Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
ONSDAG 15 MARS 2000
 
 

”Köp företag i USA, Volvo”
Nu börjar klappjakten på Volvo och Scania – men tills vidare behåller Volvo kontrollen.
  – Risken är ändå stor att båda företagen snart hamnar i utländsk ägo, säger bilindustriforskaren ChristerKarlsson på Handelshögskolan i Stockholm.


Efter EU:s nej – frågor och svar om vad som händer nu

Nya ekonomin – nu är den här
Miljardären George Soros nya satsning: svenskt it-bolag
Margot Wallström: Det är synd att affären stoppades
Efter EU:s nej – 10 frågor och svar om vad som händer nu

   Han är inte förvånad över att fusionen stoppades, trots att han själv var för den när affären presenterades i höstas.
  – När den gamla kommissionen byttes ut mot en ny med helt annan inställning till sådana här affärer, var det egentligen kört för Volvo.
Vem gynnas av beslutet?
  
– Alla konkurrenter till Volvo och Scania. Dels slipper man en starkare konkurrent, dels kan några av de stora tillverkarna nu lägga bud på både Volvo och Scania. Däremot har jag svårt att se att konsumenterna i form av lastbilsköpare gynnas särskilt mycket av den stoppade affären.
Vad händer nu med köpet?
  
– Köpet är inte genomfört och där behövs inte göras någonting. Volvo ligger kvar med sina 30,6 procent i Scania och företagen kan i stället börja diskutera samarbeten av olika slag som EU-kommissionen kan tänkas acceptera.
Vad ska Volvo göra nu?
  – Volvo måste väldigt snabbt ta nya strategiska initiativ. Många företag är beredda att gå till attack. För Volvos del handlar det om att köpa eller köpas. Att sitta still och inte göra någonting är livsfarligt.
Vilka kan Volvo köpa?
  – Jag tycker att Volvo väldigt gärna skulle köpa ett amerikanskt företag. Här finns både Navistar och Paccar som lämpliga objekt att välja på. I Europa finns tyska Man, franska RVI inom Renault och italienska Iveco hos Fiat, och så finns Mitsubishisamarbetet som kan utvecklas ytterligare. Volvo har en rad möjligheter.
Vilka vill köpa Volvo?
  – Fiat har sagt att man är intresserad av Volvo. Det kan också vara så att någon amerikan har liknande intressen. Om Volkswagen fortfarande vill agera är mera svårt att säga, men man behöver ju ett tungt lastbilsprogram. De är nog i så fall mer intresserade av Scania. Det är lönsamt att köpa Volvo eftersom det finns mycket i kassan efter försäljningen av personbilstillverkningen till Ford. Ett köp skulle därför bli väldigt billigt.
Tillåter Volvo Personvagnars ägare Ford att Volvo säljs?
  
– Inte till vem som helst. Om ett företag med tveksamt varumärke – till exempel Fiat eller General Motors – aviserar att man vill gå in i Volvo kommer Ford omedelbart att reagera – och självt lägga ett motbud på Volvo. Ford är därmed en garanti för att det inte ska gå snett för Volvo.
Kan Volvo rent av fortsätta som fristående lastbilstillverkare?
  
– Rent kompetensmässigt kan Volvo mycket väl göra det. De är tillräckligt stora, produkterna är bra, distributionen är bra och utvecklingen är bra. Men en annan fråga är om man kan göra det som företag. Alltså strategiskt, kapital- och ägarmässigt.
Vad händer med Scania?
  – Så mycket kan inte hända med Scania innan man har klart för sig vad som händer med Volvo, och Volvos kontrollpost gör att ingen kan ta över företaget helt. Om inte Volvo säger ja. På sikt har Scania mycket svårt att överleva på egen hand, även om företaget går mycket bra för tillfället.
Volvo har 26 000 anställda i Sverige och Scania 12 000 – hur påverkas de av den spruckna affären?
  – Inte alls just nu. Mer än att dom får sväva i en fortsatt ovisshet, vilket är olyckligt.
Sven-Anders Eriksson
Sven-Anders
Eriksson

Har Sverige något svensktägt bilföretag om fem år?
  
– Om Volvo lyckas köpa en lastbilstillverkare kommer vi att ha en stark aktör i Sverige fortsättningsvis också. Om Volvo blir uppköpt kan allt vara slut inom fem år, kanske ännu tidigare.

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER