Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TORSDAG 4 FEBRUARI 1999
  

En månads jobb – till fallskärmar

 110 miljoner
P G Gyllenhammar som slutade som koncernchef 1990 och styrelseordförande 1993 kostar Volvo 110 miljoner kronor fram till sin 76-årsdag. Om han lever till 85 års ålder blir kostnaden 161 miljoner.
 60 miljoner
Sören Gyll, Volvos förre VD, fick sluta 1997, tre år före Volvos vanliga pensionsålder på 60. Det kostade Volvo 11 miljoner kronor extra. När Gyll fyllt 60 år får han en årlig pension på 3,6 miljoner och när han fyllt 65 sjunker pensionen till 2,8 miljoner per år så länge han lever. Om Gyll blir 76 år har han kostat Volvo 60 miljoner kronor. Om han blir 85 år kostar han 83 miljoner.
 23 miljoner
Christer Zetterberg, Gylls företrädare, var koncernchef 1990–92. När han slutade fick han 23 miljoner kronor i fallskärm.
 6 miljoner
Roger Holtback var bland annat chef för Volvo Personvagnar. När han slutade 1991 sedan han motsatt sig avtalet med Renault fick han sex miljoner kronor.
Volvos gamla chefer kostar 140 miljoner om året
TYCK TILL: Är direktörernas fallskärmar rimliga?

GÖTEBORG. P G Gyllenhammar och Volvos andra före detta chefer kostar koncernen cirka 140 miljoner kronor om året i fallskärmsavtal.
  För att tjäna ihop de pengarna krävs 12 000 nya personbilar – en månads produktion vid Torslandaverken.
  – Vi tycker illa om det, men vi får ju inte vara med vid förhandlingsborden, säger fackordföranden Olle Ludvigsson.
  
137,5 miljoner kronor. Så mycket kostade Volvos tidigare chefer koncernen 1997, det visar årsredovisningen. Medräknade är då styrelseledamöterna.

Cheferna kostar 12 000 bilar
  
Pengarna är de fallskärmar som cheferna förhandlade sig till när de en gång började. P G Gyllenhammar, Sören Gyll och Christer Zetterberg är några av namnen.
  Nu har tidningen Ny Teknik räknat ut vad fallskärmarna kostar Volvo. Pengarna till fallskärmarna kräver en månads produktion av personbilar vid Torslandaverken i Göteborg, närmare bestämt 12 000 bilar. Tidningen skriver att P G Gyllenhammar har den högsta fallskärmen.
  Metallfacket har länge kritiserat fallskärmarna.
  – Jag vill inte ge mig in i att prata om siffrorna, men det verkar för dyrt. Men avtalen är väl juridiskt bindande.
Nu köps Volvo upp av Ford och då kan det ju bli fler Volvochefer som går – och kanske får stora fallskärmar. Vad gör ni åt det?
  – Vi för den diskussionen med ledningen, men om någon chef skulle gå, så har väl denne naturligtvis redan avtalat om fallskärmar.
  – Men vi sitter inte med när de här avtalen träffas.

”Vi har annat att tänka på”

  Gert Gunnarsson, Sif-ordförande på Volvo Personvagnar Torslandaverken, är inte kritisk:
  – Visst är det otroligt mycket pengar, men nu har vi annat att tänka på, säger han och syftar på Volvo-Fordaffären.
  Volvoledningen kommenterar inte avtalens storlek. Men koncernens presschef Mats Edenborg säger:
  – Det är rimligt att Volvo fullföljer de förpliktelser som vi har till olika befattningshavare.
Är beloppen rimliga?
  – Vi har i allmänhet inga kommentarer i det fallet. Vi redovisar det vi gör i årsredovisningarna, så får var och en själv göra bedömningen av vad som är rimligt eller inte.
Lars Söderberg
lars.soderberg@aftonbladet.se

Så här är siffrorna framräknade
Volvo gjorde 1997 en genomsnittlig vinst på varje personbil på 11 500 kronor.
  Ny Teknik har helt enkelt räknat ut hur många bilar som måste tillverkas för att få ihop summan 137,5 miljoner. Antalet blev 12 000 bilar, en månads produktion.
  Tidningen har dock inte tagit hänsyn till att Volvos chefer haft ansvar för hela koncernen och därmed inte räknat in Volvos andra verksamhetsområden som lastvagnar och flygmotorer.
Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-725 2000
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER