11:00 12:10 14:05 16:05 19:35 03:00 05:20

Centralredaktionen sedd uppifrån, en arbetsplats som är som en arena med fri insyn uppifrån tre våningsplan. Öppenheten ger god överblick, inte minst för telefonväxeln på det nedersta planet som har utblick över alla våningsplanen och ofta ger besked direkt om medarbetare som rör sig mellan möten, lunchrum, rökrum och det egna skrivbordet.

Anna Bromberg och Tommy Sjöberg från annonsavdelningen. Annonsavdelningen har gjort det bästa resultatet i Aftonbladets historia och det i en vikande konjunktur. Det är samma utveckling som för resten av företaget. Andra kommersiella medier, till exempel TV, var i kris. Framgångarna beror dels på kvällspressens gemensamma annonspaket Impact, dels på att den nye annonschefen Peter Söderstam och hans säljare gjort en fantastisk insats. Dagens nyhetschef Sigge Ennart överlämnar till nattcheferna Sverker Leastadius och Niklas Silow. Pether Engström, bildredaktör som tar över för natten, granskar bilder på överlämningsmötet. Han klickar fram dem på bildskärm, i stället för att se på kontaktkartor. Med det här systemet slipper man pappershantering, ett mellanled försvinner.

- Vi befinner oss alldeles intill Globen och vår byggnad är lik Globen, konstaterar Thorbjörn Larsson.
- Det här är arbetsbordet för dagcheferna, berättar Thorbjörn Larsson, nu är det över-
lämningsmöte, klockan kvart i fem. De som arbetat under dagen lämnar över till natten.
Vi befinner oss på en slags arena och ovanför oss finns det något slags balkonger. Första raden, andra raden, tre våningar upp. Poängen med den öppna arkitekturen är att alla, oavsett var de jobbar, har väldigt nära till allt. Man går ut till räcket och ser när det flashar, alltså när det är hög aktivitet på redaktionen. Det blinkar röda ljus och det låter när något viktigt har hänt. Och så hör man det framförallt på att folk börjar röra på sig. Det är bra psykologi i det, man känner att man jobbar på en tidning. Det är lite romantisering, men så är det ju. Här sitter nattchefen Sverker Laestadius, han börjar fem på eftermiddagen och jobbar till fem på morgonen. Han jobbar ihop med Niklas Silow, redaktionschefen på natten, som har det yttersta ansvaret för morgondagens tidning, men som inte lägger sig i redigeringen.
Nu har nattchefen och redaktionschefen och Lena Mellin tagit sig an en massa material som vi har på en lång lista, som jag får hem på fax vid sextiden på kvällen. Många nyhetsreportrar jobbar till två-tre på natten.
Här rapporterar alla avdelningar vad som hänt under dagen: så här ser det ut nu. Poängen med dubbelstyret på natten är att Sverker jobbar med presentationen av det material som finns, medan Niklas kan ägna sig åt innehållet i tidningen. Det som händer efter klockan fem på eftermiddagen, fram till två-tre nästa morgon, det är ju vår konkurrens-
fördel. Vi kan fortsätta längre än morgontidningarna. Dessutom gör vi allt oftare extra-
upplagor och varje vardag en extra kvällsupplaga under förmiddagarna. Allt går mycket fortare nuförtiden. Från text till tryck. Vi hinner få med senare nyheter tack vare att den tekniska processen är så snabb.
Aftonbladet, Innehåll, Månad för månad, Verksamheten, VD-kommentar, Ledningsgruppen,
Styrelsen, Ett dygn, Årsredovisning, Sammandrag, English Summary, E-mail