11:00 12:10 14:05 16:05 19:35 03:00 05:20

Gamla och nya distributionsformer: de klassiska tidningsbilarna och internet. Kajsa Ekdahl lägger ut nyheter på nätet. Aftonbladet satsade tidigt på internet, med Bosse Hedin som framgångsrik pionjär. Att finnas på nätet är inte någon lönsam satsning rent ekonomiskt än, men det är strategiskt viktigt. Aftonbladet på internet har vunnit många pris och bidragit till att göra tidningen känd bland nya läsargrupper, till exempel svenskar i USA.

Thorbjörn Larsson: Ambitionen är att Aftonbladet ska komma ut före lunch. Skälet till att Aftonbladet på 1830-talet blev en kvällstidning var att Lars-Johan Hierta ville få med dagens utlandsnyheter. Det hade ingen annan tidning då. Därför väntade han tills posten kom och den kom på förmiddagen. Därför blev det Aftonbladet. Nu kommer vi ut tidigare, bland annat därför att distributionsformerna för nyheter från utlandet har förändrats. Hästdiligensen har ersatts av satelliter. I och med det har vi äntligen fått ökad exponeringstid. Det är en av förklaringarna till upplageökningen. En tidning som ligger ute längre får er köpare och en tidning som ligger ute kortare får färre köpare. Vi förlorar möjligheten att trycka sena nyheter från Los Angeles i våra tidiga upplagor, men är det jordbävning kan vi göra om sidor till senare upplagor. I Stockholms-
området gör vi numera en kvällsupplaga. Där får vi med nyheter fram till lunch. Internet är ingen lysande satsning ekonomiskt, än. Men en del material, som stora biltester av Christer Glenning, fungerar bättre på nätet än i tidningen. Det gäller också den senaste satsningen på bostäder, med Lennart Arnstad som känd och kunnig profil på nätet. Där slår vi strategiskt precis i magen på DN. Plötsligt kan vi nu, utan papper och utan förorenande transporter, slå oss in på den stora morgontidningens heliga domäner, eftertexten.
Aftonbladet, Innehåll, Månad för månad, Verksamheten, VD-kommentar, Ledningsgruppen,
Styrelsen, Ett dygn, Årsredovisning, Sammandrag, English Summary, E-mail