Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
LÖRDAG 12 AUGUSTI 2000
 
 

Här störtade de mot döden
KRASCHADE I DIMMAN Här i dimmorna på 1500 meters höjd - alldeles intill Kebnekaise, dog de tre besättningsmännen när deras räddningshelikopter i går natt störtade nerför berget. Förmodligen hade helikopterns rotorblad träffat klippväggen. De röda stugorna i förgrunden är Tarfala forskningsstation.

Foto: KENNETH PAULSSON

”Det är bara spillror kvar av helikoptern”
Från vänster: Piloterna Christer Calla, 52, Piloten Sven Hjalmarsson, 51, och Teknikern Lennart Söderlund, 41, omkom i kraschen.
Nu väntar det svåra bärgningsarbetet
Döda piloternas döttrar berättar: Han älskade att flyga
Klättrarna räddades efter tre dygn på fjället
KEBNEKAISE. Räddningsoperationen slutade i katastrof.
  Här, i dimmorna på 1 500 meters höjd – alldeles intill Kebnekaise, dog tre besättningsmän när deras räddningshelikopter i går natt störtade nerför berget.
  
– Förmodligen har helikopterns rotorblad träffat klippväggen. Det är bara spillror kvar av vraket, säger Lennart Landström, informationsansvarig för polisen i Norra Lappland.
  Kvällsdimmorna har redan börjat sänka sig över topparna i Kebnekaise när Aftonbladet närmar sig haveriplatsen.
  Piloten vågar inte stiga hela vägen upp till vraket. Det är alldeles för riskabelt. Under de få minuter som vi kretsar över en liten bergssjö vid foten av den flera hundra meter höga klippväggen, hinner dimman smyga sig över oss.

Larmade via mobiltelefonen
  
Drygt 20 timmar tidigare orsakade samma dimma, i kombination med vindbyar på 15–20 sekundmeter, en katastrof. I olyckan omkom pilot Sven Hjalmarsson, 51 år, från Piteå, pilot Christer Calla, 52 år, från Luleå och tekniker Lennart Söderlund, 41, från Luleå.
  Larmet till polisen kom klockan 19.35 i torsdags kväll.
  Via mobiltelefon lyckas de två bergsklättararna få kontakt med SOS och berättar att de sitter fast på 1 900 meters höjd.
  Klockan 22.00 når sex man ur polisens speciella alpinstyrka fram till männen, som hjälps till en klippavstas ett par hundra meter längre ner.
  Ett par timmar senare, strax efter klockan ett, lyfter räddningshelikoptern, av modell HKP10 – i folkmun kallad Super Puma – från flygplatsen i Luleå.

Rotorbladet kan ha slagit i bergväggen
  
– Räddningsledaren såg en spricka i dimmtäcket. Tyvärr blev det ett ödesdigert beslut, säger Lennart Landström som blixtinkallats som extra informationsansvarig åt polisen.
  Vid halv två på natten, då helikoptern befann sig någonstans kring 1 500 meters höjd, gick något fel.
  – Vi misstänker att en av helikopterns rotorblad har slagit i klippväggen. Det kan ha berott på dimma. Eller en plötslig kastvind. Vi vet inte, säger Lennart Landström.
  Enligt försvaret blev alla de som fanns på klipphyllan vittnen till ett ”gnistregn följt av ljud och ljus från helikoptern när den havererade mot fjället”.
  – Som jag förstår såg också de som var på Tarfala forskningsstation gnistregnet, säger Lennart Landström.

Alpinstyrka hittade de tre döda
  
Tarfala forskningsstation ligger i en dalgång fyra kilometer nordväst om olycksplatsen.
  Inte förrän vid halv tre-tiden i går eftermiddag lyckades en alpinstyrka på fem personer som hämtats från Östersund ta sig upp till haveriplatsen. Då kunde det konstateras att hela besättningen omkommit.
  Alpinstyrkan arbetade hela kvällen med att få ner kropparna som senare flögs till Kiruna lasarett.
  Ingen annan än de som jobbat med räddningsarbetet har sett resterna av helikoptern.
  – Vad jag har hört så finns det bara spillror kvar, säger Lennart Landström.
  I går extrainkallades tre helikoptrar, två Super Pumor från Östersund och Luleå, och en Sikorsky S-61 från Bodö i Norge.
  Dessutom skickade försvaret upp extra flygbränsle och tiotalet värnpliktiga med ett befäl.

Här har kropparna av de tre omkomna förts i försvarets helikopter från olycksplatsen till Kiruna flygplats.
Bergsklättrarna medtagna men oskadda
  
– När det händer en olycka av den här omfattningen vill vi förbereda oss så mycket som möjligt. De värnpliktiga har ännu inte tagits i tjänst utan finns bara i beredskap som en extraresurs, säger Egon Palo på helikopterskvadronen i Boden.
  I dag anländer Statens haverikommission som genast börjar utreda olycksorsaken.
  – Alla vittnen ska höras så fort det har lugnat ner sig lite – förmodligen inom två dagar, säger Lennart Landström.
  De två bergsklättrarna, 49 och 81 år gamla, och den alpinstyrka som skulle rädda dem hämtades vid fem-tiden i går morse av en norsk räddningshelikopter som anlänt från Bodö. Bergsklättrarna uppges vara medtagna men mår efter omständigheterna väl.
Johan Andersson


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER