|
En månads jobb till fallskärmar
GÖTEBORG. P G Gyllenhammar och Volvos andra före detta chefer kostar koncernen cirka 140 miljoner kronor om året i fallskärmsavtal. För att tjäna ihop de pengarna krävs 12 000 nya personbilar en månads produktion vid Torslandaverken. Vi tycker illa om det, men vi får ju inte vara med vid förhandlingsborden, säger fackordföranden Olle Ludvigsson. 137,5 miljoner kronor. Så mycket kostade Volvos tidigare chefer koncernen 1997, det visar årsredovisningen. Medräknade är då styrelseledamöterna. Cheferna kostar 12 000 bilar Pengarna är de fallskärmar som cheferna förhandlade sig till när de en gång började. P G Gyllenhammar, Sören Gyll och Christer Zetterberg är några av namnen. Nu har tidningen Ny Teknik räknat ut vad fallskärmarna kostar Volvo. Pengarna till fallskärmarna kräver en månads produktion av personbilar vid Torslandaverken i Göteborg, närmare bestämt 12 000 bilar. Tidningen skriver att P G Gyllenhammar har den högsta fallskärmen. Metallfacket har länge kritiserat fallskärmarna. Jag vill inte ge mig in i att prata om siffrorna, men det verkar för dyrt. Men avtalen är väl juridiskt bindande. Nu köps Volvo upp av Ford och då kan det ju bli fler Volvochefer som går och kanske får stora fallskärmar. Vad gör ni åt det? Vi för den diskussionen med ledningen, men om någon chef skulle gå, så har väl denne naturligtvis redan avtalat om fallskärmar. Men vi sitter inte med när de här avtalen träffas. Vi har annat att tänka på Gert Gunnarsson, Sif-ordförande på Volvo Personvagnar Torslandaverken, är inte kritisk: Visst är det otroligt mycket pengar, men nu har vi annat att tänka på, säger han och syftar på Volvo-Fordaffären. Volvoledningen kommenterar inte avtalens storlek. Men koncernens presschef Mats Edenborg säger: Det är rimligt att Volvo fullföljer de förpliktelser som vi har till olika befattningshavare. Är beloppen rimliga? Vi har i allmänhet inga kommentarer i det fallet. Vi redovisar det vi gör i årsredovisningarna, så får var och en själv göra bedömningen av vad som är rimligt eller inte. Lars Söderberg
lars.soderberg@aftonbladet.se Så här är siffrorna framräknade Volvo gjorde 1997 en genomsnittlig vinst på varje personbil på 11 500 kronor. Ny Teknik har helt enkelt räknat ut hur många bilar som måste tillverkas för att få ihop summan 137,5 miljoner. Antalet blev 12 000 bilar, en månads produktion. Tidningen har dock inte tagit hänsyn till att Volvos chefer haft ansvar för hela koncernen och därmed inte räknat in Volvos andra verksamhetsområden som lastvagnar och flygmotorer. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se telefon: 08-725 2000 fax: 08-600 01 77 |
|