Trängselskatten hyllas

Det är en märkbar förändring i opinionen när det gäller Stockholms trängselskatter. Nyhetsmedier som i början kritiskt hetsade mot försöket är betydligt mer sansade nu. Fler röster, de flesta positiva, får komma till tals.
Och som jag tidigare nämnt har en stark kritisk röst som Expressen nu svängt helt om. I dag kan du läsa
PM Nilssons argument för att han ändrat sig. Sent ska syndaren vakna. Men det är bra att han kommit på bättre tankar. För borgerligheten måste det innebära ett visst bekymmer när dess opinionskamrat byter sida.
Samtidigt finns det skäl att påminna om att både moderater och folkpartister tidigare ha drivit just miljöavgifter som ett sätt att lösa miljö- och trafikproblemen.

På vår egen ledarsida hyllar vi förstås det hittills lyckade försöket. Aftonbladets ledarsida har under lång tid propagerat för miljöavgifter och biltullar.
Det kommer bli mycket intressant med folkomröstningen och partiernas ställningstaganden.
Socialdemokraterna på riksplanet måste garantera att om försöket permanentas ska avgiftspengarna oavkortat gå till Stockholms kollektivtrafik och vägbyggen.
Finansminister Pär Nuder gör klokt i att bli tydlig på denna punkt.

Kommentarer

Postat av: Affe Bernhard

Tror ni på allvar att ett omröstningsbeslut skulle följas av Billström efter en ev seger???
De flesta jag talat med kan acceptera avgifter om det är till för att finansiera nödvändiga byggen...Förtroende krisen bottnar i det odemokratiska sätt dessa skatter (avgifter???) tillkommit..
Varför skulle Stockholmare någonsin få tillbaka någonting??? Hittils är det väl Stockholm som betalat "Robin Hood " skatt för alla möjliga och omöjliga projekt i glesbyggd...
Affe

2006-jan-11 @ 10:26:05
URL: http://www.affesblogg.blogspot.com
Postat av: Staffan Werme

Håller med om analyserna i bloggen. Inget är så otäckt som det man inte vet något om. Miljö, hälsa men även marknadsekonomin talar för att denna typ av avgifter/skatter kommer att behövas i framtiden. Det viktiga är bara att se till så inte en mängd nya skatter/avgifter innebär märkligheter för det totala skattetrycket och skapar nya skattekilar och skattefällor.

2006-jan-11 @ 11:30:40
URL: http://www.frisinnad.blogspot.com
Postat av: Helle

Till Staffan: Kul att se en kommentar från en gammal örebro-bekant. Du hör ju till de vettiga liberaler som förstår det här med miljöansvar.
Kämpa på!

2006-jan-11 @ 11:58:58
Postat av: Simon Åkerlund

Sossarnas metod (som Aftonbladet hyllar) att via straffskatter tvinga folk till "rätt" beteende är mycket skrämmande. Det värsta är nästan dock att detta straff inte gäller alla UTAN BARA STHLMARE. Vad blir nästa område och framförallt vilka blir nästa grupp att straffas till "rätt" beteende i sossarnas paradis? Jag hoppas innerligt att det påverkar era val och ert sätt att leva!

Varför inte en extra straffskatt på lösnummer ( alla kan ju via straffskatter tvingas till ett MER MILJÖVÄNLIGT beteende att endast läsa tidningens nätupplaga ) och varför inte testa detta BARA på Aftonbladet och dess läsare?
Jag är säker på att det skulle lyckats lika bra som försöket med trängselskatterna mot Stockholmare. Ser mycket fram emot Aftonbladets ledare efter detta försök!

2006-jan-11 @ 12:25:07
Postat av: Erik Hultin

En liten tanke här. Om nu Nuder ska bli tydligare i att utlöva att avhigtspengarna ska gå oavkortat till Stockholms kollektivtrafik och vägbygge så undrar jag varför då inte den föreslagna nya flygskattens intäkter ska gå oavkortat till miljöinsatser. Trots allt så läggs den skatten på flygresorna i miljöns namn, men såvitt jag förstår så skjutsas de pengarna rakt ner i den stora kassakistan.

2006-jan-12 @ 10:32:42
URL: http://www.hitochdit.com
Postat av: Tim Kornhammar

Jag hoppas innerligen att trängselskatten blir nerröstad, går de igenom så får de verkligen inte får komma till Västra Götaland. Biltullarna är ett nytt sätt för politikerna att redan beskatta oss Svenskar ännu mer. Vi betalar redan höga miljöavgifter på alla områden som rör vägar och bilar.

Trängselskatten är negativ på så sätt att de som verkligen behöver ha bil straffas. Har man tillräckligt med pengar så skiter man fullständigt eller kanske till och med hyllar försöket då de kan åka ensamma på vägarna genom Stockholm. Att dra ner på antalet bilar i innerstaden är jättebra, men det ska inte drabba familjeekonomin eller de som nödvändigt måste ha bil.

Skatten får absolut inte gå till något annat än just vägar och infrastruktur. Men det betyder inte att regeringen får dra ner på annat vägstöd. Det skulle inte förvåna mig om politikerna sänker vägstödet och ersätter det med biltullarna och sen ändå säger att det finns ont om pengar när nya förbindelser ska byggas.

Synd bara att alla tidningar och bloggare nu vänder sin opinion till fördel av politikerna och helt glömmer bort de negativa effekterna.

2006-jan-12 @ 15:39:20
URL: http://playstation-3.se/
Postat av: Johan Kjellén

Rödgrönt styre innebär mer trängselskatter, mer skatter överhuvudtaget, endast en mindre del av senaste års höjda el och bensinpris beror på höjda råvarupriser, jag hoppas verkligen väljarna tar sitt förnuft till fånga och röstar bort de rödgröna.
Tillväxtvänliga sossar skakar också på huvudet åt detta vansinne, många kommunalpolitiker i kommuner med elintensiv industri vill ha lägre elskatter, ett Vattenfall som beordras leverera billig el istället för att göra sjukliga övervinster.
Helle Klein och AB:s ledning lever priviligerat avskärmat från den ekonomiska verkligheten.
Idag satte jag morgonkaffeti vrångstrupen, när jag läste att Peter Eriksson önskar införa trängselskatter i Göteborg.
Detta är vad vi har att vänta om de rödgröna vinner valet, kära kamrater!

2006-jan-13 @ 14:32:24
Postat av: Ron G

"Sent ska syndaren vakna" skriver Klein om att PM Nilsson ändrat sig. Det var den raden som fick mig att kommentera det här.

Mhm. Då ska vi se om jag förstått det här rätt:

INNAN ett val lovar man en sak, och sedan EFTER valet så genomför man raka motsatsen. Det beteendet är alltså helt OK i Sverige. Bra, då vet vi det.

Jag lovar att FÖLJA alla svenska lagar.

2006-jan-15 @ 11:36:58
Postat av: Helle

Till Ron G: Om du har följt Aftonbladets ledarsida har du inte kunnat undgå att vi flera gånger skrivit om den märkliga beslutsprocessen, när regeringen Persson tvingade Annika Billström att ändra inställning.
Vi är starkt kritiska till hur beslutet gick till.
Däremot har vi under lång tid förordat miljöavgifter/skatter för att komma till rätta med miljöproblemen. Trängselskatten är en utmärkt idé vilket alltfler nu verkar inse.

2006-jan-15 @ 19:33:30
Postat av: Johan Kjellén

Efter några veckor med trängselskatt, börjar de första kravbreven till människor som aldrig befunnit sig i Stockholm, än mindre med sin bil, att dimpa ner i brevlådorna. Stulna skyltar, snarlika utländska skyltar med "ditt" registreringsnummer gör att just du kan drabbas! Det verkligt skrämmande är Vägverkets arrogans: Betala först, överklaga sedan.
Kan man verkligen vara säker på att vinna en sådan överklagan, även om man har rätt?
Dessutom, ponera att man är bortrest några veckor, utan möjlighet att kolla posten, och möts av ett brev från kronofogden, då finns du på "svarta listan" i fem år, utan möjlighet att få lån.
Jag anser att staten begår övergrepp på oskyldiga medborgare och vill gärna att de drabbade förenar sig i en stämningsansökan mot staten för brott mot de mänskliga rättigheterna.
Fixa en bra advokat, gör en EU anmälan, eller vad som krävs.
Det här är fasoner, som man förknippar med kommuniststater, och det vilar en kafkaliknande stämning över hela eländet. Kafka ler nog vemodigt ironiskt i sin himmel.
Jag är beredd att bekämpa förtrycket, så kom igen, gott folk, nu startar kampen!

2006-jan-22 @ 12:13:57
hits