Deras jobb har bara bra sidor
AD på Paregos
AD/Graphic designer
Namn: Robert Lindström
Ålder: 26 år.
Utbildning: Grafisk design i Florida
ett år, 80 poäng grafisk teknologi i Borlänge, ett år på Forsbergs reklamskola.
Kom till Paregos: Valde mellan Paregos och två reklambyråer – valde rätt.
Gör just nu: Ger Paregos hemsida
en ny touch.

AD/Graphic designer
Namn: Helena Johansson
Ålder: 28 år.
Utbildning: Två-åriga konstlinjen på Solvik folkhögskola.
Kom till Paregos: Handplockades
för att göra illustrationer i Photoshop.
Gör just nu: Skissar på K-world, som ska erbjuda en utbildning via nätet.

IT-jobb, del 2

Vi mumlade ”wow” och undrade storögt vilka som designat det vi såg på skärmen.
Vi hittade dem i Skellefteå.
Möt två av Sveriges mest prisade art directors.

Peter Grensund/text
Erland Segerstedt/foto

Det senaste året har vi förundrats över ”Den yttersta gåtan”, en cd-rom som lär dig det mesta om nordisk mytologi. Fascinerats av det organiserade bild- och ljudkaoset på Mosquitos webbplats. Fått en ny syn på modern design.
  Hur kommer det sig att Paregos utklassar storstadsbyråerna och sätter nivån för hur multimediaproduktioner ska se ut?
  Robert Lindström och Helena Johansson fyrar av två mer eller mindre egenutvecklade teorier:
  – Unikt är bra.
  – Bäst är alltid en bra lösning.
  Det kanske inte är helt allvarligt menat men säger ändå en del om vad de vill med sin design. Förändra och revolutionera.
  – Man vill inte göra något som har gjorts förut, då är man farligt ute i den här branschen. Det räcker inte med att kunden är nöjd. Vi ska också vara nöjda med vårt jobb, säger Robert.
Detta är Paregos
Startades våren 1994 av Niklas Forslund och Roland Isaksson, två före detta lärare.
Första projektet var en multimediaframställning om stål.
Har i dag 27 anställda, preliminärt behövs tio personer till i höst när Paregos öppnar i Umeå.
Ägs till 74 procent av Baltic-gruppen.
www.paregos.se


Den yttersta gåtan. Helena Johansson har formgett den prisbelönta och lärorika cd-romen Den yttersta gåtan om nordisk mytologi.


Mosquito. Thomas Gyllings enmansshow i SvT har en fantastiskt cool sajt signerad Roger Lindström på Paregos.
www.paregos.se/mosquito


Robinson. Robert Lindström är också mannen bakom det populära tv-programmet Robinsons sajt under förra säsongen.
  Och nöjda är de utan tvekan med ”Totalförsvaret”, som utsetts till bästa utbildningssajt och bästa produktion i Sveriges informationsförenings tävling ”Guldklappan 2000”.
  Men designen var inte självklar för alla. Uppdragsgivaren, Styrelsen för psykologiskt försvar, retirerade när Paregos gick på stor flashoffensiv. Några ”kavajsnubbar” muttrade tveksamt” men blev till slut övertygade om sajtens genialitet.
  – Alla har så olika smak. Man får pejla läget, säger Helena försiktigt.
  Och om sanningen ska fram var Robert till en början lagom entusiastisk.
  – Först tänkte man: ”Totalförsvaret, hurra... hur kul är det?” Men sen sa vi att ”nu gör vi nåt jävligt fräckt av det här i stället”.

Stor frihet
  Fräckheten har gjort Paregos till ett begrepp, och kunderna ger byrån stor frihet – och arbetsglädje. I en ljus och öppen lokal ovanpå postkontoret i Skellefteå dåsar visserligen luftkonditioneringen knappt hörbart, men framåtandan är desto tydligare.
  Paregos är inget undantag från schablonbilden av IT-företagen. Det är KUL att arbeta, ingen vill gå hem och skulle någon förirra sig från jobbet följer den bärbara datorn med. Båda berättar om det svåra med att släppa ett projekt och släcka ned datorn klockan fem.
  – Man har det alltid med sig hem. Men det är bra också. Det bara mal fast man inte är medveten om det, säger Helena, tacksam för de plötsliga snilleblixtarna.
  Visst, arbetstiden är schemalagd men de känner båda att de bästa lösningarna knappast uppenbaras mellan klockan nio och fem.
  – Det händer ytterst sällan. Jag får de bästa idéerna när jag är ute och går med hunden, säger Robert Lindström.
  – Men sen far man hit och förverkligar idén, tillägger Helena.
  Det är inte svårt att förstå att de älskar sina jobb. Bubblande pratar de om formgivning och kamratskap, ger intryck av att ha upptäckt en ny religion som aldrig tar paus – kreativism nonstop.
  Eller som de växelvis beskriver det:
  – Det här är ett jävligt soft ställe, det är en sån skön stämning.
  – Vi har mycket ansvar själva.
  – Det är ganska fritt överhuvudtaget. Folk säger: ”Vad gör ni, leker ni bara?”
  – Eller: ”Det är alltid tänt här, går ni aldrig hem?” När man kommer hit på helgen finns det ju alltid någon här.
  Kreativism nonstop.

Vad gör en art director?
Ansvarar för all design: illustrationer, animationer, 3D-grafik, typsnitt, musik med mera.
Formger! Mycket av arbetet görs direkt på dator, men till en början skissas de grafiska delarna upp med penna och papper.
Samarbetar. Under större produktioner arbetar art directorn tillsammans med programmerare, animatörer, illustratörer med flera. Det är art directorns uppgift att hålla kontakt med kunden för att få designen godkänd och stämma av hur projektet profileras.
Får betalt. En art director på en IT-byrå tjänar minst 18 000 kronor i månaden.

Vad krävs för att bli art director?
”Man måste först och främst vara intresserad.”
Skaffa en portfolio. ”Det är en katastrof när de som söker inte ens har en portfolio. Det räknas inte.”
Bredda dig. ”Man måste våga prova så många olika programvaror som möjligt. Du ska så klart kunna Photoshop, Freehand och Flash.”
Gå i skolan. ”Man kan lära sig grunderna på dagen. Under min studietid satt jag sedan på nätterna och lärde mig tricksen.” (Robert Lindström)


IT-jobb förra veckan: De får betalt för att surfa. Björn och Frida är surfers på Yahoo.