Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
FREDAG 1 SEPTEMBER 2000
 
 

”Ungdomarna skiter i wap”
Ole Petter Nyhaug, norsk trendexpert.
Fler artiklar:
Handelsministern på wap-kurs hos Aftonbladet ”Tackar. Nu vet jag vart jag ska ta med mig frugan i kväll”
Vi finns där du finns! Så får du Aftonbladet i din wap eller handdator
Skulle du ha användning för en wap-telefon?
Ja Nej Vet ej
Se resultat
Trendexpert: Man borde ha fyllt nallarna med musik och underhållning
- Ungdomarna skiter i wap, de skiter i teknologin.
  Ole Petter Nyhaug, norsk trendexpert, skräder inte orden när han pekar ut framtidens mobiltelefoni.
  - De unga är bara intresserade av innehållet. De frågar: Vad är underhållningen? What¥s in it for me?

   Intresset för wap är ganska svalt bland ”sms-generationen”. MP3-telefoner är betydligt mera spännande.
  - Ungdomar är mera upptagna av tjänster och behov framför teknologin i sig själv, säger Ole Petter Nyhaug.
  Det är utgångspunkten i den omfattande undersökningen ”Framtiden i våra fickor” som den norska trendanalysbyrån Fishnet Nordic gjort under våren.
  I slutet av september ska en motsvarande undersökning genomföras i Sverige av DNG (Dial Nxt Group) och Ole Petter Nyhaug tror material och slutsatser är fullt jämförbara mellan grannländerna.
  Till Aftonbladets nättidning säger han:
  - Dagens unga fokuserar helt på innehållet. Allt från underhållningstjänster som ringtoner till avancerade informationstjänster som nyheter och liknande.
  I Norge, precis som i Sverige, är det mycket hype kring wap, teknologin och den tredje generationens mobiltelefoner.
  - Men i våra kontakter med ungdomarna får vi ständigt frågan: Vad är wap? Vad betyder det?
  - Det visar sig att ungdomarna själva skiter i wap. De skiter i teknologin. De är bara intresserade av vilka möjligheter det finns, vad det är för innehåll och vilken typ av underhållning som erbjuds.

Vill spela spel och lyssna på musik
  - När de står och väntar på bussen eller tunnelbanan vill de använda sin mobiltelefon till att spela olika spel, lyssna på musik eller läsa roliga vitsar. Enkla, okomplicerade underhållningstjänster.
  Ole Petter Nyhaug menar att det finns ett glapp mellan de unga användarna kontra teleoperatörer, börsen och andra som bara pratar teknologin och att hypa begrepp som ”wap”och ”tredje generation”.
  - Istället för att fundera på vad de ska fylla denna nya teknologi med.
  Varken i Norge eller Sverige har ju wap ännu blivit någon succé.
  -. För att det ska bli så måste det också komma ett innehåll som är attraktivt för de tidiga användarna. Och de tidiga användarna är just ungdomar. Det är de som driver ny teknologi.
  - Se bara hur det varit med tidigare teknologi. Från vinylplattor på 50-talet, till walkman, cd, pc-spel och annan underhållning.
  Priset för waptelefoner och waptjänster är i dag för högt, menar Ole Petter Nyhaug.
  - I vilket fall sett till bristen på underhållningsstjänster för de yngre. Jämför då med Erikssons MP3-telefon som släpptes i somras och som för den unga generationen är oerhört intressant.
Vad vill unga ha?
  - De vill ha musik, underhållning och den typen av tjänster. Hade man fokuserat på det, vilket man gjort i Japan, hade man kunnat bygga upp en succé kring wap även här i Europa.
  - Man bygger ingen massmarknad och ny teknologisk plattform på affärsmän på börskurser som går med waptelefoner i näven.
  När det gäller användandet av tjänster på mobiltelefonen visar undersökningen ”Framtiden i våra fickor” att tonåringar har ett behov av tjänster som varierar beroende på situationen och inte minst var man befinner sig. På bussen, spårvagnen, i lektionssalen eller på ett föredrag.

Unga vill fylla dagarna med underhållning
  Den yngre generationen vill fylla varje minut av dagen med någon form av stimulans eller aktivitet och här har mobiltelefonen är viktig plats.
  När det gäller bruket av tjänster på mobiltelefonen visar undersökningen att tonåringar har ett behov av underhållning samt att bygga upp sitt nätverk och använder då mobiltelefonen för tjänster som chatt, sms, e-post och nerladdning av ringsignaler.
  De äldre ungdomarna, som redan skaffat sig ett stort personligt nätverk och har mindre tid, efterfrågar mera mobiltjänster typ nyhetsuppdateringar och olika kalenderfunktioner.
  ”Framtiden i våra fickor” bygger på svar från sex fokusgrupper med folk i åldrarna 14 till 30 år, telefonintervjuer med 800 slumpvis utvalda ungdomar samt intervjuer med 12 experter inom olika delar av mobiltelefonområdet.
  I Sverige får undersökningen ett litet annorlunda upplägg, med tanke på den snabba utveckling som är på området.
  - Vi fokuserar mera på underhållningstjänster, musik på mobil (MP3) samt bredband och mobilöverföring, slutar Ole Petter Nyhaug.


WEBBRADIO Senaste nyheterna – musik dygnet runt:
Lyssna i Realplayer  Lyssna i Quicktime  Hjälpsida

Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER