Vad Magnus tycker spelar stor roll
Det låter som ett drömjobb: att lira spel hela dagarna.
Fast det gäller att inte tröttna.
Möt killarna som har klarat spelen hundra gånger om – innan de når butiken.


Henrik Rudin/text
Börje Thuresson/text

Magnus Zetterberg
Ålder:24 år.
Utbildning: Treårig gesällutbildning till urmakare på gymnasiet. Kort kurs i nätverksadministration genom Kunskapslyftet.
Kom till UDS: Chansade och skrev ett brev till företaget. Just då var man på väg att starta sin Q & A-avdelning (testavdelning) och det sa bara klick...
Gör just nu: Testar Airfix dogfighter några sista omgångar.

En person hade haft gott om plats. Men i det lilla kontorsrummet på spelföretaget UDS trängs fyra killar bland härvor av kablar, spelkontroller, tv-spel och datorer.
  Testning pågår. Här synas framtidens spel i sömmarna, i jakt på fel som måste rättas till.
  – Jag vet vad jag tycker om. Det är ju ofta jag har tänkt på vad som skulle kunna bli bättre i ett spel, säger Magnus Zetterberg, och lutar sig tillbaka från ännu en omgång av kommande pc-spelet Airfix dogfighter.

Utbildad urmakare
  Magnus Zetterberg, 24, är visserligen utbildad urmakare och har pillat med klockor i fyra år. Fast det var ju datorer han egentligen ville jobba med. Så då blev det en kort kurs om nätverk. Men han hade aldrig vågat drömma om att få jobba med sin största hobby: spel. Knappt ens i våras när han tog varuhissen ner från den lyckade anställningsintervjun i UDS industrilokaler längs Strömmen i Norrköping.
  Sedan dess har kompisarna ställt många frågor.
  – De är väl avundsjuka till en början, men det går över när man sedan berättar vad man gör, som att sitta och köra baklänges in i en vägg i två dagar.
  Nej, något glassigt glidarjobb är det inte. Testarna kommer in i bilden främst under de sista tre månaderna i den ungefär 18 månader långa födelseprocessen av ett spel. Då går spelet att lira, men innehåller allehanda konstigheter.
  Det mest framträdande är de grafiska felen, där bilden flimrar eller saker plötsligt försvinner. Men buggletningen innebär att rätta allt, ända ner till stavfel i spelets menyer. Det gäller att disciplinerat följa en lång checklista.
  – Man får inte se det som att man spelar spel, utan just som att man testar spel, säger Magnus Zetterberg.
  Det som främst sätter teamet på prov är när de ska hitta dolda fel som dyker upp först när spelaren gör något helt oväntat.
  – Det är därför vi verkligen behövs, för att göra alla ologiska saker som en spelare kan göra.
  Ta Arfix dogfighter, till exempel. Där spårade allt ur om en av spelarna i en multiplayermatch inte rörde sitt flygplan och någon hann skjuta sönder hans plan på marken. En annan krasch inträffade om spelaren började en nivå med att spränga objekt i ett hörn på andra sidan banan med ett speciellt vapen.
  Buggarna beror inte på att programmerarna har varit klantiga, hävdar Magnus Zetterberg bestämt.
  – Hade de kunnat förutse felen hade ju inte vi behövts.

”Gnällpellar”
  I dag håller alla tummarna. Nu ska ingenting mer få gå snett med Airfix dogfighter. Spelet ska nämligen bli klart och skickas i väg till förläggaren. Vägen dit har kantats av rapport efter rapport till programmerarna från... kan man kalla dem företagets gnällpellar?
  – Jag ser ju inte mig själv som det, men man får vara ganska smidig när man lägger fram felen, säger Magnus Zetterberg.
  – Det är viktigt att testarna kan ha synpunkter på spelets innehåll och inte bara rätta fel, säger teamets chef, 29-årige engelsmannen Stuart Allen och bläddrar i buntarna av testprotokoll.
  Allen har tidigare jobbat på de gigantiska spelföretagen Psygnosis och europeiska Sonys testavdelningar. Visst, spel må vara roliga – men att testa dem är stort allvar för honom.
  – Det är vi som har sista ordet, säger han bestämt medan Magnus Zetterberg drar i gång flygspelet. Igen.


Man får vara ganska smidig när man lägger fram felen till programmerarna
Vad gör en speltestare?
Speltestaren går igenom spelet gång på gång för att hitta fel som sedan rapporteras till programmerarna.
Ett pc-spel måste också testas under olika konfigurationer. Vi som spelar har ju en mängd olika grafikkort, ljudkort och tillbehör till våra datorer som inte får ställa till med några problem i spelet.
Ett tv-spel måste möta vissa kvalitetskrav som ställs av Sony, Sega och Nintendo. Företagen har en lång checklista som speltestarna går efter, till exempel hur minneskort ska hanteras och hur spelmenyerna bör se ut.

Så blir du speltestare
Håll utkik på spelsajterna. Ibland erbjuder spelföretag betaversioner att testa för intresserade spelare. Då får du ladda ned spelet mot att du lämnar in en rapport om de fel du hittar.
Mot slutet av utvecklingen kan spelföretagen behöva extra arbetskraft för att
hinna med att testa spelet grundligt. Skriv till något av de svenska spelföretagen och anmäl ditt intresse.
De flesta större utländska spelföretag och ett par svenska, däribland UDS, har en egen avdelning som testar spel på heltid. Det jobbet söker du precis som alla andra jobb, så håll ögonen öppna efter platsannonser. Du ska kunna ganska mycket om spel sedan tidigare, och helst bör du ha grepp om hur spel funkar och tekniken bakom dem.

Det här är UDS
Startades 1993 av ett gäng unga spelentusiaster.
Första projektet var flipperspelet Obsession till
Atari ST. Sedan dess har ytterligare nio spel blivit klara och fem är under utveckling.
UDS har 52 anställda och är ett aktiebolag med Slottsbacken som huvudägare.

Tidigare artiklar om it-jobb:
Deras jobb har bara bra sidor. Robert och Helena är två av Sveriges mest prisade art directors. (000821)
De får betalt för att surfa. Björn och Frida är surfers på Yahoo. (000814)