Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TORSDAG 23 SEPTEMBER 1999
  

Mode, modeller och miljarder

Slaktargrabben Erling Persson från Borås startade Hennes på 40-talet.
Foto: BJÖRN ELGSTRAND
Under sonen Stefan Perssons vd-tid blev H&M en världssuccé.
Foto: BÖRJE THURESSON

Fabian Månsson fick ta över som vd 1998, 33 år gammal.
Foto: PETER KJELLERÅS

Hennes & Mauritz – så blev de en världssuccé
Mode för miljoner i var mans byrålåda.
  Hennes & Mauritz lanserar lågprismode med hjälp av supermodeller och filmstjärnor.
  Snart finns klädjätten också på en av världens flottaste shoppinggator – Femte Avenyn i New York.
  Aftonbladet har kartlagt familjeföretaget som hittills i år förbättrat sitt resultat med 51 procent.
  
Hennes & Mauritz-koncernen har åter lyckats bättre än någon hade väntat sig.
  Koncernen har på nio månader omsatt 28 procent mer än året före och förbättrat sitt resultat med 51 procent.
  – Hennes & Mauritz är ett av Stockholmsbörsens mest fantastiska bolag och det är värderat därefter, säger Anders Kjäll, börsanalytiker på Finanstidningen.
  Årets framgångar kan förklaras så här:
Kollektionerna har slagit väl ut.
Lagren har varit lagom stora och därför har inte mycket reats ut.
Butikerna är rätt placerade.

Alla svenskar har minst fyra av deras plagg
  
Det har hänt en hel del sedan slaktargrabben Erling Persson från Borlänge grundade H&M i slutet på 40-talet.
  Klädjätten är så etablerad i Sverige att man redan för tio år sedan räknade med att alla svenskar ägde minst fyra produkter ur dess sortiment.
  Men policyn är i stort sett densamma nu som på Erlings tid: kläderna ska vara av senaste mode, ha hög kvalitet och lågt pris.
  – Hennes & Mauritz är så bra som det kan vara till det låga priset. Man är kvalitetsmedveten inom sin ram, även om det är klart att det finns begränsningar, säger Cay Bond, trendkonsult.
  Erling Persson själv grundlade framgångarna. Han anställde gärna unga människor med låg utbildning.
  De som klarade av det höga tempot och var tillräckligt lojala fick chansen att utvecklas.
  – Han var överallt och lade sig i allt. Man kunde se honom i butiken ena sekunden och i växeln den andra, har en tidigare anställd berättat i en intervju.
  Det var också Erling som lade grunden till familjens i dag enorma förmögenhet. För trots att bolaget är börsnoterat så ligger kontrollen hos familjen.

En av världens 100 rikaste personer
  
Sonen Stefan Persson, 51, som tog över som vd vid 33 års ålder, är i dag tillsammans med sin syster Lottie Tham en av Sveriges absolut rikaste personer.
  För några år sedan slog han sig också in på listan över världens 100 rikaste personer med sin förmögenhet på runt 60 miljarder.
  För ett och ett halvt år sedan lämnade Stefan Persson över vd-posten till Fabian Månsson som då var precis lika gammal som han själv när han tog över efter sin far.
  Den i dag 35-årige Månsson beskrivs som en person som hellre lirar gitarr med polarna än umgås med näringslivets höjdare.
  Månsson har haft en lysande första tid som H&M:s ansikte utåt.
  Kollektioner för baby, unga, gamla, magra och tjocka finns i sortimentet och tolv länder är redan erövrade. Snart etablerar sig klädjätten dessutom i ytterligare två länder.
  Tio butiker öppnas nästa år i USA och Spanien, hälften i vardera landet.
  Två av de amerikanska butikerna öppnas på fashionabla Manhattan i New York. Hyreskontrakt på 15 år är underskrivna.
  Dels rör det sig om en tomt mitt emot Bloomingdales i hörnet av 59:e och Lexington Avenue. Och den andra lokalen ligger på 640 Fifth Avenue, mitt i hjärtat av New Yorks flottaste shoppingdistrikt.
  Sistnämnda öppnas nästa vår och blir H&M:s amerikanska flaggskepp.
  – Hennes & Mauritz är något Sverige borde vara ganska malligt över, för när de öppnar i andra länder så blir de ju uppskattade på ett helt annat sätt, säger Cay Bond som tror att succén är given.
  I det första skedet anser dock bedömare att H&M kommer att få föra en tuff kamp för att lyckas. Konkurrenter som GAP kommer knappast att stillatigande se på när svenskarna etablerar sig.
  Men H&M är inställda på att lyckas:
  – Vi tror och hoppas på det, annars hade vi aldrig gjort det, säger Carl-Henric Enhörning, ekonomichef.
  – Vi lever i en föränderlig värld och vi vet att riskerna är många, men vi hoppas ju att vi ska kunna fortsätta att expandera även till ytterligare några länder utanför dem som nu står på tur.

Världsstjärnor på reklamtavlorna
  
Stor del i H&M:s framgångar har också reklamen.
  Sedan 1989 har klädjätten satsat på utomhusreklam på pelare. Snygga bilder på vit bakgrund tagna av de bästa fotograferna och med de främsta modellerna. Hela tiden med priset på varorna tydligt placerat intill.
  Storheter som Geena Davis, filmstjärna, Cindy Crawford, supermodell, och Anna-Nicole Smith, sexsymbol, har alla visat H&M:s mode.

583 H&M-butiker i tolv länder
Omsättning: Under 1999 års första nio månader ökade omsättningen med 28 procent till 23 549 miljoner kronor. Fjolårets omsättning var 26 649,8 miljoner kronor.
Resultat: Ökade med 51 procent under årets nio första månader till 3 209 miljoner kronor. Fjolårsresultatet var totalt 2 286,9 miljoner.
Antal butiker: 583 stycken, varav 121 i Sverige.
Antal länder: Tolv men blir snart 14. I fjol tillkom Frankrike och nästa år öppnar Hennes & Mauritz i USA och Spanien.
Antal anställda: 14 101, varav 3 100 i Sverige.
Verkställande direktör: Fabian Månsson, 35.
Styrelseordförande: Stefan Persson, 52, son till grundaren.
Ägande: Hennes & Mauritz är börsnoterat men ägarkontrollen ligger hos
familjen Persson.
Grundades: 1947 av Erling Persson, född 1917.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER