Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
LÖRDAG 13 FEBRUARI 1999
  

Här är fackets nya sexreklam

”VÄL KÄNDA OCH ANVÄNDA ORD” TCO-ordförande Inger Ohlsson vill med den nya reklamkampanjen rikta uppmärksamheten mot att kvinnor diskrimineras i arbetslivet.
Foto: LASSE ALLARD

Censureras av SL: Orden kan vara stötande
Kuk, balle, pitt.
  Med de slagorden vill TCO slå vakt om jämställdheten.
  – Vi vill få folk att vakna till, säger Inger Ohlsson, förbundsordförande.
  
På måndag startar tjänstemännen en ny kampanj. På 2 800 stortavlor i hela landet ska budskapet föras ut:
  Kvinnor diskrimineras i arbetslivet enbart på grund av kön, och här har facket en viktig uppgift.

”Orden anses inte rumsrena”

  Sättet att föra ut detta är tre olika meningar där vissa bokstäver har förstorats. Den som läser på håll ser bara slangorden för det manliga könet.
  Men de som åker tunnelbana i Stockholm kommer inte att få se hela affischerna. SL låter censurera dem.
  – De tyckte att det här var för mycket, att resenärerna inte tål detta. Troligen kommer de att ta bort de förstorade bokstäverna, säger Inger Ohlsson.
Fler censurerade annonser
”Vad krävs för att Kvinnor med Utbildning och Kompetens ska få det lika bra som män?”

”Vad tjejer Behöver för Att få Lika lön för Lika arbete är något alldeles Extra”
Finns det ingen risk att en del tar illa vid sig?
  – Jag kan inte utesluta att någon enstaka tycker illa vara om orden i sig. Men det är ju ändå ord som är rätt väl kända och använda. De har i sig ingen innebörd av att vara förnedrande för någon. De anses bara inte vara rumsrena i alla kretsar.
  – Och nu hör ju orden ihop med vad vi vill säga: Könet innebär att man gör skillnad.

Riktar in sig på tre områden
  
Inger Ohlsson tror inte att könsorden är så provocerande att de ska dölja budskapet.
  – Nej, för mig är det förstås viktigt att provokationen leder till att vi diskuterar det faktum att kvinnor är utsatta för en väldig orättvisa.
  
Som exempel på kvinnodiskrimineringen visar kampanjen på tre områden:
Arbetsskadeförsäkringen. Reglerna är så hårda att de arbetssjukdomar som drabbar kvinnor, exempelvis förslitningsskador, numera nästan är omöjliga att bevisa.
Lönerna. Kvinnor tjänar 20 procent mindre än män. Mellan fem och åtta procent går bara att förklara med kön.
Kontoristarbetslösheten. På tio år har 120 000 kontoristjobb försvunnit, vilket är mer än de byggjobb som har försvunnit.

”Tar bort stora bokstäverna”
  
Bolaget More Group är SL:s reklamoperatör. Dess vd Rickard Hedlund säger att det ingår i deras uppdrag att undvika runda ord som kan vara stötande eller sedlighetssårande.
  – Nu har vi kommit överens med annonsören om en lösning. Vi tar helt enkelt bort de förstorade bokstäverna.
  – På sätt och vis blir kampanjen mera raffinerad då, säger Rickard Hedlund.

Lappade citat ur succéfilmen
  
I höstas lät bolaget sätta klisterlappar över citat ur filmen Fucking Åmål.
  ”Hur fan kan man bo i fucking jävla kuk-Åmål?” gick då exempelvis inte att läsa i sin helhet. Innan lapparna hade rivits bort.
   Anders Johansson
anders.johansson@aftonbladet.se


Andra kampanjer som det stormat kring
SSU. Camilla Henemark viker ut sig naken i SSU:s tidning Frihet 1998. Hon är kroppsmålad med röda rosor.
SSU. Inför valrörelsen 1998 skickas vadderade kuvert med en videofilm ut till 120 000 förstagångsväljare. Filmen börjar med en het sexscen. Därefter berättar ett antal personer hur det var ”första gången”. Sedan dyker Mona Sahlin upp och säger:
  – Första gången var jag 19 år, men det är kul fortfarande.
  Först mot slutet framgick att allt handlade om första gången de röstade.
SKTF. I en rekryteringsfilm 1997 vänder sig en busschaufför om till två kvinnliga resenärer:
  – Är ni med i SKTF?
  Den ena kvinnan svarar ja. I nästa sekvens rusar paret in i ett kök och påbörjar ett samlag.
  Reklamen blev en succé. Även om en del medlemmar tog anstöt, strömmade ansökningarna in från yngre.
HTF. Arbetslösa hängs i protest 1997 för att visa att arbetslösa också är människor. Men de levande människorna på reklampelarna är i själva verket inlånade fallskärmshoppare.
TCO. I en protestkampanj mot karensdagar 1992 korsfästs en pyjamasklädd man som ligger utsträckt på svenska flaggan. ”Ska de sjuka betala för nationens synder”, lyder underrubriken.
  Stockholms dåvarande biskop, Henrik Svennungsson, är en av flera som fördömer kampanjen:
  – Utomordentligt, nästan ofattbart smaklöst, löd hans omdöme.
Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER