Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetKvinna
MÅNDAG 27 SEPTEMBER 1999
  

Porrkungens nya kläder

Sisleys nya klädkatalog lånar bildspråket från porren. Parfym till salu? Eller kropp?
Den nya hippa porren

Porrbolag satsar på kläder – och tar steget in på börsen.
Modevärlden tar över porrens bildspråk.
Så förvandlas en solkig industri till trendig livsstil. Kvinna har kartlagt den nya hippa porren.



– Det är lätt att bli manipulerad Nina och Paula i tv-dansbandet Friends vek ut sig i Slitz
– Porr är en dålig sexskola för killar Simon, 16, Mattias, 19, och Kenneth, 19, kämpar mot porren

Berth Milton: Man ska känna igen vårt varumärke.
Foto: MATS STRAND
Porrdirektören Berth Milton satsar på mode och energidryck: Vi vill bli ett ”fullständigt-livsstils-företag” för det nya millenniet

Porren blir mer och mer rumsren.
  Den finns i modemagasin, på tv:n i våra vardagsrum, i datorn.
  Till och med på börsen.
  Svensken Berth Miltons sexkoncern Private Media Group snyggar till fasaden genom att lansera mode sida vid sida med hårdporr.
  I februari distribueras kläderna över hela Skandinavien.
   Pornografi är inte längre något som bara halvskumma snuskgubbar ägnar sig åt.
  Nu inspirerar denna gigantiska industri trendiga branscher som mode, media, reklam och film.
  Genom kabelkanalerna har porren blivit mycket tillgängligare.
  Och på internet växer utbudet explosionsartat. Den som söker på ”porn” med sökmotorn alltheweb får upp över tio miljoner träffar. Här finns ingen finrumsstämpel, utan pornografin visar sin råare sida – det är ”sprut i alla hål”, ”nymfobrudar”, ”sperma i ansiktet” och ”villiga horor” för hela slanten.
  Berth Miltons porrimperium Private Media Group i Barcelona satsar på att bli lönsammast i världen på internet i slutet av nästa år.
  I februari kom företaget in på Nasdaq-börsen i New York.
   Fasaden putsas för fullt för att bli respektabel.
  Private har till exempel börjat sälja ett eget klädmärke, ”Private Circle”, som företaget beskriver som ”modernt gatumode”.
  En energidryck med ginseng lanseras också.
Det måste vara sexprylarna som ger pengarna, varför lanserar ni andra produkter?
  
– Konkurrensfördelar vinns inte bara genom att skapa egna originalprodukter, utan också genom stark igenkänning av varumärket globalt sett, svarar Berth Milton.
  – Vi vill bli ett ”fullständigt-livsstils-företag” för det nya millenniet. Vårt klädmärke drar till sig mycket internationell uppmärksamhet.
  En del i detta imageskapande är samarbetet med musiker ur de populära banden Prodigy och Massive Attack, som gjort musiken till en ny porrfilm.
  Ytan är hipp, medveten och kommersiell. Men under? Där finns porren, som är huvudverksamheten. Private lanserar porrprodukter med mängder av bilder på till synes villiga tjejer som inget hellre gör än servar män med oralsex. Slogans om ”hårdknullande”, ”gangbang” (gruppvåldtäkt) och analsex gör reklam för prylarna på internet.
På Stockholms Fondbörs finns – än så länge – inga porrföretag noterade. Men kan det bli så?
  
– Nej, det tror jag inte, som tur är, säger Hans Edenhammar, chef för börsens information. Vi har inte behövt ta ställning till något sådant. Om ett porrföretag skulle vilja komma in på börsen skulle vi lägga etiska aspekter på det. Ingen tvingar oss att ta in någon.
Men om det gäller ett företag som både säljer hårdporr och har helt vanlig verksamhet – som klädproduktion?
  
– Vi skulle verkligen fundera på det rejält – vi har ett rykte att upprätthålla.
  Porren har inte bara tagit sig in i affärsvärldens fina salonger. Den sätter också sin prägel på populärkulturen. Den danske regissören Lars von Trier har också börjat göra porrfilm i sitt bolag Puzzy Power. Den första, ”Constance”, släpps i Sverige om en dryg månad av porrfilmsbolaget Max’s Film.
  Porren har under senare år inspirerat till filmer som ”Boogie nights”, om porrstjärnan Eddie, ”Striptease”, med Demi Moore, och ”Larry Flynt – skandalernas man” om tidningen Hustlers skapare.
Vad nöjesskribenterna ofta ”glömde” nämna är att denna tryckfrihetskämpes tidning innehåller grova skämt om incest, våldtäkter, kvinnomisshandel, och mycket mer i den stilen.
   Den senaste tiden har modevärlden flirtat allt ivrigare med sex. Modereportagen i utländska magasin fylls ofta av unga, inbjudande tjejer i sexiga poser. Hårdspacklade flickor i genomskinliga underkläder gör reklam för Calvin Klein, små lolitor med särade ben i flickrummet ska sälja Dolce&Gabbana.
  Ett av de mest kontroversiella märkena är Benettonägda Sisley som tidigare fällts av Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam och Marknadsetiska rådet för sina bilder med pornografiska inslag.
  Den nya katalogen är knappast någon reträtt – där ligger en kvinna i svart skinnrock och trosor utslagen på marken med tom blick och skrevande ben.
Var går gränsen för modebranschen – hur långt kan man gå i flirten med porren?
  
Vi frågade Eva Spegel-Lindmark, modechef på tidningen Elle.
Cecilia Gustavsson
Cecilia
Gustavsson

  – Jag tycker att gränsen går där människor skildras i underläge och exploateras, där barn och kvinnor ser ut att utnyttjas. I vissa fall är det rent effektsökeri.
  – Då blir folk anti. Visst – sex säljer, och det är inget fel i det. Men man kan förmedla känslan av sex utan att man ser det, det är ju mer kittlande än pang på rödbetan...!
  Men gränserna tänjs hela tiden. Bilder accepteras i dag som inte skulle ha accepterats förut.

Här finns porren på börsen
Börsnoterade porrföretag, som går under den prydliga termen ”adult entertainment” (underhållning för vuxna):
Private Media Group, Barcelona, Spanien – Nasdaqbörsen, New York
Metro Global Media, Rhode Island, USA – Nasdaqbörsen, New York
On Command Corporation – Nasdaqbörsen, New York
Rick’s Cabaret International – Nasdaqbörsen, New York
Playboy Enterprises – New York Stock Exchange
Beate Uhse AG – Frankfurtbörsen
Media Holding – Oslobörsen

Internet, cd-rom, tv – porr-pengarna rullar in
Porrindustrin är en av världens största branscher.
Den omsätter mer än både filmbranschen och skivindustrin. De största inkomstkällorna är:
Porrfilmer: 170,0 miljarder kronor
Sexklubbar: 42,5 miljarder
Porrtidningar: 63,7 miljarder
Telesex: 38,2 miljarder
Eskort-
service:
93,5 miljarder
Kabel/satellit/
betal-tv:

21,2 miljarder
Cd-rom/dvd-rom: 12,7
miljarder
Internet: 12,7 miljarder kronor
Övrigt: 21,2 miljarder
Summa: 475,7 miljarder kronor

Källa: Forbes
Magazine, Private
Media Group Inc.

Skulle du vilja köpa vanliga kläder
som görs av ett porrföretag?

Sanna Lundell, 21,
studerande:

  – Nej, absolut inte! Jag vill inte gynna pornografin i den utsträckningen som det företaget står för – jag vet vilket det är.

Alicia Lopez, 21,
arbetslös:

  – Ja, ifall kläderna är fina. Vilka som säljer spelar egentligen inte så stor roll, folk köper ju från andra företag som fått kritik till exempel för barnarbete.

Mary Alvarez, 21,
studerande:

  – Ja, ifall jag tycker att kläderna är snygga. Och om de finns i vanliga butiker, jag skulle inte gå in i en affär som säljer sexgrejer.

Anna Gylfe, 30,
sjuksköterska:

  – Nej, absolut inte. Vetskapen om att jag gynnar ett företag som sysslar med porr skulle kännas äcklig.

Susanne Nyström, 30,
studerande:

  – Det beror på vad det är för slags porrföretag, vem som håller i det där bakom. Om de är seriösa, och vad det är för slags porr de producerar.


Birgitta Bergdahl, 52,
vårdbiträde:

  – Förmodligen, för jag skulle nog inte veta vilka som låg bakom märket. Men om jag visste det skulle jag inte köpa, jag vill inte gynna den branschen.

Gunnel Ahlberg, 46,
forskare:

  – Nej, antagligen inte. Det verkar lite osmakligt. Det finns så mycket andra kläder att köpa, så jag skulle inte behöva handla just dem.

Elisabeth Chougui, 35,
studerande:

  – Nej, jag tycker att porr är kvinnoförnedrande, och skulle aldrig kunna tänka mig att stödja ett företag som har det som huvudverksamhet.


Enkät: Cecilia Gustavsson Foto: Ann-Sofi Rosenkvist

epost: kvinna@aftonbladet.se
telefon: 08-7252330
fax: 08-56252805