Prins Eugen
Foto: AXEL MALMSTRÖM

Målarprinsen
– och konstens kung
Prins Eugen målade landskap – Picasso gjorde revolution
Det är i början av seklet och målarprinsen Eugen står på Djurgården och målar landskap i tidens romantiska stil.
I Paris målar seklets störste konstnär Pablo Picasso 1907 en av seklets mest banbrytande tavlor, det kubistiska verket ”Flickorna i Avignon”.
Pablo Picasso
Picasso, en av seklets största konstnärer, målade 1907 den banbrytande tavlan ”Flickorna i Avignon”. Bilden är tagen 1953 i södra Frankrike.
Foto: AP

  Inte så många kanske förstod det då. Allra minst prinsen.
  Men tavlan var så epokgörande att den till och med så småningom skulle påverka prinsens egen stil.
  Någon banbrytare som konstnär var ju inte prins Eugen själv. Men i dag betraktas han faktiskt som en av de främste i sin generation. Och av sin samtids konstnärer betraktades han som en jämlike.
  Han stod Konstnärsförbundet nära och var en central person i tidens kulturliv.
Fast Oscar II tvekade länge innan han lät sin son bli konstnär. Det var först efter att en rad auktoriteter vitsordat om prinsens begåvning som han fick fara till Paris och studera.
  Här mottogs han först med tvekan men snart hade hans generationskamrater fallit för hans anspråkslösa charm och begåvning.
  Prins Eugen är den Bernadotte som fått mest entydiga lovord och han blev snart nära vän med sin generations målare som Carl Larsson, Richard Bergh, Anders Zorn, Albert Edelfelt och Peder Kröyer.

Lovord i Aftonbladet
  I början av seklet målade han oftast stämningsbilder där Stockholmstrakten var favoritmotivet. När han och konstnären Oscar Björck ställde ut på Trädgårdsgatan i Stockholm den 12 februari 1907 fick han fina lovord i Aftonbladet.
Och om han nu inte blev en banbrytare inom konsten så blev han en banbrytare inom kungligheten. Han visade att man kunde både vara prins och artist. Både vara en kunglig representant för Sverige och leva – och bli respekterad – som konstnär.
  Han kallades också för den röde prinsen eftersom han ansågs vara liberal vilket ansågs vara mycket radikalt om man var kunglig.
  Hur var det nu med prinsen och Picasso?

Inspirerad av Picasso
  Jo, prinsen såg Picassos verk och begrundade. Och när han senare målade freskomålningar i Stockholms stadshus kunde häpna konstkritiker konstatera: ”Prinsens verk har kubistiska influenser”.
Bosse Sandström