Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
1999-11-16
 

– Stoppa de
farliga cykelfälten

Cykelilska Artisten Titti Sjöblom undrar om någon måste dö innan de farliga cykelfälten tas bort. 8Bilden är arrangerad)
Foto: MARTINA HUBER

Titti Sjöblom rasar mot trafikfällorna på Hornsgatan
Aftonbladet slog först larm om de livsfarliga cykelfälten på Hornsgatan.
  Nu kräver allt fler att de målade cykelbanorna tas bort.
  En av dem är sångerskan Titti Sjöblom.
  – Måste någon dö innan det blir en ändring? Alla kan väl se att det blivit helt fel.
  Titti – dotter till Alice Babs – har bott på Hornsgatan i många år, men hon har aldrig varit rädd för att ge sig ut i trafiken. Tills nu.
  – När jag står i mitt fönster och tittar ner på gatan kan jag hela tiden se cyklister som tvingas väja för dubbelparkerade bilar, bildörrar som plötsligt slås upp. eller liknande situationer. Det är ett under att ingen mejats ner.
  Titti har engagerat sig i trafikfrågor, och tillsammans med NTF gett ut en visbok som handlar om hur barnen ska uppträda i trafiken.

Reagerar kraftigt
  Det är bland annat därför hon reagerar så kraftigt mot det inferno som blivit resultatet av de nya cykelfälten på Hornsgatan
  – Här lär vi barnen hur viktigt det är att samarbeta och hjälpa varandra i trafiken, och så gör man så här. Det är inte riktigt klokt.
  Från Slussen till Rinvägen pågår stundligen ett slag mellan i första hand bilister och cyklister, men även fotgängarna lever farligt på Hornsgatan.
  I stället föra att lägga cykelbanan i skydd närmast trottoaren har man målat upp cykelfälten mitt i gatan, utanför de parkerade bilarna och i direkt anslutning till bilarnas och bussarnas körbana.
  – Jag förstår inte vad man tänkte på, om man överhuvudtaget tänkte alls, säger Titti.
  Det är inte bara cyklisterna som har det svårt på Hornsgatan. Det är lika illa för bilisterna som måste slalomköra för att komma fram. Även det upprör Titti.
  Titti Sjöblom är inte ensam om att kräva att cykelfälten snarast försvinner på Hornsgatan.

Text: Sven-Anders Eriksson Många fördömer
l Även Annika Billström (s) är upprörd, och kräver ett stopp för vidare utbyggnad i staden tills man utvärderat säkerheten.
l Centerpartiet vill lägga undan all partipolitisk prestige, för att skapa en säker och genomtänkt trafikmiljö på Hornsgatan.
l Svenska Cykelsällskapet tillhör också skaran som är kritisk till cykelfälten.

Här byggs Stockholms
nya cykelbanor

Sveavägen. Mellan Sveaplan och Vanadisvägen är den nya cykelbanan redan klar. Vidare in mot city förbi Frejgatan håller man som bäst på att gräva. Men till skillnad från Hornsgatan handlar det här om riktiga cykelbanor, avskilda från bilarna.
Drottningholmsvägen. Mellan Fridhemsplan och och västerut jobbas det för fulltmed cykelbanor.
Torsgatan mellan Karlbergsvägen och Solna bron. Start nästa år.
S:t Eriksgatan får sannolikt riktiga cykelbanor även om de riskerar att bli ännu smalare. Start nästa år.
Fleminggatan, cykelfält som Hornsgatan. Start nästa år.
Hamngatan får också samma cykelfält som de på Hornsgatan. Start nästa år.
Birger Jarlsgatan ingår också bland gatorna som ska få cykelbanor, men här är Gatukontoret osäker på utformningen.
  Utbyggnaden av cykelbanorna i den första etappen är kostnadsberäknade till cirka 30 miljoner kronor.


Tycker du att cykelfälten på Hornsgatan ska bort?

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER
 

HexWeb XT DEMO from HexMac Software Systems