Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetBil
MÅNDAG 12 OKTOBER 1998
 

Miljödäcken
är livsfarliga

Asfalten slits inte utan blir glashal
De nya miljövänliga dubbdäcken gör vägarna till dödsfällor.
  Asfalten slits inte som förr – utan poleras till blixthalka.
  Forskare varnar för användning av alltför slitstark vägbeläggning.
Text: Sven-Anders Eriksson  Genom att blanda in bergarten porfyr i asfalten blir våra vägar starkare.
  Nu visar det sig att de också blir halare, när bilisterna går över till mjukare och mer miljövänliga vinterdäck.
  Det innebär att det inte längre finns något som ruggar upp den hårda, polerade vägytan som porfyren bildar.

Faran är extra stor nu
  Just vid den här årstiden, när vägbanorna är våta, blir faran extra stor.
  I en ny rapport slår forskarna på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) larm om porfyr som en trafiksäkerhetsrisk.
  – Det finns annat vägmaterial som borde kunna användas, åtminstone på de mest trafiktäta vägarna, säger Peet Höbeda.
  Så långt som till ett förbud vill han inte gå.
  – Det finns fördelar med porfyren också. Bland annat förhindras spårbildningar som är mycket kostsamt att laga.
  Porfyr är upp till 30 procent slitstarkare än andra material.

Problemet försvann med dubbdäcken
  Tidigare brukade problemet försvinna under vintern när bilisterna satte på dubbdäcken.
  Men den nya typen av lättviktsdubb och dubbfria friktionsdäck är betydligt skonsammare mot beläggningen än de traditionella ståldubbdäcken.
  I stället för att bli uppruggad poleras porfyren, och blir såphal.
  Halkan är mycket förrädisk eftersom vägen inte ser hal ut och bilisterna får ingen varning om halkan.
  Särskilt hög risk för porfyrhalka är det i tunnlar, rondeller, vägkorsningar, avfarter och tvära kurvor.
  Bilisterna riskerar att sladda av vägen även vid mycket måttliga hastigheter.
  Leder i storstäder med tät och intensiv trafik drabbas oftare än andra vägar av blixthalka på grund av porfyrytan.
  På kort tid inträffade i Eugeniatunneln i Stockholm över 30 olyckor. Bilar sladdade in i bergväggen och förvandlades till skrot.
  Vägverket kom så småningom fram till att det var den alltför slitstarka vägbeläggningen som låg bakom olyckorna.

”Vi ser allvarligt på det här”
  Vägverket har ännu inte tagit del av rapporten från VTI – innan dess är man inte beredd att säga vad som ska hända med porfyren.
  – Vi ser allvarligt på det här. Naturligtvis vill vi inte utsätta trafikanterna för ökad trafiksäkerhetsrisk, säger Rolf Johansson, chef för statliga vägnätet.

Vägunderlag
Porfyr Ett finkornigt bergmaterial med mycket hög slitstyrka, som blandas in i asfalten för att vägbeläggningen ska tåla intensivt slitage. Men det finns en nackdel: Porfyr poleras lätt av trafiken. Mätningar visar att porfyr – framförallt under höstarna – haft alltför låga friktionsvärden och orsakat olyckor.
Polering Enkelt förklarat innebär polering att stenytor i en beläggning, på grund av trafikens nötning blir glatta och hala – vilket kan leda till sämre friktion (grepp).
  Vägpolering är ett uppmärksammat problem både i USA och England.
Miljödubbar
Ståldubb Hela dubbkroppen är gjord i hårt stål, och dubben tränger djupt ner i underlaget.
Lättviktsdubb Dubbkroppen är av plast eller lättmetall. Vikten är sänkt med 60-70 procent jämfört med ståldubben. Det gör att islaget mot vägbanan inte blir så kraftigt – och underlaget slits inte lika mycket som med ståldubb.
Friktionsdäck Ett odubbat vinterdäck med något mjukare gummiblandning och mönster, som formar sig efter underlaget. På snö är friktionsdäck lika bra som ett dubbat däck, men på is är dubbdäcket helt överlägset. Allt fler bilister väljer att gå över till friktionsdäck, särskilt i storstadsområdena.