Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
ONSDAG 13 OKTOBER 1999
  

Säkrare med höga övergångsställen

162 FÄRRE DÖDSOLYCKOR Projektet med förhöjda övergångsställen har lett till att antalet döda och svårt skadade i Göteborgstrafiken minskat med 70 procent. När Stockholm ville göra samma sak sa SL nej. – Vi vet att en förare som kör sakta är mycket mer benägen att släppa fram gående än den som kör fortare, säger Stefan Kaleby på Trafiksäkerhetsföreningen.
Foto: THOMAS JOHANSSON
– Men i Stockholm säger SL nej
När Göteborg införde höjda övergångsställen minskade dödsolyckorna.
  – Bilisterna tar det mycket lugnare och fotgängarna känner sig tryggare, säger Stefan Kaleby på Trafiksäkerhetsföreningen.
  Men när Stockholm ville göra samma sak, sa SL nej.
  
I förrgår granskade Aftonbladet alla olyckor på övergångsställen i Stockholm mellan 1994 och 1998. Totalt har 16 fotgängare dödats och 499 skadats.
  I Göteborg har man i tio år jobbat intensivt för att minska olyckorna på övergångsställena.
  Och man har lyckats.
  När projektet med förhöjda övergångsställen startade 1988 var antalet dödade och svårt skadade fotgängare 150.

70 procent färre olyckor
  
I dag har antalet minskat till 65, en nedgång med 70 procent.
  Förutom att övergångsställena höjdes har de också breddats. Därmed kan många fler gå över gatan samtidigt, dessutom fortare.
  De nya säkra övergångsställena finns både i citykärnan och på större genomfartsgator i Göteborg.
  På många sträckor har de upphöjda övergångsställena kombinerats med olika sorters farthinder; ”bulor”, refuger, avsmalnande partier och liknande.
  Allt för att tvinga bilisterna att sänka farten.
  – Vi vet att en förare som kör sakta är mycket mer benägen att släppa fram gående än den som kör fortare, säger Stefan Kaleby.

Problem för SL
  
När gatukontoret i Stockholm ansökte om att få genomföra test med fartdämpande hinder (”kuddar”) och upphöjda övergångsställen på Valhallavägen, fick man nej från SL.
  Motiveringen var att det kan upplevas som obehagligt för passagerarna, främst de som sitter längre bak. Men det kan även uppstå förseningar när bussarna måste köra saktare.
Text: Sven-Anders Eriksson   – Det är tråkigt att vi inte kunde genomföra det här försöket. För det är mycket intressant, säger Staffan Eriksson på gatu- och fastighetskontoret.
  Det finns faktiskt upphöjda övergångsställen i Stockholm. Det handlar om små lokalgator i delar av Vasastan, Kungsholmen och i Sofia på Södermalm, där det pågår försök med 30 km/tim.
  Upphöjningarna finns bara på infarterna, och är egentligen mer till för att tala om för bilisterna att man passerar in i 30-zonen.
  Om de också har gjort övergångsställena säkrare vet man inte. Hela försöket håller just nu på att utvärderas.


Farten avgör skaderisken
Vid en kollision är det hastigheten som avgör hur allvarligt fotgängaren skadas. Ju högre hastighet desto större är skaderisken för gående som blir påkörd.
Åtta av tio fotgängare dör om de blir påkörda av en bil som kör i 50 km/tim.
Endast en av tio dör om bilens hastighet är 30 km/tim.

LÄS MER: Sven-Anders Eriksson om Stockholms farligaste gator.

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER