|
|
Bottenbetyg för Volkswagen
Motormännens bilenkät tar tempen på landets bilverkstäder. Volkswagens verkstäder får bottenresultat i alla kategorier. Volvos verkstäder som på bilden klarar sig bättre. Foto: ULF HÖJER |
Problemen för Volkswagen fortsätter.
I Motormännens nybilsenkät får VW-bilarna sämst betyg av alla. Värst är fiaskot för Passat, sista plats på samtliga listor.
När svenska bilägare sätter betyg på service och bemötande efter ett års nybilskörning är katastrofen ett faktum för VW-koncernens bilmärken.
Av de fyrtio bilar av årsmodell 1999 som ingår i rapporten intar VW:s olika märken Audi/Seat/Skoda/VW de nio sista platserna när det gäller hur ägarna blivit behandlade på verkstäderna.
Många fel
på Passat
Volkswagen har haft stora försäljningsframgångar de senaste åren, men serviceorganisationen har inte alls hängt med vilket drabbar bilägarna hårt. Långa väntetider, såväl vid leverans som verkstadsbesök, är ett typiskt problem.
Den bilmodell som råkar absolut mest illa ut av alla är Volkswagen Passat:
Den tillbringar mest tid på verkstad.
Den har flest fel.
Det är den bil där flest ägare råkat ut för dåligt verkstadsarbete.
Vanliga fel hos Passat är tidvis försvagade bromsar, oljeläckage, otätt kylsystem, vindrutespolning som inte fungerar, elspeglar och dörrlås som krånglar.
Ju fler fel desto mer irritation mellan verkstad och bilägare, säger Börje Henningsson, chef för konsumentfrågor på Motormännens riksförbund.
Har sålt för många bilar
Svenska Volkswagen erkänner att man sålt för många nya bilar, och att service- och eftermarknaden blivit lidande.
Men vi har ett bättre läge i dag än för ett halvår sedan, säger vd Åke Norman. Vi har öppnat en rad nya verkstäder.
Ett krånglande datasystem för reservdelar anges som ytterligare ett skäl till att det gått så snett för Volkswagens bilar.
Bäst betyg när det gäller verkstadspersonalens bemötande lämnar ägarna till Toyota Avensis.
Närmare 18 000 bilägare svarade på Motormännens enkät.
Verkstadsbemötande
Bilmodell |
Betyg
|
Toyota Avensis |
8,98
|
Citroën Xantia |
8,87
|
Mazda 626 |
8,85
|
Mazda 323 |
8,80
|
Toyota Corolla |
8,78
|
Nissan Almera |
8,74
|
Ford Focus |
8,72
|
Hyundai Atos |
8,71
|
Peugeot 206 |
8,66
|
Mitsubishi Galant |
8,59
|
Saab 9-3 |
8,54
|
Saab 9-5 |
8,46
|
Nissan Primera |
8,42
|
Ford Mondeo |
8,40
|
Volvo S80 |
8,36
|
BMW 5-serien |
8,32
|
Ford Escort |
8,29
|
BMW 3-serien |
8,27
|
Opel Astra |
8,25
|
Volvo S/V70 |
8,23
|
Renault Clio |
8,19
|
Medelbilen |
8,14
|
Opel Vectra |
7,95
|
Volvo S40/V40 |
7,79
|
Skoda Felica |
7,77
|
Renault Laguna |
7,74
|
Renault Megane |
7,67
|
Seat Toledo |
7,57
|
Audi A4 |
7,54
|
Audi A6 |
7,48
|
VW Golf |
7,46
|
VW Polo |
7,41
|
Skoda Octavia |
7,36
|
Seat Cordoba |
7,05
|
VW Passat |
7,03 |
Ägare som fått vänta länge
på att få in bilen
på verkstaden
VW Passat |
41 procent
|
Audi A6 |
37 procent
|
Genomsnitt |
16 procent
|
Mazda 323 |
4 procent
|
Hyundai Atos |
3 procent |
|
Ägare som råkat ut för dåligt verkstadsarbete
VW Passat |
17 procent
|
Seat Cordoba |
16 procent
|
Audi A4 |
12 procent
|
Renault Laguna |
12 procent
|
VW Polo |
12 procent
|
VW Golf |
12 procent
|
Genomsnitt |
8 procent
|
Mazda 626 |
3 procent |
Längst tid på verkstaden
VW Passat |
2,6 dagar
|
Audi A6 |
2,5 dagar
|
Seat Cordoba |
2,3 dagar
|
VW Golf |
2,3 dagar
|
Ford Mondeo |
2,2 dagar
|
Ford Focus |
2,1 dagar
|
Genomsnitt |
1,8 dagar
|
Toyota Corolla |
1,3 dagar
|
Mazda 626 |
1,3 dagar
|
Mazda 323 |
1,2 dagar |
Fel som föranlett omedelbart
verkstadsbesök per 100 bilar
VW Passat |
61
|
Audi A6 |
42
|
Opel Vectra |
37
|
VW Golf |
37
|
Ford Focus |
36
|
Renault Megane |
36
|
Seat Cordoba |
34
|
Audi A4 |
33
|
VW Polo |
31
|
Genomsnitt |
25
|
Renault Clio |
12
|
Nissan Primera |
11
|
Toyota Corolla |
10
|
Nissan Almera |
8
|
Mazda 626 |
6
|
Mazda 323 |
5 |
|
Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00
|
|