Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
ONSDAG 15 MARS 2000
 
 

EU-kommissionen stoppar Volvos köp av lastbils- och busstillverkaren Scania.
Samma dag satsar den amerikanske mångmiljardären George Soros bolag tillsammans med andra internationella storfräsare mer än halv miljard kronor i det okända svenska IT-företaget Speed.
Kan skiftet i ekonomin beskrivas bättre?


Nya ekonomin
– nu är den här

EU stoppar jätteaffären – och IT-branschen får nya miljoner
Plötsligt stod den nya ekonomin i blixtbelysning.
  Internationella investerare satsar över en halv miljard kronor i ett okänt Stockholmsbolag med 60 anställda.
  Samtidigt stoppar EU en storaffär i en traditionell bransch som kräver mycket kapital, många anställda och mycket utrymme.
Lena Mellin

Nya ekonomin – nu är den här
Miljardären George Soros nya satsning: svenskt it-bolag
Margot Wallström: Det är synd att affären stoppades
Efter EU:s nej – 10 frågor och svar om vad som händer nu

  
Bakom Speed Ventures finns den nya ekonomins
entreprenörer. Exempelvis Johan Staël von Holstein, en av Icon Medialabs grundare.
  I Speed Ventures, som inte särskilt många hade hört talas om förrän i går morse, satsar ett gäng internationella och kapitalstarka placerare nära 600 miljoner kronor. Det är 10 miljoner kronor per anställd.

Företag i den nya världen
  
Om någon skulle få för sig att peta in lika mycket i Volvo skulle den få punga ut med 536 miljarder kronor. Det har ingen gjort och det kommer heller ingen att göra.
  Tvärtom stoppade EU-kommissionen i går storaffären mellan Volvo och Scania. De båda affärerna symboliserar skiftet i ekonomin.
  Volvo tillverkar bussar, lastbilar och entreprenadmaskiner. Det är ett stort företag i en traditionell bransch. Det kräver mycket kapital, många anställda, mycket utrymme och många underleveran-
törer.
  Speed tillhör den nya världen. Det är den typ av företag som startar på 20 kvadratmeter och efter några år har kontor i halva världen. Entreprenörerna i den här sektorn behöver varken bry sig om fastigheter, lager, tiotusentals anställda eller mångmiljardinvesteringar i nya produkter med allt kortare livstid.
Deras främsta kapital är de anställdas hjärnor. Och hur mycket man än betalar hjärnorna är de billigare än en industrianläggning på Hisingen.
   De nya tjänsteföretagen blir allt viktigare för Sverige. Mellan 1997 och 1999 ökade exporten av tjänster med 20 procent. Den vanliga varuexporten ökade med 9 procent.
  Under fjärde kvartalet, när Stockholmsbörsen hade samma bana som en uppåtgående raket, ökade enligt SCB tillverkningsindustrin med 4,2 procent. Medan ökningen för företagstjänster, alltså IT och lite annat, var 8,9 procent.

IT behöver storföretagen
  
Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att det är dags att dra sig ur det gamla. Den traditionella industrin i Sverige domineras av stora företag som om EU-kommissionen får bestämma aldrig kan köpa ett annat svenskt företag. De blir alltid för dominerande på sin hemmamarknad. Dessutom är de stora och tungrodda.
  Men det är en förhastad slutsats. Den svenska skogsindustrin är exempelvis en av världens största IT-kunder. Processindustrin ville göra sig av med folk och satsade i stället på komplicerade styrsystem på data vars applikationer så småningom kunde användas i produkter du och jag köper. Likadant förhåller det sig i andra branscher. En bil är inte bara en verkstadsprodukt. Den är ett rullande datasystem och kommer att bli det i ännu högre grad.
  IT-sektorn behöver alltså storföretagen. Och det dröjer länge innan tjänsteföretag som Speed kan hota Volvo och SKF och Stora Enso som Sveriges största mjölkkossor. Av förra årets exportinkomster, sammanlagt 861 miljarder kronor, kom drygt 80 procent från varuproducerande företag. Alltså det som på aktiemäklarslang kallas för tråkiga branscher.

Behöver också mer riskkapital
Skogsindustrin sålde förra året för 110 miljarder till utlandet. Av det hamnade mer än 75 miljarder i svenska fickor, eftersom förädlingsvärdet är så högt. Producenter av skog, papper och massa köper helt enkelt inte särskilt mycket från utlandet för sin tillverkning.
   Ett problem är dock att många uppfattar exempelvis skogen som en tråkig bransch. Ännu tråkigare än grävmaskiner.
  Alltså hostar George Soros och hans gelikar sällan eller aldrig upp en halv miljard eller mer till verktyg eller ny teknik för energiöverföring. De älskar företag som Speed. Men Speed har bara 60 anställda. Volvo sysselsätter drygt 53000, Sandvik 37000.
  De flesta av oss jobbar fortfarande i tråkiga branscher.
  Som också behöver riskvilligt kapital om vi ska ha jobben kvar.

Därför säger EU-toppen nej till fusionen
Kommissionären Mario Monti motiverade EU-kommissionens beslut med tre argument:
1: Konsumenterna missgynnas . Volvo-Scania skulle kunna höja priserna utan att köparna hade möjlighet att välja något annat märke. Det beror på att servicenät och liknande helt domineras av Volvo-Scania. Köparna är ofta småföretagare.
2: Volvos sista bud, den 7 mars, kom för sent , flera veckor efter tidsfristen.
3: Volvo och Scania har båda varit skickliga lastbilstillverkare, kanske delvis beroende på att de har konkurrerat med varandra. Med affären hade konkurrensen försvunnit.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER