Stoppa sopsnusket

Jag är en ivrig försvarare av sophantering. För miljöns skull är det nödvändigt att försöka återvinna så mycket som möjligt och ta hand om det miljöfarliga avfallet på bästa sätt.
Svenska folket tycks hålla med. Folk sorterar sopor som bara den.
Problemet är att kommunernas sophantering alltför ofta är undermålig.
Om detta skriver vi i Aftonbladet i dag.
Sopstationer som dignar av gammalt avfall och smutsen runtikring som drar till sig råttor och annan ohyra är sannerligen inget som lockar till att göra sin medborgerliga plikt.
Här behövs skärpning.
Skriv under sopuppropet!


Persson på strålande humör

Göran Persson var på ett strålande humör på dagens hearing med Oljekommissionen. Gårdagens KU-förhör verkade som bortblåst.
Han lade in små skämtsamma kommentarer mellan de olika talarnas föredragningar.
Efter att ha lyssnat till Hans Folkesson, utvecklingschef vid Volvo personvagnar som berättade om den senaste teknikutvecklingen som syftar till energieffektiva och bränslesnåla bilar, utbrast Göran Persson:

- När jag var ung sade vi "Ingen Ford på våran gård". Men i dag går det ju alldeles utmärkt med Ford.

När miljöanalytikern Jonas Åkerman vid KTH dragit flygets miljöförstörande konsekvenser och problemet med att vårt resande blir allt längre över jordklotet kommenterade Göran Persson:

- Varför flyga till Florens när man kan festa i Flen?



Spännande oljehearing

I dag har jag ägnat mig åt att lyssna till en hearing med kommissionen mot oljeberoendet. Jag har i tidigare bloggnotiser skrivit om statsministerns stora visionära projekt att göra Sverige oberoende av oljan.
Dagens hearing handlade om transportsektorn.
Det är fascinerande att se forskare, fordonsindustridirektörer miljödebattörer och fackliga ledare sitta i samma rum och diskutera de spännande framtidsfrågorna. Statsminister Göran Persson och kommissionens generalsekreterare Stefan Edman satt som värdar framme på podiet.
Tänk att statsministern avsätter fyra timmar av sin dyrbara tid. Det visar att han verkligen anser att energi- och miljöfrågorna är viktiga.


Engelsk press om Perssons oljepolitik

Jag skrev nyligen en bloggnotis om att New York Times i en stort uppslagen artikel skrev om den svenska miljöpolitiken, främst statsminister Göran Perssons "oljekommission".
Nu har engelsk press också börjat intressera sig för den svenska kampen mot oljeberoendet.
The Guardian skriver - Sweden plans to be world´s first oil-free economy" (tack för tipset Eric).

Miljödebattören Stefan Edman, som satts att leda Perssons viktiga oljekommission, skriver i ett mejl till mig att de utländska medierna ringer för fullt.

"Idag blev jag paff, plötsligt ringde journalister från Belgien, Israe, BBC och Der Spiegel - och alla ville veta hur Sverige skall bli oljefritt på femton år, tilll 2020", berättar Edman.

Häftigt. Det är inte utan att man känner en viss stolthet för Sverige.



Borgerlig regering - backlash för miljön

De borgerliga partierna har klara trovärdighetsproblem vad gäller miljöpolitiken. Inte ens det gamla centerpartiet är längre pålitligt i dessa frågor - gröna centern har under Maud Olofssons ledning blivit riktigt grått.
Läs Aftonbladets ledare i torsdags.


New York Times om Göran Perssons gröna politik

I går publicerade New York Times en intressant artikel om den svenska miljöpolitiken. Statsminister Göran Persson intervjuas om sin kamp mot oljeberoendet. Även samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin omnämns för utspelet om att Sverige kan bli en ledande exportör av alternativa energilösningar.

Heja det gröna folkhemmet!


Atomsopberget växer i England

Den engelska regeringen har tänkt sätta igång sitt kärnkraftsprogram igen och bygga tio nya reaktorer.
Nu varnar rådgivare för denna energipolitik, enligt brittiska Independent.
(Tack för tipset Hans Nilsson)
Det radioaktiva sopberget växer i Storbritannien - det finns så många atomsopor från den gamla kärnkraften så att de skulle kunna fylla fem hela Albert Hall-lokaler.
Regeringen borde lösa problemet med det radioaktiva avfallet innan den bygger nya reaktorer, menar Tony Blairs egna rådgivare.


PJ Anders Linder har det inte lätt

Opinionen om trängselskatterna i Stockholm svängde snabbt efter det hittills lyckade försöket. Borgerliga debattörer (Expressens politiske redaktör bland andra) började tala för skatten, den borgerliga think-tanken SNS ordförande talade om trängselskatt som något som kunde gynna tillväxten i Stockholm och nationalekonomer beskrev biltullarna som "en klassiskt liberal" idé (se Brännpunkt).
I nyhetsmediernas enkäter jublar stockholmare som upptäckt hur skönt det är med en alltmer bilfri innerstad och glesa köer under rusningstrafiken.
Svenska Dagbladets politiska chefredaktör, PJ Anders Linder blir alltmer en ropandes röst i öknen. Med en dåres envishet tjatar han i bloggen och på sin ledarsida om det förfärliga trängselskatteförsöket.
Få tycks numera hålla med honom.



Trängselskatten hyllas

Det är en märkbar förändring i opinionen när det gäller Stockholms trängselskatter. Nyhetsmedier som i början kritiskt hetsade mot försöket är betydligt mer sansade nu. Fler röster, de flesta positiva, får komma till tals.
Och som jag tidigare nämnt har en stark kritisk röst som Expressen nu svängt helt om. I dag kan du läsa
PM Nilssons argument för att han ändrat sig. Sent ska syndaren vakna. Men det är bra att han kommit på bättre tankar. För borgerligheten måste det innebära ett visst bekymmer när dess opinionskamrat byter sida.
Samtidigt finns det skäl att påminna om att både moderater och folkpartister tidigare ha drivit just miljöavgifter som ett sätt att lösa miljö- och trafikproblemen.

På vår egen ledarsida hyllar vi förstås det hittills lyckade försöket. Aftonbladets ledarsida har under lång tid propagerat för miljöavgifter och biltullar.
Det kommer bli mycket intressant med folkomröstningen och partiernas ställningstaganden.
Socialdemokraterna på riksplanet måste garantera att om försöket permanentas ska avgiftspengarna oavkortat gå till Stockholms kollektivtrafik och vägbyggen.
Finansminister Pär Nuder gör klokt i att bli tydlig på denna punkt.

Expressen svänger 180 grader

I söndagens Expressen antydde den politiske redaktören PM Nilsson en svängning i tidningens linje angående trängselskatten. Expressen har till skillnad från dess liberala kollega DN varit motståndare till biltullarna i Stockholm. Men nu verkar man ändra uppfattning.
I radions Studio 1 i dag diskuterade Nilsson frågan med moderaternas Kristina Axén-Olin. Det var intressant.
PM Nilsson har nu på sin väg från villan i Nacka intill jobbet i Marieberg upptäckt hur enkelt det var att köra - inga köer, betydligt mindre biltrafik. Trängselskatten har haft verkan.

"Jag har aldrig varit med om att det har gått att åka som i dag, mitt i rusningstrafiken. Det var som att köra in en söndagmorgon", sade Nilsson.

Han vänder sig såklart fortfarande mot det odemokratiska sättet trängselavgiftförsöket genomfördes på, men om nu allt går bra och avgifterna får uppnådda effekter "måste nog vi som varit emot ompröva vår ståndpunkt", fortsatte Nilsson.
Nilsson sade också att alla han känner som bor i innerstaden tycker det här med trängselavgifterna är bra och "jag är inte alls säker på att trängselavgifterna kommer att bli den hävstång för borgerligheten som man har trott".

Kristina Axén-Olin verkade uppenbart bekymrad över Nilssons nya linje i frågan om biltullarna.
Jag är övertygad om att PM Nilsson har hittat rätt. Till slut.





Heja trängselskatten

Många har med rätta upprörts över på det sätt som trängselskatteförsöket kom till i Stockholm - det var ju milt sagt inte särskilt demokratiskt. Däremot är frågan inte ny utan har debatterats i Stockholms stadshus under decennier. Aftonbladets ledarsida har länge drivit frågan om miljöavgifter som ett styrmedel i miljöpolitiken.
I Godmorgon Världen i söndags kunde vi höra att även folkpartiet principiellt är för idén och var till och med berett att göra upp med miljöpartiet om saken om de hade bildat en grön mittenregering efter förra valet.

Läsaren Jonas Tegenfeldt har hört av sig. Han hejar på trängselskatteförsöket men kritiserar sättet det genomförts på.

"Heja trängselskatten!
Grundidén med trängselskatten är utmärkt! Problemet är det amatörmässiga sätt som den introducerats hotar att skapa en opinion som röstar bort den helt och hållet efter sommaren när försöket är klart. På något vis påminns man om Bush' bedrift att skapa en opinion mot demokrati i vissa delar av världen
", skriver Jonas.

Och så föreslår han några punkter som borde ha tänkts igenom bättre:

"Hade det varit så svårt att tänka lite mer på möljigheterna av falska och stulna skyltar? Var är rättsäkerheten? Vilken buspojke som helst ser genast möjligheterna...

Hade det varit så svårt att inse stolligheten i att ersättning för skatten vid tjänsteresa i egen bil är att se som lön, medan ersättning för trängselskatten i privat resa i tjänstebil inte beskattas alls. Borde det inte varit tvärtom?

Varför fem dagars betalningsfrist? Knappt ens den värsta hästhandlare har sådana villkor. Däremot liknar det mera villkoren i parkeringsbranschen, vilket Londons trängselskatt gärna jämför sig med, med sin midnattsfrist. Men, parkeringsbranschen är knappast ett föredöme med avseende på konsumentskydd.

Däremot, det som knappast är upprörande är beloppet på max 60kr. Det motsvarar några timmars parkering på gatan eller en stor stark. Det borde knappast uppröra någon.

Man skulle egentligen ha ett system som automatiskt justerar priset på så sätt att trängsel på Stockholms gator förhindras! Vid festivaler skulle det kunna kosta 100tals kronor. Om man annonsera tydligt vad som gäller och ordnar med realistiska och attraktiva alternativ skulle ingen vettig människa vara emot det.

Hälsningar,
Jonas"



Feministisk trängselavgift

Bloggaren Linnea skriver intressant om bilismen ur ett könsperspektiv.
Forskningen har länge visat att det framförallt är män som tar bilen till jobbet medan kvinnorna tar tunnelbana eller buss.

"Att trängselavgiften inte är tänkt i första hand som jämställdhetsfråga är tydligt. Det är trots allt en hel del kvinnor som kör bil, och de betalar precis som sina manliga vägkamrater trängselavgift.
Men med en viss förändring så kan trängeslavgiften utvecklas till en radikal jämställdhetsreform, om kvinnor som grupp undantas från trängselavgiften.
Något att fundera över när vi vunnit folkomröstningen?
", skriver Linnea.

Herrarna i Motormännens riksförbund får väl anledning att trycka nya banderoller och slå tillbaka mot trängsel-matriarkatet, fniss.



Inget kaos på Essingeleden

Den första riktiga test-dagen för trängselskatten har än så länge avlöpt väl. Det befarade kaoset på Essingeleden uppstod aldrig i morse. Tvärtom verkar fler stockholmare ha ställt bilen eller ändrat restiderna.
Kanske kommer det att visa sig att idén med miljöavgifter för att komma tillrätta med trafikproblem och samtidigt få pengar till kollektivtrafik och andra trafiksatsningar visar sig alldeles utmärkt?
Detta insåg moderaterna redan på 1970-talet. Varför bråka så mycket nu?



Bortom trängselskatter

En bekant från min tid i Örebro, journalisten Per Janse har hört av sig. Han håller på med ett miljöprojekt som han kallar "Bortom trängselskatten". Det handlar om spårbilar.
Den 13:e januari ska det hållas seminarium och presskonferens på Kulturhuset i Stockholm.
En första testbana med de häftiga bilarna hängande i luften byggs under 2006 i Uppsala.
Med spårbilar kan vi komma bort från både trängsel och avgaser.
Häftigt.



Bra bild av trängselskattens idé

Tidningen Metro har på sin första sida i dag publicerat två bilder av Klarastrandsleden - den ena tagen i måndags då mängder med bilar som vanligt rullade där, den andra tagen i går då det är betydligt glesare med bilar.
Så åskådliggörs själva idén med trängselskatten på ett bra sätt.
Kolla själv här.

Första t-dagen över

Så där ja, dagen T- trängselskattedagen går mot sitt slut.
På det stora hela verkar det mesta ha fungerat i dag. Enligt Vägverkets beräkningar minskade den sammanlagda trafikmängden mellan 06.30 och 18.30 med 25 procent.

Nu är det fortfarande julledighetsdagar. Det verkliga testet blir nästa vecka när de flesta är tillbaka på jobbet.
Ändå säger mig något att den enorma kritiken mot trängselavgifterna är överdriven.
Om bara betalningsproceduren fungerar så kommer det nog visa sig att det hela kanske inte är så tokigt trots allt. Om New York, London, Berlin och andra städer kan, kan väl Stockholm?

Bara finansminister Pär Nuder verkligen ser till att skattemedlen som dras in verkligen kommer till användning i Stockholm - kollektivtrafiken måste byggas ut bland annat!



En framgång

Stockholms stads miljöavgiftskansli meddelar att morgontrafiken minskade med 16 procent under tisdagen i jämförelse med i måndags.
Vilken framgång för trängselskatten!


Moderaterna var först

När man lyssnar på dagens stockholmsmoderater låter det som om de alltid varit motståndare till trängselavgifter. Så är dock inte fallet. Redan på 1970-talet krävde de dåvarande ledande m-politikerna Carl Cederschiöld och Anders Gustav att trängselskatt skulle införas.
Också det så kallade Dennispaketet på 1990-talet inbegrep trängselavgifter. Tanken var att innerstadstrafiken skulle minskas med 25 procent. Moderaterna tog fram ett förslag om stora betalstationer runtom i innerstaden.
Du kan läsa mer om detta på Svenska Dagbladets Brännpunkt i dag, där två vänsterpartister tackar moderaterna för trängselavgifterna.
I dag har tyvärr den angelägna framtidsfrågan om stadens trafikproblem och miljö förvandlats till ett cyniskt maktspel inför valet.



Stockholm ett trafikföredöme?

Jag hörde Köpenhamns borgmästare Ritt Bjerregard på lunch-ekot. Hon följer försöket med trängselskatt i Stockholm med stort intresse.

"Jag kan gärna tänka mig att införa det här också", säger hon.
"Det är spännande. Vi följer med i utvecklingen i stora städer som Oslo och London", lägger hon till.

Finland kollar visst också in stockholmsförsöket. I Helsingfors finns planer på så kallade smidighetsavgifter.
Ett betydligt bättre namn, för övrigt.
Vänta bara, Stockholms politiker kommer i framtiden att hyllas för sina framsynta miljö- och trafikprojekt.
Frågan är bara om försöket hinner få någon positiv betydelse förrän det är dags att rösta om det.


Högerröst för trängselskatt

I den massiva kören av motståndare mot de stackars trängselavgifterna i Stockholm är det kul att läsa avvikande åsikter. På Naturskyddsföreningens kampanjsida har högerliberalen Johan Norberg skrivit en intressant krönika om varför trängselavgifterna är en strålande idé.

"Det är svårt att förstå varför vi ska behandla just biltrafik enligt gamla planekonomiska principer. Och att borgerliga partier tycker det är obegripligt. Deras lösning att bygga bort köerna påminner om planekonomerna som sade att det inte var systemet det var fel på, det var bara att producera mer mat om köerna ringlade utanför butikerna. Problemet var bara att ökad produktion utan marknadspriser ökade efterfrågan än mer och köerna återkom", skriver Johan Norberg.

Svenska Dagbladet och Expressen som driver kampanj mot trängselskatten borde läsa sin åsiktskollega.
Även Dagens Nyheter som börjat ludda till sin hittills tydliga profil i frågan. DN och Aftonbladet har stått upp för idén om trängselskatt men att döma av dagens ledare i DN börjar kollegan svikta i tron.




Dagen T är här!

Dagen T - Trängselskattedagen har kommit!
Det var lugnt på Tvärbanan in till Globen i dag. Allt var som vanligt.
Däremot rapporteras en del protestaktioner mot trängselskatten runtom i Stockholm.
Aftonbladets egen Tullombudsman rapporterar löpande om hur denna första dag med skatten avlöper.

Försöket har misskötts från första stund. Tyvärr. Själva idén med trängselskatt är god och trafikproblemen måste lösas på något sätt. Kritikerna har än så länge inte kommit med något bra alternativ till miljöavgifterna.
Läs mer på Aftonbladets ledarsida.
Mitt i kritikerstormen är det dags att påminna om att de kritiserade vägtullarna i London faktiskt blev en succé...


Vad är alternativet till trängselskatten?

Jag ser att Svenska Dagbladets politiska chefredaktör PJ Anders Linder bloggar om trängselskatten.

"Staten har satt av 3,8 skattemiljarder till biltullarna. Experimentet blir sannolikt ännu dyrare. Vad tycker du att man borde ha använt pengarna till i stället", frågar PJ sina läsare.

Den väsentliga frågan är snarare: hur ska Stockholms trafik- och miljöproblem lösas?
Motståndarna mot trängselskatten är oss svaret skyldiga.

Mer om trängselskatten på morgondagens ledarsida i Aftonbladet.



Trots allt en kemikalielag

EU gav klartecken för den nya lag som ska få ordning på alla okända kemikalier. Nu går det inte längre att stoppa Reach-systemet. Bevisbördan flyttas från myndigheter till företag. De 30 000 kemiska ämnena runt omkring oss kommer äntligen att registreras.
Kompromissen har många brister. Miljörörelsens kritik mot dagens kompromiss har goda grunder. Bristerna bör ändå inte skymma en viktig framgång för svenskt miljöarbete.
Här kan du läsa vår ledarkommentar.

Hökmark borde berätta vem som betalar

I helgen gjorde världens miljöministrar upp om att gå vidare med klimatpolitiken och Kyotoprotokollet.
Europa är ledande i förhandlingarna vilket oroar den amerikanska oljelobbyn.
I dag kan Aftonbladets ledarsida avslöja att moderaternas EU-parlamentariker Gunnar Hökmark är involverad i oljekampanjen mot Kyotoavtalet.

"Gunnar Hökmark är moderaternas förstanamn i EU-parlamentet. Han är också vice ordförande för en mörkblå tankesmedja i Bryssel som motarbetar Kyotoprotokollet. Tankesmedjans expert får stöd av amerikanska oljebolag", skriver Aftonbladets ledarsida.

Det är brittiska tidningen the Independent som skrivit om amerikanske lobbyisten Chris Horner som nu försöker stoppa de europeiska ansträngningarna på klimatområdet. Denne Horner jobbar också för European Enterprise Institute där Gunnar Hökmark är vice ordförande.

Hökmark borde berätta vilka företag som finansierar kampanjandet.



Kämpa för bättre kemikalielag

I nästa vecka ska EU besluta om ny kemikalielag - REACH.
Aftonbladets ledarsida har länge krävt att Sverige tydligt måste driva kemikaliefrågan och se till att lagen inte blir så urvattnad som kemilobbyn håller på att få den till.
Greenpeace har i dag skickat ett brev till statsminister Göran Persson där de kräver att de nordiska statsministrarna borde göra en gemensam insats för att stärka REACH.

"Den insats som de nordiska statsministrarna hittills har gjort när det gäller EU:s nya kemikalielagstiftning, REACH, har i stort sett varit osynlig utanför Norden. Fram till det avgörande rådsmötet den 13:e december behövs det nu en kraftfull insats från de nordiska länderna, om REACH ska räddas från de tyska sabotageförsöken", skriver Greenpeace.

Du kan läsa mer om kemikaliestriden i EU på Aftonbladets ledarsida i morgon.

Gröna bilar rullar in i framtiden

Miljöbilsförsäljningen har ökat rejält och av det följer att alternativa bränslen får genomslag på marknaden. Försäljningen av etanol har stigit markant på senare tid.
"2005 ser ut att bli ett genombrottsår för etanolbränslet E85", meddelar OKQ8.
Shell tänker bli ledande på alternativa bränslen på den svenska marknaden och bygger etanolpumpar för fullt, uppger Miljörapporten.
Bensinpris och trängselskatt ser ut att få effekt. Det är glädjande för miljö och medborgare.

Visst kan vi göra oss av med kärnkraften

Svenska Naturskyddsföreningen presenterade i fredags en intressant rapport. Föreningen har frågat energisektorns branschorganisationer om den förnyelsebara energins potential. Branschen själv räknar med att redan till år 2020 kan förnybar energi i kombination med energieffektivisering ersätta all kärnkraft och nästan all användning av fossila bränslen inom industri, service och bostäder.

"Regeringen måste göra upp med den politiska schizofreni man i dag ägnar sig åt. Att exempelvis hävda att Sverige ska göra sig oberoende av fossila bränslen, och samtidigt skapa en gräddfil för ökad fossilgasanvändning i Sverige genom att föreslå att gaseldade kraftverk ska undantas från koldioxidskatt ger mycket motstridiga signaler", säger Svante Axelsson, generalsekreterare i SNF.

SNF har också gjort en SIFO som visar att det finns ett brett folkligt stöd för att ställa om energisamhället och lämna kärnkrafts- och oljesamhället.

Läs gärna den kunnige energiexperten Hans Nilssons blogg i ämnet.

Kemikaliekampen

Phu, nu är jag åter på tidningen efter en två-dagars konferens med redaktionsledningen.
Ser i Dagens Nyheter att det bildats en kul allians: LO, Skanska och Naturskyddsföreningen.
De slår tillsammans ett slag för den europeiska kemikaliestrategin - REACH - som en gång Margot Wallström, dåvarande miljökommissionären i EU, utarbetat.
Så bra!
Måtte alla de svenska EU-parlamentarikerna rösta för att stärka REACH.

Sahlin ställer om samhället

Ledarsidans serie om det gröna folkhemmet avslutades i dag med en stor intervju av samhällsbyggarminister Mona Sahlin. Mina kollegor Lena Askling och Mats Engström för ett intressant samtal med Sahlin om hur visionen om det gröna folkhemmet ska bli hela socialdemokratins.
Hoppas verkligen att s-kongressen som börjar på lördag tar till sig Sahlins visa ord om vikten av en energiomställning och satsningar på ny miljöteknik.


De gröna sossarna måste höja rösten

I går kväll var Mona Sahlin i TV:s Agenda och talade bra om vikten av energiomställningen.
På Aftonbladets ledarsida har vi under några dagar kört en liten serie vi kallar "På väg mot ett grönt folkhem".

"Jobb räddas av höga miljökrav", heter dagens huvudledare i ämnet.
Det är hög tid att miljövännerna inom socialdemokratin höjer sina röster och blir aktiva under kongressen så att det inte blir en miljö- och energibacklash. Reaktorlobbyn mobiliserar.


Lysande Sahlin!

"Den enda riktning som finns nu är energiomställningen och för det behövs politiskt mod", sade samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin i polemik till moderaternas Mikael Odenberg i kvällens Agenda.
Sahlin pläderade lysande för vikten av att hitta alternativ till olja och kärnkraft. Hon utlovade en nationell strategi för energieffektivisering.
Utmärkt!

Regeringen ökar kärnkraftsberoendet

Regeringen har nu sagt ja till att höja effekten för ökad produktion i Ringhals kärnkraftsreaktorer.
Det är obegripligt. Regeringen har med statsministern i spetsen gång på gång hävdat att kärnkraften ska fasas ut och Sverige ska ställa om energisystemet till ett långsiktigt hållbart sådant.
I april sade Miljödomstolen nej till Ringhals planer. Skälen var risk för ökade utsläpp av radioaktiva ämnen och en ökad olycksrisk. Miljödomstolen pekade också på att avfallsfrågan ännu inte är löst.
Ändå ger i dag regeringen klartecken till effekthöjning i Ringhals.
Sanslöst dumt.



På väg mot ett grönt folkhem

Godmorgon kära bloggläsare. I dag är det dimmigt i Stockholm. Hösten har kommit på riktigt.
Jag läser ett TT-meddelande om att den svenska miljöteknikexporten går kraftigt framåt. I dag är den
värd 25 miljarder kronor, enligt en rapport från Exportrådet. Så glädjande!

På Aftonbladets ledarsida kör vi just nu en liten serie "På väg mot ett grönt folkhem" som visar att miljösatsningar också är ekonomiskt lönsamma.
Mats Engström skev häromdagen att "grönt byggande är en exportsuccé".
I dag går han vidare med exemplet Örnsköldsvik, där det satsas för fullt på energieffektivisering.

"Det finns ju det här socialdemokratiska nätverket för orter med energiintensiv industri. Örnsköldsvik är en sådan kommun men jag har inte skrivit under, för jag tror inte på budskapet att bara säga nej. Projekten här har visat att det går att spara mycket energi", säger s-kommunalrådet Elvy Söderström.

Heja Elvy Söderström! Hon har förstått hur framtiden bäst skapas.
Måtte hennes kloka tankar också genomsyra s-kongressen som hålls i Malmö snart.

Anders Wijkman har förstått

Kristdemokraten Anders Wijkman är en klok person. Han hör till dem inom EU som hårt driver kampen för en långsiktigt hållbar utveckling.
I förra veckan belönades hans arbete för energieffektivisering. Han tog hem priset "årets prestation" i tävlingen om att bli årets MEP (Member of the European Parliament) för att han visat att kampen för energieffektivisering går att förena med tillväxt och utveckling.
Grattis Anders Wijkman!
Hans Nilsson, som en gång i tiden var chef för det lyckade Kansliet för energieffektivisering inom NUTEK, tipsar mig om att the Guardian samma dag rapporterade om att miljöförstöring orsakar fattigdom.

Nilssons egen hemsida är förresten väl värd ett besök för den som är intresserad av energi- och miljöfrågor.




Gunnar Hökmark - en betongmoderat

I går röstade miljöutskottet i EU-parlamentet om kemikalielagstiftningen - det så kallade REACH. Utskottet gjorde glädjande nog motstånd mot bakåtsträvare och kemilobbyister. Det vill behålla grunderna i det ursprungliga förslag som Margot Wallström utarbetade under sin tid som miljökommissionär.
Alla partier i utskottet röstade för detta utom ett - den politiska högern EPP, som moderaterna tillhör.
Moderaternas Gunnar Hökmark hör till de verkliga miljöfienderna i EU.
Om drygt en månad ska hela EU-parlamentet rösta om kemikaliepolitiken. Då måste de svenska moderaterna bekänna färg.

"Fredrik Reinfeldt vill stå för en modernisering av moderaterna. Varför är då hans parti så bakåtsträvande i kemikaliepolitiken?
Moderaterna har fortfarande chansen att ändra bilden och gå emot sin partigrupp i EU-parlamentet.
Frågan är bara om partiledningen i Stockholm vill och om den rår på Gunnar Hökmark och hans kollegor i Brysse
l", skriver Aftonbladets huvudledare i dag.

Kom igen Volvo och Saab!

Jag läser en intressant artikel i den alltid så läsvärda Svenska Dagbladet. Stora biltillverkare som Ford och Toyota ber USA:s president George W Bush att hjälpa dem att bli mindre beroende av bensin och olja.
Fords styrelseordförande och koncernchef William Clay Ford Jr skriver i ett brev till presidenten att han önskar att Bush ordnar ett toppmöte om energi med företrädare för bilindustri, bensinbolag, konsumenterna och regeringen.
Mötet borde handlar om vad bilindustrin kan göra för att utveckla alternativa bränslen, menar Ford-chefen.
Intressant!
De kraftiga oljeprishöjningarna har fått bilindustrin att inse att oljeberoendet inte är långsiktigt hållbart.
Ford som äger svenska Volvo och General Motors som äger Saab vill nu ompröva sin energistrategi.
Tänk om svenska bilindustrin kunde ta chansen och bli den ledande utvecklaren av bränslesnåla bilar och ta fram motorer som går på alternativa bränslen.
Ta chansen, Volvo och Saab!


EU och kemikaliekriget

Aftonbladets ledarsida har många gånger skrivit om det viktiga arbetet inom EU med ett nytt kemikaliedirektiv - REACH. Margot Wallström lyckades som miljökommissionär komma långt i detta arbete trots kemilobbyns hårda krigföring mot direktivet.
Nu har emellertid kommissionens tjänstemän lagt ett förslag som totalt skulle omintetgöra REACH-direktivets styrka. Det är hög tid att svenska regeringen med statsminister Göran Persson i spetsen ryter till och markerar att så här får det inte gå till.
Läs Aftonbladets ledare.


Klimatkampen måste fortsätta

Rapporterna från New Orleans är verkligen förfärliga. Ett helt samhälle håller på att kollapsa.
Jag skrev en bloggnotis om vikten av att bekämpa växthusgaserna och föra en aktiv klimatpolitik apropå de rådande budgetförhandlingarna.

Läsaren Marie från Luleå håller med:

Hej!

Jag tycker det är toppen att du tar upp frågan om det extrema vädret som råder nu. Det är otäckt och vi borde låta oss skrämmas och ta en funderare över vår moderna livsstil. Men jag tycker det rimmar illa när Aftonbladet samtidigt skriver att bensinskatten borde sänkas. Se istället det höga bensinpriset som en morot till att källsortera resandet. Det vinner både miljön och plånboken på!

Ha en skön fredag och krya på dig!

Hälsningar
Marie i Luleå

Jag kan lova dig Marie att ledarsidans linje ligger fast: det behövs en grön skatteväxling, miljö- och energiskatter måste styra om samhällsutvecklingen i hållbar riktning och det är av största vikt med en aktiv klimatpolitik.
Du kan läsa mer om detta av ledarsidans kunnige miljöskribent Mats Engström i morgon.

Vad händer med vädret?

Förfärliga bilder från New Orleans i USA. Orkanen Katrina har orsakat en väldig förödelse.
Samtidigt står stora delar av centraleuropa under vatten. I Rumänien har 31 människor dött. Medan det är extrem torka i Spanien och Portugal med stora bränder som följd.

"Den svåra torkan på Iberiska halvön och översvämningarna i Europa är två tecken på att klimatet förändrats.", säger meteorologen Pär Holmgren till Aftonbladet.

Det extrema vädret kommer numera med allt kortare intervall.
Medeltemperaturen ökar på jorden vilket medför drastiska klimatförändringar runtom i världen.
Världens regeringar (nåja nästan alla, men inte Bush-administrationen i USA förstås) har enats om att den viktigaste miljöpolitiska åtgärden är att bekämpa växthusgaserna. Det så kallade Kyoto-protokollet kräver av länderna att kraftigt minska exempelvis koldioxidutsläppen.

Mot bakgrund av detta är det illavarslande att finansminister Pär Nuder nu i budgetförhandlingarna med v och mp driver en betydligt mindre skatteväxling. Var blev statsministerns gröna folkhem av och idén att omställningen till ett energisnålt och miljövänligt samhälle skulle bli nästa stora tillväxtsprång?


Bush har svårt med klimatet

TT och Reuter rapporterar om att USA kringår FN:s miljöarbete och bildar en klimatpakt tillsammans med bland andra Australien, Indien, Kina och Sydkorea.

"I stället för att lägga fokus på att sätta mål för minskade utsläpp vill de fem länderna prioritera utvecklingen av ny teknik.

Kanske finns här fröet till en mer konstruktiv och dynamisk syn på uppvärmningsfrågan
", skriver Svenska Dagbladets politiske chefredaktör PJ Anders Linder i sin blogg.


Högern har aldrig gillat kraven på minskade utsläpp. Teknikutveckling finns dock i högsta grad med i det internationella samfundets arbete med hållbar utveckling och minskande av växthusgaserna. Det hade varit betydligt bättre om USA ställde upp bakom Kyoto-avtalet. Det har regeringarna för över 150 länder gjort.

Men Bush vågar väl inte för sina vänner oljemagnaterna?


Rör inte våra jordgubbar

Jag läser att det ska bli tillåtet att spruta jordgubbarna med nervgift.
Vansinne!
I vår gannländer Norge och Danmark är besprutningsmedlet helt förbjudet.
Jag håller med bloggaren Annica Tiger som skriver besviket:

Jag trodde att vi skulle satsa på ekologiska produkter och ekologisk odling.
Jag tänker då inte köpa en enda jordgubbe i år, om jag inte vet att den är svensk och ekologiskt odlad.

Dags att starta kampanjen - Rör inte våra jordgubbar!

Designade sopstationer

Jag skrev härom dagen om skitiga Stockholm med anledning av Aftonbladets sopupprop (se här och här och här). Fick ett kul mejl från läsaren Sven Cahling som uppmärksammar mig på att även Paris har problem med sophanteringen. Det är framförallt sopstationerna för vinflaskorna som är ett bekymmer. Fransmännen tycker att klirrandet av glasflaskorna som krossas är alltför störande men om glasinsamlingarna ställs längre bort från de boende används de inte.
Sverige tekniska attachéer skriver i sin utlandsrapport: "Vägen till en framgångsrik glasinsamling i Frankrike går därför via vackert designade ljudisolerade glasigloer. Dessa kostas 20 till 40 procent mer än de vanliga, men har trots det tagit en femtedel av den franska marknaden. En ljudisolerad vackert designad glasigloo får 20 till 25 procent högre insamlingstal än de vanliga."
Design är visst kodordet för det mesta i dag. Kanske skulle trendkänslige Leif Pagrotsky ta över sopfrågan?


Sopigt värre

Vilken sommar! Äntligen!
Desto viktigare att sophanteringen fungerar. I går bloggade jag om skitiga Stockholm med anledning av tidningens "sop-upprop". Har fått många mejl om detta.
Bland annat skriver VD för Förpacknings- och Tidningsinsamlingen som byggt den återvinningsstation jag skrev om i går - behållaren i Göteborg som själv säger till när den behöver tömmas.

"Hej Helle!

Jag jobbar som VD för Förpacknings- och Tidningsinsamlingen och var intervjuad i dagens Aftonbladet. Det är även vi som har byggt den station som "intelligenta" behållare i Göteborg som du refererar till i din blogg. Det är den första stationen i Göteborg men inom en treårsperiod kommer samtliga stationer i Göteborg få det utseendet med intelligenta behållare för kartong framförallt. Detta är ett projekt som vi driver tillsammans med Kretsloppskontoret på Göteborgs Kommun.

I Stockholm finns faktiskt en exakt likadan station etablerad på Mariehamnsgatan i Akalla. Vi kommer att bygga om 10 stycken återvinningsstationer till dessa under detta år. Detta är dock inte i samarbete med Stockholms Stad utan ett helt eget initiativ. Vi har nu under lång tid föreslagit Stockholms Stad samma lösning som vi gör för Göteborg men intresset från Renhållningsnämnden i Stockholm är mycket ljummet. Istället hotar man med att dra in markupplåtelseavtalet. En intressant skillnad i angreppssätt mellan rikets två största städer tycker jag.
Mvh
John Strand"
Intressant att Stockholms stad är så seg när det gäller nya innovationer för en bättre renhållning.
Återigen: lär av Göteborg!
Nu måste jag på sammanträde med ledningsgruppen.


Stockholm kan lära av Göteborg

Apropå sopor...
På Långedragsvägen i Västra Frölunda i Göteborg står landets mest avancerade återvinningsbehållare. Den sänder sms till entreprenören IL Recycling när det är dags för tömning.
Senaste numret av Miljörapporten skriver intressant om återvinning och sophantering.
Det är ett växande samhällsproblem. Men med hjälp av den nya informationstekniken kan en hel del av problemen lösas.
Bättre koll på återvinningsiglon kan hålla råttorna borta.
Stockholms stad borde kolla in göteborgarnas försök.


Hållbar konsumtion

I morse skrev jag en bloggkommentar om att Stefan Edman skulle presentera sin utredning Bilen, biffen och bostaden - om hållbar konsumtion. Det är en spännande utredning med mängder av konkreta förslag om hur vi kan leva mer resurseffektivt. Just konsumtionsperspektivet är klart intressant.
Risken är att (som bloggaren Life de Luxe är inne på) ingen orkar ta till sig alla de sextiotal idéer som Edman för fram. Regeringen borde därför se till att så snart som möjligt försöka göra politik av hans bästa förslag om hur vi ska leva våra liv smartare och göra utvecklingen långsiktigt hållbar för människor, djur och natur på planeten Tellus.
I morgon kan du läsa mer om Biffen, bilen och bostaden på Aftonbladets ledarsida.


Bilen, biffen och bostaden

Godmorgon bloggläsare! I dag presenteras en angelägen statlig utredning. Det är miljödebattören, biologen och den före detta medarbetaren på Aftonbladets ledarsida Stefan Edman som lägger fram sina förslag om hållbar konsumtion. "Bilen, biffen och bostaden" heter slutdokumentet.
Radioekot berättade i morse om en del av förslagen. I dag hålls presskonferens. Jag återkommer säkert i ämnet. Aftonbladets ledarsida har tidigare skrivit om Edmans spännande utredning, kolla här .


Håll koll på Vattenfall

Aftonbladets ledarsida har under lång tid kritiserat Vattenfalls ledning för att bedriva dubbelspel. I Sverige svarar man något sånär upp mot ägarens (statens) krav på att driva energiomställningen framåt. I utlandet gör man precis tvärtom: köper kolkraft och investerar i kärnkraft.
Nyligen togs skarpare ägardirektiv som ska få Vattenfall att bli just den motor som statsminister Göran Persson länge talat om i sina gröna folkhemsvisioner.
Enligt välinformerade källor har Vattenfall nu vid det årliga mötet med "nuclear forum" i Tyskland aviserat sitt intresse i att satsa på en fransk kärnreaktor i Flammanville.
Det kan knappast stämma med ägardirektiven. Eller vad säger ansvarig minister, Thomas Östros?


hits