Han ror projekten i land
Som en gotländsk Braveheart. Tony McVeigh är projektledare på webbyrån Bureau-X . ”Vi gör inga jobb åt militären eller våldsamma spel”, säger han.

Ålder: 44 år.
Utbildning: Engelsk litteratur vid Bell Collage Hamilton (Skottland). Video/Manuskript, Dramatiska Institutet. Ett års multimediautbildning, Gotlands Högskola.
Kom till Bureau-X: Var med och startade byrån 1996.
Gör just nu: Satsar på tv på nätet,bygger en internet-tv-studio.


IT-JOBB - tidigare artiklar i serien
Hon knackar kod så datorn förstår. Marie är programmerare. (000904)
Vad Magnus tycker spelar stor roll. Hans jobb - att testa spel. (000828)
Deras jobb har bara bra sidor. Robert och Helena är två av Sveriges mest prisade art directors. (000821)
De får betalt för att surfa. Björn och Frida är surfers på Yahoo. (000814)

”Hönspappa”, slavdrivare och kapten för fotbollslaget. Som projektledare måste du hålla ordning på dina olika roller. Och veta när du ska använda vilken.
  – Du måste vara psykolog. Och ha bra nerver, säger Tony McVeigh, projektledare på webbyrån Bureau-X.

Moa Mansen/text
Gunnar Lasuberg/foto

Multimedia är som fotboll – och fotboll är allvar Projektledare är ett slitet ord både på affärsmöten och på krogen. Men bakom klyschvarningen finns ett hårt jobb som kräver mycket.
  Projektledaren är den ansvarige, som knyter samman allt och ser till att deadline hålls.
  – Det är som att vara krigsveteran. Du vet inte om du klarat dig förrän du lämnar i tid. Alla projekt startar mjukt. Men sen, de sista månaderna, då smäller det! säger Tony McVeigh.
  Han talar med en mjuk skotsk accent, blandat med gotländska. Lite som en gotländsk Braveheart.
  Det är tio år sedan han tillsammans med sin svenska fru flyttade till Visby. Fortfarande bryter engelskan in i hans språk, särskilt om ämnet engagerar honom. Och det är mycket som engagerar Tony.
  Gotland är ett ovanligt läge för en webbyrå. Luften doftar salt och tång och havet finns några steg bort. Det är långt från Östermalm i Stockholm, flashiga kontor och magsårsstress.
  Bureau-X kontor består av ett stort rum, dominerat av ett ostämt svart piano. Vid ett skrivbord står skålar med hundfoder. Stämningen är informell och lågmält pratig.
  – Alla ska trivas, det gäller att hitta individuella lösningar. Frihet med ansvar. Då jobbar alla bättre, säger Tony.
  Fem personer jobbar på byrån i dagsläget. De möttes för sex år sedan på en ettårig multimediautbildning på Gotlands Högskola. Det är ett annorlunda gäng, som kan lägga titlar som fotograf, magdansös, serietecknare och bokbindare till sina meritlistor.

Smyglånade datorer
  Byrån startades med obefintliga resurser och datorer som smyglånades från skolan.
  I dag är de veteraner i branschen och omsätter miljonbelopp. Policyn är strikt.
  – Vi gör inget åt militären. Och inga spel med våld i. Vi blev erbjudna att göra ett spel, men de ville att vi skulle lägga in flera ”bad guys” och våld. No way, sa vi. Kontraktet var värt åtta miljoner.
  Tony rör beklagande på huvudet. Det var inte roligt att tacka nej, men ingen tvekade.
  – De flesta på byrån har själva
  barn. Vi vill ge barnen alternativ till våldsspel. Och göra fler spel för tjejer.
  Den huvudsakliga produktionen är webbsidor, spel och företagsinformation. Jobb som ofta tar månader att slutföra. Då gäller det för projektledaren att ha överblick. Och både vara mammig och pådrivande.
  – Vissa måste jag sätta mig bredvid och lotsa genom allt, om jag så måste sitta där hela dagen. Andra... ja, ibland är enda sättet att skrika som en dåre. Kick his ass!
  – In a nice way, tillägger Tony med ett flin.

Psykologi och planering
  Ändå, utan psykologi fungerar det inte. Och noggrann planering. Att Tony blev projektledare var en slump. Egentligen är det något annat som lockar.
  – Det är en tidsfråga innan jag slutar. Jag vill tillbaka till poesin.
  Tony är poet med flera utgivna diktsamlingar i Skottland, och ytterligare en är på gång.
  – När jag började med det här visste jag inget om teknik. Jag ville bara rädda orden från datorerna.
  Ute doftar salt och sol över gotländskt hav. Det är dags för lunch på Bureau-X. Tony vill gärna snacka fotboll.
  – Att vara projektledare är som att vara kapten för fotbollslaget. Multimedia är som fotboll. Och fotboll är allvar.

Vad gör en projektledare?
Är ansvarig. Om projektet inte blir klart i tid är det projektledaren som får problem.
Planerar. Utan bra förberedelser kan man vara säker på att projektet kommer att köra ihop sig senare. En bra devis är att om det inte fungerar på pappret kommer det inte att fungera på skärmen.
Har koll. Projektledaren måste veta vad alla inblandade arbetar med, hur lång tid det kommer att ta och vad
de behöver skynda sig med. Sedan gäller det att samordna allt.

Vad krävs?
Starka nerver. Om hälften av medarbetarna blir sjuka, datorerna kraschar och allt verkar rasa samman får inte projektledaren bryta samman. Bevara lugnet.
Förmåga att se saker ur andras synvinklar. Respektera andra.
Självförtroende. Tvivla inte på dig själv. Eller på dina kollegor. Lita på deras förmågor och kunskaper.
Utbildning. Är inte nödvändig, men kurser i projektledarskap kan vara bra för den som redan är i branschen och vill vidareutvecklas.

Det här är Bureau X
Startades 1996 av Tony McVeigh, Bobo Ginzel, Christina Öhman och Beata Wiman. Har idag fem anställda, och ett flertal projektanställda.
Första projektet var spelet ”Frida i Stallet” som snabbt blev mycket stort.
Har bland annat gjort produktioner åt Ericsson, Viking Line och Gotlands kommun.
www.bureau-x.se