Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetKvinna
TISDAG 28 SEPTEMBER 1999
  

– Det är lätt att bli manipulerad

”Bilderna blev jättevackra!” tycker Nina Inhammar och Paula Pennsäter när de tittar på sig själva i Slitz.
Foto: SARA RINGSTRÖM


Den nya
hippa
porren


Vad är porr? Och vad är erotik?
En sak är klar: Det som räknades som porr för decennier sedan – som lättklädda pinuppor – framstår i dag som oskuldsfullt. Men är det verkligen det?
Aftonbladet/kvinna har kartlagt den nya hippa porren.
I dag: 14- åriga flickor skickar nakenbilder till modellagenturerna.



Porrkungens nya kläder – Berth Milton vill putsa upp porrfasaden med nya produkter.
– Porr är en dålig sexskola för killar Simon, 16, Mattias, 19, och Kenneth, 19, kämpar mot porren




”Det var våra kroppar de ville åt”. Paula Pennsäter och Nina Inhammar i underkläder på omslaget till Slitz.
Nina och Paula i tv-dansbandet Friends vek ut sig i Slitz

– Kanon! De ska se lite oskyldigt kåta ut, det är viktigt!
  Så glad blev skivbolagsdirektören Bert Karlsson när Slitz ringde och ville vika ut sångerskorna i dansbandet Friends.
  Paula Pennsäter och Nina Inhammar är själva nöjda med bilderna.
  – Vi satte gränser för vad vi ville vara med på. Det är lätt att bli lite manipulerad.
   Paula Pennsäter och Nina Inhammar, båda 22 år, blev rikskända sångerskor när tv-serien ”Friends på turné” – om ett dansbands karriär – började i TV 4.
  Tidningen Slitz ringde och ville ha Nina och Paula lättklädda över ett par uppslag. I det nya numret syns sångerskorna på sexiga bilder, iklädda bh, trosor och minimala linnen och klänningar.
– Vi ser detta som en kul grej. Men vi pratade med Slitz först, för vi visste att detta skulle bli på gränsen till vad som kunde bli för vågat, berättar Paula.
   Tjejerna kom överens om vad de ville ställa upp på.
  – Jag var den som var mest avklädd, berättar Nina.
  – Jag hade bestämt mig för att inte ha bara underkläder, men sedan hade jag det på några bilder i alla fall. Det är lätt att bli lite manipulerad, de förklarar att bilderna kommer att bli jättevackra och så...
Vad var skillnaden mot ”vanliga” bilder?
  
– Att man skulle visa mycket hud, vara sensuell och sexig. Det var våra kroppar de ville åt, säger Nina och skrattar.
  – Men man fick säga till om det var någon ställning man inte ville vara med på – bilder kan ju bli sensuella, men också porriga.
Var går då gränsen mellan sensuellt och porrigt?
  
– Det sensuella är mer vackert. Porrigt är till exempel att skreva med benen och trycka fram tuttarna, tycker Paula.
Hur känns det att veta att ni blir runkobjekt för vissa män?
  
– Vi har inte tänkt i de banorna riktigt. Det känns lite konstigt. Men visst, det får man ta med i beräkningen, och det är ju naturligt egentligen, säger Paula.
  Bilderna är retuscherade, något som Nina känner sig splittrad inför:
  – Egentligen är det helt fel, som om man inte duger som man är. Jag har lite mage, och jag ville att folk skulle se: Kolla, hon vågar visa det. Samtidigt vill man ju se bra ut på bilderna. Fast egentligen ger retuscherade foton fel bild av hur kvinnor ser ut.
Är det här bra för karriären?
  
– Både och. Om folk tror att jag får jobb som sångerska för att jag är med i Slitz så är det dåligt. Man riskerar att få en taskig stämpel, säger Nina.
Cecilia Gustavsson
Cecilia
Gustavsson

  – Men för de som vet vad man kan spelar det nog ingen roll. Vi blev utplockade till Friends för att vi kan sjunga, inte för våra tuttar! säger Paula.
Om ni fick ett skivkontrakt med ett stort bolag och en filmroll – skulle ni visa allt?
  
– Aldrig! säger Paula bestämt.
  Nina är lite mer tveksam men skulle ändå tacka nej:
  – Man måste dra en gräns.

Fotnot: Paula Pennsäter har nu börjat sjunga i Wisex, Nina Inhammar är kvar i Friends.


Victoria Silvstedt blev Playmate of the Year i Playboy. Utviken satte fart på karriären för Victoria Silvstedt, systrarna Graaf och Linda Lampenius – och det märker förstås unga tjejer.

Hannah och Magdalena Graaf i Café. Linda Lampenius fiolutvik i Playboy.
Modellagenturerna larmar:

Småflickor skickar in nakenbilder
14-åriga flickor skickar nakenbilder av sig själva till modellagenturerna.
Bilder med tydliga porranspelningar.
Nu vädjar modellagenturerna till flickorna att sluta.
– Skicka inte nakenbilder till oss! Ni försämrar era chanser att få jobb!

  
– Det här har helt klart ökat, säger Cathleen Thern, som äger modellagenturen Noveau.
  – Unga tjejer pumpas med Victoria Silvstedt och systrarna Graaf. Via MTV och Slitz matas de med tjejer utan kläder. De tror att det ska vara så här, att man måste ha jättetuttar.
  Cathleen Thern anser att det skett en förskjutning i samhället.
– När jag var liten var det Mitt livs novell och Starlet. Då fanns inte denna kroppsfixering. Det har blivit fullständig masshysteri. Klä på tjejerna i tidningarna!
   Annelie Rhodin är modellbokare på Stockholmsgruppen. Även hon har sett tydliga tecken på förändring.
  – Det har blivit allt vanligare de senaste två åren. Vi får toplessbilder ett par gånger i veckan nu. Och det är ganska unga tonåringar som skickar dem.
Vad beror det på?
  
– Jag tror att tjejerna påverkas av trenden med nakenposeringar. Hela mode- och medievärlden har del i skulden.
Kroppen är modellens redskap, är den inte viktig att visa?
  
– Det kan man göra på helt andra sätt. Man behöver inte ta bilder med porranspelningar.
Vad vill du säga till tjejer som drömmer om att bli modeller?
  
– Var er själva, så naturliga som möjligt. Skicka inte såna här bilder. Den som skickar nakenbilder av sig själv har mycket mindre chans att få jobb än andra.
Petter Lidbeck

”Tjejerna påverkas av
grabbigheten i media”

Tror unga tjejer att de måste ta till sex för att ta sig fram?
  
Kvinna frågade Lotta Gusterman som jobbar på X-ist, ett aktivitetshus för flickor i Stockholm.
  – Nej, jag tror inte att de tänker så. Snarare försöker de efterskapa bilderna så som de ser ut i media och reklam. Det är inte tjejerna utan vuxenvärlden som hittar på trenderna.
I vilken ålder tar tjejerna till sig de här trenderna?
  
– Det är oerhört individuellt och kopplat till var i utvecklingen de befinner sig och hur mycket självkänsla de har.
Vem bär skulden för denna utveckling?
  
– Självklart handlar det om grabbighet. Och media legitimerar grabbigheten, säger Lotta Gusterman.
  Mats Drougge är chefredaktör för Slitz. Han tycker att det är förfärligt att 14-åriga tjejer skickar in halvnakna bilder av sig själva till modellagenturerna.
  – Det finns en modellkult i dag som damtidningarna odlat. Supermodellerna har blivit förebilder för unga tjejer.
Har du ett medansvar för utvecklingen?
  
– Jag har ett ansvar. Och jag tycker att jag tar ett ansvar.
Har ni någon gräns för hur gamla tjejerna i tidningen ska vara?
  
– Det är klart att det finns en åldersgräns. Personligen tycker jag inte om barnstjärnor, och jag anser inte att 15-åringar är mogna att bli artister. Vi tar samma ansvar som Aftonbladet i denna fråga.
Har Slitz-utvik blivit obligatoriskt för blivande artister?
  
– Uppenbarligen verkar det vara en bra plattform att bygga på.
Petter Lidbeck


Kan du tänka dig att vika ut dig för att bli känd?

Suzanne Haddad, 30,
restaurangbiträde:

– Nej, det är inte min stil. Det är okej att andra gör det, men jag skulle inte vilja.

Marina Adolfsson, 29,
projektledarassistent:

– Aldrig, jag vill inte bli känd för att ha vikt ut mig. Om andra gör det bryr jag mig inte.

Susanne Skoglund, 29,
studerande:

– Nej, det är inget sätt att bli känd på. Man kan göra mycket för pengar, men inte det.

Jessica Svanholm, 28,
sjuksköterska:

– Nej, jag blir förbannad av sånt. Men det är ju upp till varje person att bestämma.

Åsa Arola, 25,
försäljare:

– Inte helt naken. Det beror på hur det är gjort, om det är konstnärligt. Det är helt ok att folk gör det.

Linda Engström, 21,
studerande:

– Nej. Vill man hålla på med musik vill man ju bli känd för det, inte för ett utvik. Det är upp till var och en att göra, bara de inte far illa.

Clara Rosenthal, 14,
studerande:

– Nej, jag tror det är negativt att vika ut sig, inte särskilt smart om man vill bli känd.

Enkät: Josefin Ekman Foto: Ann-Sofi Rosenkvist

i morgon: Killarna – de nya porr-motståndarna
Förnedrande eller upphetsande? Fyra kända kvinnor om porr



epost: kvinna@aftonbladet.se
telefon: 08-7252330
fax: 08-56252805