Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetNöje
ONSDAG 18 NOVEMBER 1998
  

Försäljningsras för dansbanden


Branschen sviktar Skivbolagsdirektören Bert Karlsson har de senaste åren sett hur dansband som förr sålde 400 000 skivor nu kämpar för att sälja 40 000.
Foto: ÅKE ERICSON

Bert Karlsson: Vi har sänkt priset för att klara oss

Dansbanden drar ingen publik längre.
  Och säljer nästan inga skivor.
  – Vi har sänkt priset på skivorna för att klara oss, säger skivbolagsdirektören Bert Karlsson.
  Bara en dansbandsskiva sålde förra året tillräckligt mycket för att platsa bland de hundra populäraste. Det var Vikingarnas ”Kramgoa låtar 97” som kom upp i totalt strax över 80 000 exemplar i Sverige och hamnade med det på 53:e plats på årets topplistan. Under guldåren i slutet på sjuttiotalet kunde bandet sälja upp till 400 000 exemplar per skiva. Bandets senaste skiva ”Kramgoa låtar 98” har hittills nått 66 000 sålda exemplar i Sverige.

Stjärnorna vacklar
  Varken Lotta Engberg, Anders Engbergs orkester, Arvingarna, Grönwalls, Kikki Danielsson, Wizex eller Lasse Stefanz har sålt guld med sina senaste album. För att få en guldskiva krävs att man säljer 40 000 skivor.
  Bert Karlssons skivbolag Mariann har med artister som Thorleifs, Wizex och Barbados strax under 60 procent av dansbandsmarknaden. De senaste åren har deras försäljning minskat kraftigt. Till sist var de tvungna att ta till ett drastiskt grepp för att få upp försäljningen. De dumpade priset på en normal-cd till 99 kronor.
  – Vi har fått ner kostnaderna vid inspelningarna till hälften. Istället för 500 000 kronor kostar våra inspelningar numera 100 000 till 200 000. Har man kompetent folk går det att spela in i billigare studior och under kortare tid, säger Bert Karlsson.
  Han tycker att samhället ska ta mer ansvar för den typen av unika kulturyttring som dansbandsmusiken är.
  – Jag ser det som ett samhällsproblem. Ungdomarna går från att dansa till att dricka öl.

Satsar på kvalitet
  Det andra stora dansbandsbolaget är Frituna. De har satsat på en helt annan linje för att få upp försäljningen.
  – Hela skivbranschen har upplevt en nergång. Det beror på att det finns för stort utbud. I dag är det färre band som säljer bra. Så vi har satsat på kvalite snarare än kvantitet. Vi ger inte ut så många plattor, men de vi ger ut satsar vi på, säger Göran Waltner, chef för Frituna.
Malin Hendriksen

DANSBAND-KRISEN:
I MORGON: Dansbands-musik på skolschemat.
I GÅR: Sista chansen för dansen.

Mera nöje