternas homofobi eller moderaternas rikemannapolitik. Vi skulle däremot inte komma på tanken att förbjuda dessa partier.
Jag tycker, liksom många palestinier, att det är en olycklig utvecklingen att islamismen vinner terräng i det palestinska samhället. Det är dock bättre att få in Hamas i den politiska processen än att låta extremister utnyttja utanförskapet.

2005-dec-20 @ 16:18:27
Postat av: Johan

Du kanske vill väl, men jag tror att det är väldigt naivt. Hamas är inte en demokratisk rörelse (lika lite som Al-Qaidas eller Ansar al-Islams "politiska vinge") och står inte för demokratiska värden (lika lite som naziströrelser i Sverige gör det). Skolprogrammen och "välgörenhetsverksamheten" är direkta instrument för fundamentalistisk indoktrinering av barn och till att göra deras föräldrar beroende och satta i skuld till Hamas för framtida inflytande och till och med terrorism.

"Välgörenheten" och utbildningsprogrammen är mer att likna vid Hitler Jugend eller liknande fascistiska ungdomsgrupper och sociala verksamheter i Mussolinis Italien.

Ingen skulle väl drömma om att upprepa misstaget från 1933 i Tyskland, då det djupt odemokratiska NSDAP tog makten i demokratiska val.

Jag tycker det är otäckt att vissa debattörer, som annars är benhårda och tydliga när det gäller sociala och demokratiska värderingar, plötsligt byter sida och struntar i sina värderingar och principer så fort det handlar om palestinierna.

Mvh
Johan

2005-dec-20 @ 18:18:56
Postat av: petter

Hej Helle, värderingar och principer är viktiga. Utom när det är Israel som begår brott mot de mänskliga rättigheterna.

Då åker värderingarna ut genom fönstret, kvar är bara principen "det är inte tillåtet att kritisera Israel, de som gör det är antisemiter"

Vissa debattörer, som annars pratar sig varma för mänskliga rättigheter och demokratiska värden, framställer ofta (alltid på ett litet överlägset och arrogant sätt) kritiker antingen som terrorister eller sinnesjuka eller något liknande och allting blir så himla otäckt.

Det otäcka är att Israel fortsätter att stå över de lagar som demokratiska nationer förväntas följa, samtidigt som man själva enbart respekterar demokratiska värden i de fall de har något att vinna på det.

Tack för att du uppmärksammar detta. mvh, petter

2005-dec-21 @ 18:30:15
URL: http://www.trancecom.se
Postat av: Johan

Petters kommentar verkar vara ägnad att polemisera. Han verkar inte alls bry sig om att EU själva kan bestämma om de vill skänka pengar till palestinska terrorister. Det finns ingen som helst skyldighet för svenska och europeiska skattebetalare att finansiera palestinsk fascism.

Likaså är det förbjudet, enligt Oslo-avtalet, för palestinska terroristgrupper att delta i valet.

Att respektera detta är ett tecken på att EU fortfarande har en viss demokratisyn, och inte fullständigt kapitulerat för palestinska avtalsbrott och hat.

Att bara sitta och gnälla över Israel i detta fall förtar trovärdigheten hos dem som gör det.

2005-dec-22 @ 11:37:28
Postat av: petter

Det är precis den punkten jag vill föra fram. De som gnäller på Israel har ingen trovärdighet.

By default.

2005-dec-22 @ 14:39:08
URL: http://www.trancecom.se
Postat av: Coprea Nislsson

Johan!
Visst, käre du! Yttrandefriheten gäller endast för israeler därför att Israel är en demokrati, om till skillnad mot Iran - inte har kärnvapen. ( Läs om Vananu! )
Och en stillsam fråga: Medlemmar av Stern-ligan fick väl inte heller rösta efter mordet på Folke Bernadotte och andra likvideringa?

2006-jan-14 @ 11:12:33
hits