Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TORSDAG 5 AUGUSTI 1999
  

Avståndet Sverige - Danmark: 140 meter

Pontonkranen Svanen lägger näst sista pusselbiten på plats.
Foto: JOHAN SÖDERLUND

140 meter kvar Så monterades den näst sista brodelen (56-modem eller snabbare)
Så laddar du hem Realplayer

Klicka här till Öresundsbrons hemsida
Bara en pusselbit kvar till Öresundsbron
Nu återstår bara en enda pusselbit innan Öresundsbron sträcker sig i en obruten båge över Öresund.
  I dag kom den näst sista brodelen på plats.
   Sverige och Danmark har aldrig varit närmare varandra.
   Monteringen skedde helt odramatiskt av pontonkranen Svanen som med hjälp av satellitnavigering måttade in brodelen med bara några centimeters felmarginal. Trots att vind och vågor satte Svanen i gungning verkade allt gå lugnt till.
   -Det här har vi fått rutin på, säger projektchefen Örjan Larsson och påpekar att dagens vindförhållanden var bättre än normalt.
  
Victoria övervakar
   Örjan Larsson är inte minste spänd inför brofesten den 14 augusti när den sista brodelen sätts på plats under överinseende av kronprinsessan Victoria.
  

FAKTA ÖRESUNDSBRON

Högsta punkten: De fyra 204 meter höga pelarna vid högbron.
Brons längd: 7 845 meter
Tunnelns längd: 3 510 meter
Den konstgjorda öns längd: 4 055 meter
Total längd: 15 410 meter.
Kostnad att åka över med personbil: 275 kronor inkl bil och passagerare.
Började projekteras: 1993
Förväntas hålla: 100 år

-Det är första gången man gör något som blir är spännande, säger Örjan Larsson. Pontonkranen Svanen har hittills monterat 154 brodelar.
   Tidigt på morgonen lördagen den 14 augusti kommer den sista pusselbiten på plats och Sverige och Danmark förenas.
  
Ska se konstgjort ut
   Öresundsbron är tänkt att passa in i det öppna landskapet kring Öresund. Trots det är den konstgjorda ön Pepparholm, där tunneldelen och brodelen förenas, tänkt att se just konstgjord ut. Byggherren Öresundskonsortiet har byggt ön i jämna konkava former på ett högst onaturligt sätt.
   -Det ska se konstgjort ut och vara vackert från luften, säger Steen Lycke, projektchef för tunneldelen.
   Det ska heller inte planteras några växter på ön. Pepparholm ska i stället ”växa till sig” på ett naturligt sätt av växtlighet som finns på öarna runt omkring så att det så småningom kommer att se naturligt ut.
   Den kabelupphängda högbron med sina 204 meter höga pelare är tänkt att bli symbolen för Öresundsförbindelsen.

johan.soderlund@aftonbladet.se


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER