Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
SÖNDAG 17 SEPTEMBER 2000
 
 

Dokument: BONUS-FUSKET
SAS-kortet lurar staten på miljoner
Nästan en halv miljon svenskar, 443 000, samlar bonuspoäng hos SAS. Inte många vet att den som flyger privat med bonuskortet riskerar fängelse.


Aftonbladet granskar bonus-systemet som lockat en halv miljon svenskar
Flygbolagen kan göra dig till en skattesmitare.
  Den som flyger privat med bonuskort riskerar sex månaders fängelse.
  Aftonbladet har granskat bonussystemet som har lockat en halv miljon svens-kar.
  Och som kan blåsa staten på mer än hundra skattemiljoner varje år.
   Flyger du privat för bonuspoäng insamlade från dina tjänsteresor? Då ska du betala förmånsskatt.
  Inom en månad ska du rapportera gratisresans värde till din arbetsgivare som i sin tur ska anmäla förmånens värde till skattemyndigheten och dessutom betala arbetsgivaravgift.
  Bonussystemet innebär att trogna kunder belönas med poäng som kan omvandlas till gratis flygresor, hyrbilar eller hotellnätter.
  SAS startade sitt Euro bonusprogram 1992 .
  – Vi var tvungna. Vi blev utkonkurrerade och fick lägga ner en linje mellan Stockholm och Chicago eftersom kunderna valde American Airlines som erbjöd bonuspoäng på resan, säger Cecilia Åkerfeldt-Bentzer, vd för SAS Euro Bonus i Sverige.

443 000 svenskar samlar bonus
  Nästan en halv miljon svenskar, 443 000, samlar bonuspoäng hos SAS.
  På SAS vill man inte avslöja exakt hur omfattande bonusresandet är av konkurrensskäl. Men enligt Cecilia Åkerfeldt-Bentzer är ett par stolar per flight avsatta för bonusresor.
  SAS officiella flygstatistik ger en uppskattning om omfattningen.
  Varje vardag har bolaget cirka 1 100 avgångar, ungefär 800 per helgdag.
  Det innebär att cirka 2 200 platser per vardag och cirka 1 600 per helgdag reserveras för bonusresor.
  Under ett helt år erbjuder SAS ungefär 738 400 bonusresor.
  Bonuskorten är individuella och bara kortinnehavarna känner till antalet bonuspoäng och är också de enda som kan omvandla poäng till tjänster.
  Enligt den svenska skattelagstiftningen från 1997 är det alltså upp till den som utnyttjar bonuspoäng för privata resor att rapportera förmånen till arbetsgivaren. Arbetsgivaren ska anmäla förmånen till skattemyndigheten och betala förmånsskatt och arbetsgivaravgift.

”Vi vet inte om det går att kontrollera”
  
På skattemyndigheten vet man i dag inte om personal och arbetsgivare följer lagen.
  – Vi måste först kartlägga fenomenet och se om det ens går att kontrollera, säger Per-Göran Blomgren, chef för koncernrevisionen vid skattemyndigheten i Stockholm.
Är det någon i Sverige som någonsin har skattat för en bonusresa?
  
– Ja, det kan man fråga sig.
”Det är nog så, att risken för att bli upptäckt är väldigt liten”
Tror du att systemet missbrukas?
  
– Om det är svårt att kontrollera ett system är ju den risken stor.
Men risken att bli upptäckt måste vara väldigt liten?
  
– Så är det nog.
Är det en bra lag tycker du?
  
– Idén är ju bra att alla förmåner ska beskattas lika. Men om det inte går att kontrollera att en lag följs är den ju tveksam.
  Aftonbladets enkät visar att missnöjet med flygbolagens bonusprogram är utbrett.
  Nästan samtliga företag har policyn att bonuspoäng från tjänsteresor enbart ska användas av företaget och inte för privatresor.
  Men arbetsgivarna medger samtidigt att det är omöjligt att kontrollera om reglerna verkligen följs eftersom SAS bara informerar kortinnehavaren om poängsumman och hur den används.
  Bara ett av de tillfrågade företagen, Hennes & Mauritz, har byggt upp ett internt kontrollsystem för flygbonus.
  – Vi kan bara lita på att personalen följer reglerna, säger Barbro Köhler, travel manager vid Skandia och If.
   De flesta företagen i kartläggningen vill att flygbolagen slutar med individuella bonussystem och ger företagsrabatter i stället.
  – Vår uppfattning är enkel, flygbolagens bonussystem ska stoppas. I stället borde bolagen sänka priserna, höja servicen och sluta servera dålig mat i plastförpackningar som inte ens min hund vill äta, säger Frances Van Sevendonck, personaldirektör vid SCA.
”Man undrar om någon någonsin har skattat för en bonusresa.”
  Cecilia Åkerfeldt-Bentzer känner till företagens kritik. Och egentligen skulle SAS själv vilja sluta med bonusprogrammet.
  Men de individuella korten har blivit ett tvång.
  – Så länge andra bolag erbjuder bonus måste vi också göra det. Om vi bara ägnade oss åt företagsavtal skulle vi få lägga ned flyglinjer igen. Kunderna kommer att gå till andra bolag som ger bonuspoäng.

”Vi informerar noga om reglerna”
  
Som exempel nämner Cecilia Åkerfeldt-Bentzer ett norskt storföretag som förbjöd personalen att använda SAS Euro Bonus eftersom man misstänkte att den utnyttjades privat.
  – Då började personalen flyga via London med ett annat bolag för att få bonuspoäng. Det blev ju mycket dyrare för företaget som gick tillbaka till det skandinaviska alternativet.
Varför skiljer ni inte på privatkort och företagskort?
  
– Nej, det är omöjligt. Dels har vi har ungefär två miljoner medlemmar i programmet och det skulle innebära att vi skulle få fyra miljoner kort. Det kan vi inte hantera. Dessutom kan inte vi veta att den enskilde sätter in rätt poäng på rätt kort.
Systemet verkar uppbyggt för fusk?
  
– Vi har inte byggt upp det för att man ska fuska. Vi informerar noga om reglerna som gäller och har en passus som inget annat bolag har där vi berättar att poäng intjänade på tjänsteresor inte får användas privat utan arbetsgivarens medgivande och att det är olagligt för offentliganställda att använda poäng från tjänsteresor privat.

Så funkar bonussystemet på SAS
SAS Euro Bonus har två miljoner medlemmar i världen och 443 000 i Sverige.
  Resenären får bonuspoäng för varje köpt tjänst av SAS. En tur-och-retur-resa Stockholm–Göteborg i affärsklass kostar till exempel 3 496 kronor och ger 2 400 poäng.
  Tidigast vid 10 000 insamlade poäng kan bonusen omvandlas till fria tjänster som till exempel flygresor, hotellövernattningar och hyrbilar.
  10 000 poäng räcker till en kortare inrikesresa.
  En tur-och-retur-resa Stockholm–Paris i ekonomiklass kostar 30 000 poäng.
  De bästa kunderna förses med guldkort och får till exempel förtur vid incheckning, standbybiljetter och rätt att ta med extra bagage.
  Bonusmedlemmarna kan också samla poäng i SAS samarbetsorgan Star Alliance där en rad utländska och svenska flygbolag ingår.

Privatresa kan ge sex månaders fängelse
I början av 90-talet var flygbolagen skyldiga att redovisa vem som utnyttjade bonusresor. Men den då borgerliga majoriteten befarade att kunderna skulle överge SAS för utländska bolag som den svenska skattelagstiftningen inte kan kontrollera.
  Därför skattebefriades bonusresorna 1992.
  1997 rev socialdemokraterna upp skattebefrielsen.
  Den nya lagen är tydlig:
  ... anställda som omvandlat bonuspoäng intjänade genom tjänsteresor till en privatresa ska inom en månad rapportera resans marknadsvärde till arbetsgivaren och betala förmånsskatt. Arbetsgivaren ska meddela skattemyndigheten och betala arbetsgivaravgift. Den som bryter mot lagen riskerar dagsböter eller max sex månaders fängelse.
  Offentliganställda är förbjudna att utnyttja flygbonus eftersom förmånen då betraktas som muta.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER