Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
ONSDAG 2 DECEMBER 1998
  

Inbrottet tog 12 sekunder

USLA LÅS Mats Green på Bilskadecenter i Västberga i Stockholm har fullt upp – bara i går kom det in tre uppbrutna Volkswagen Passat. Succémodellen har stora brister i sitt stöldskydd som gör att fönstren går att öppna med en skruvmejsel i låset.
Succémodellen VW Passat öppnas med skruvmejsel utan att larmet går
En mejsel i dörrlåset, ett snabbt vrid bakåt och alla fönster öppnas.
  Därmed är det fritt fram för biltjuven att ta sig in – trots att larmet är på.
  Tolv sekunder tar det.
  
Volkswagen och Audi och övriga modeller i VW-koncernen har så dåliga lås att det går fortare för tjuven att sätta en mejsel i låset än att krossa rutan.
  Då slipper han dessutom risken att larmet går.
  Det gäller helt nya bilar av årsmodell 1998 och 1999.
  I en Volkswagen Passat med så kallad komfortöppning räcker det med ett lätt mejseltryck på låscylindern – och sedan hålla kvar två sekunder.
  Då är både dörren och alla fönster öppna och larmet avaktiverat.

Tar genom rutan
  
Skulle bilen vara utrustad med ett extra larm som går i gång om dörren öppnas tar tjuven sakerna genom den öppna rutan.   Bara i går hade Mats Green på Bilskadecenter i Västberga i Stockholm tre Passat inne där tjuvarna brutit sönder låscylindrarna.   – Så här lätt får det inte vara att komma in i moderna bilar. Det går fortare att sätta en mejsel i låset än att använda centrallåsöppnaren.
  Även Trafikförsäkringsföreningen har påtalat de allvarliga bristerna i Volkswagen-bilarna, och kräver snar bättring.
  På Volkswagen är man medveten om problemet.

Tyskarna jobbar
  
– Vi har varit i kontakt med fabriken i Tyskland. Där jobbar man hårt för att få fram nya och bättre lås, säger Owe Johansson hos importören i Södertälje.
  – Men tjuvarna lär sig. Vi förbättrar låsen, de tar reda på hur vi gjort.
  Volvo S 80 och Saab 9-5 är de enda bilarna med godkända lås. Det visar det senaste testet från Stöldskyddsföreningen som presenterades i går.
  De båda svenska modellerna har dörrlås som står emot mer än två minuter – gränsen för ett bra lås.
  Vissa bilmodeller tar det bara fyra sekunder att bryta sig in i.
  Sämst är Mitsubishi Carisma och Hyundai Accent.
Sven-Anders Eriksson
sven-anders.eriksson@aftonbladet.se

Så lång tid tar det för tjuven att bryta sig in i bilen – från bäst till sämst
1 Saab 9–5 över två minuter
1 Volvo S 80 över två minuter
3 Saab 9–3 1 minut 42 sekunder
3 Ford Mondeo 1 minut 42 sekunder
5 Mazda 626 1 minut 36 sekunder
5 BMW 320i 1 minut 36 sekunder
7 Audi A6 1 minut 32 sekunder
8 Opel Vectra 1 minut 28 sekunder
8 Nissan Primera 1 minut 28 sekunder
10 Skoda Octavia 1 minut 25 sekunder
11 Mazda 323 1 minut 22 sekunder
12 Opel Omega 1 minut 21 sekunder
13 Opel Astra 1 minut 12 sekunder
14 Mercedes E200 54 sekunder
15 Chrysler Voyager 53 sekunder
16 Volvo S/V70 46 sekunder
17 Toyota Camry 44 sekunder
18 Ford Fiesta 38 sekunder
19 Mercedes C180 30 sekunder
20 BMW 520i 28 sekunder
21 VW Sharan 25 sekunder
21 Toyota Rav 4 25 sekunder
21 Toyota Corolla 25 sekunder
24 Volvo S/V 40 22 sekunder
25 Ford Escort 21 sekunder
26 Peugeot 406 20 sekunder
27 VW Golf 18 sekunder
28 Toyota Avensis 16 sekunder
29 Citroën Xantia 15 sekunder
30 VW Passat 12 sekunder
31 Mitsubishi Galant 10 sekunder
32 Skoda Felicia 8 sekunder
33 Renault Mégane Scénic 8 sekunder
34 Seat Toledo 5 sekunder
35 Mitsubishi Carisma 4 sekunder
36 Hyundai Accent 4 sekunder
Testet är gjort av Stöldskyddsföreningen.

   
 FLER NYHETER