Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
FREDAG 4 SEPTEMBER 1998
 

”Vi hittar ofta bara losslitna kroppsdelar”

En kanadensisk polis sorterar personliga tillhörigheter som bärgats efter flygkraschen som krävde 229 liv. ”Vi har hittat leksaker, plånböcker, ryggsäckar, nappflaskor. Man måste koppla bort hjärnan för att orka”, berättar en av räddningsarbetarna.
Foto: ANDREW VAUGHAN/AP

Räddnings- manskapet har bärgat 60 av de omkomna

PEGGYS COVE. Synen var fasansfullt grym.
  Tysta och bleka lyfte räddningsmanskapet upp svarta liksäckar ur sina båtar.
  I natt kom de första anhöriga till de 229 dödsoffren i Swissair-kraschen för att identifiera sina kära.
  Normalt är det turistbussarna som belägrar det lilla pittoreska fiskelägret Peggys Cove på kanadensiska Nova Scotias östkust.
  På de kala granitklipporna som vetter mot Atlanten ligger hummertinor och stora trålar på tork.
  Men i går hade brandbilar, ambulanser, polisbåtar, helikoptrar, kustbevakningsfartyg och militär tagit över idyllen.
  Åtta kilometer ut i de skummande vågorna störtade Swissairs flight 111på sin väg från New York till Geneve.

Många av offren är helt lemlästade
  I natt hade 60 döda kroppar hämtats upp ur det kalla vattnet. Många var helt lemlästade.
  – Smällen mot vattenytan måste ha varit fruktansvärd. Allt är krossat. Vi hittar ofta bara losslitna kroppsdelar... nej, jag vill inte berätta mer om det, säger helikopterpiloten Paul Quinn.
  – Bland vrakspillrorna har vi hittat leksaker, plånböcker, ryggsäckar, nappflaskor. Man måste koppla bort hjärnan för att orka.
  En hangar på den militära flygplatsen Shearwater har gjorts om till provisoriskt bårhus.
  I natt svensk tid landade ett flygplan från Schweiz med anhöriga till olycksoffren. De har fått instruktioner att ta med sig de dödas tandkort och medicinska journaler för att ha en chans att kunna identifiera sina nära och kära, så sönderslitna är många kroppar.
  Samtidigt börjar också spekulationer om olycksorsaken – och om att kraschen kunde ha undvikits om inte piloten hade omdirigerats och tvingats till en lång, tidskrävande gir under de kritiska ögonblicken.

Hård kritik mot trafikledningen
  Swissair-piloten rapporterade att hade fått rökutveckling i cockpit och begärde att få nödlanda i Boston. Han styrde också planet mot Boston. Men flygledarna i Halifax på Nova Scotia dirigerade om flygplanet mot sin flygplats. Det var närmare dit, säger räddningschefen Glenn Chamberlain.
  Piloten tvingades därför till en omständlig kursändring.
  – Jag måste dumpa bränsle innan jag landar, sa han.
  Sedan försvann planet från radarskärmarna. Katastrofen var ett faktum. Nu växer kritiken mot trafikledningen.
  Men Chamberlain avfärdar det.
Text: Bengt Olsson  – Det är bara ogrundade spekulationer, säger han.
  FBI gör en brottsutredning för att granska vad som gick snett med MD 11:an. Ett terrordåd kan inte uteslutas.
  – Men det finns inget som pekar på något sådant, sa en FBI-talesman.

Världens farligaste flygbolag
Världens farligaste flygbolag – antalet dödskrascher per miljoner flygningar fram till 1996:
Vietnam Air 25,74
China Air 11,43
Turkish Airlines 7,82
Egypt Air 7,77
Philippine Air 7,69
Air India 7,44
Källa: Condé Nast Traveller 1996

... och de säkraste
De säkraste flygbolagen fram till 1994, lägst antal döda passagerare under de senaste tio åren, enligt IAPA:
Alaska Airlines All Nippon Airlines America West Airlines Ansett Australia Airlines British Airways Canadian Airlines Cathay Pacific Airways Delta, Finnair KLM l Lufthansa Malaysia Airlines Qantas Sabena Saudi Arabia Airlines SAS Singapore Airlines Southwest Airlines Swissair

Svenska Petra - ett av offren
Tennisstjärnan skulle varit med på planet


Fler nyheter