Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
LÖRDAG 20 MAJ 2000
 
 

Bottenbetyg för Volkswagen

Motormännens bilenkät tar tempen på landets bilverkstäder. Volkswagens verkstäder får bottenresultat i alla kategorier. Volvos verkstäder – som på bilden – klarar sig bättre.
Foto: ULF HÖJER
Problemen för Volkswagen fortsätter.
  I Motormännens nybilsenkät får VW-bilarna sämst betyg av alla. Värst är fiaskot för Passat, sista plats på samtliga listor.
  
När svenska bilägare sätter betyg på service och bemötande efter ett års nybilskörning är katastrofen ett faktum för VW-koncernens bilmärken.
  Av de fyrtio bilar av årsmodell 1999 som ingår i rapporten intar VW:s olika märken – Audi/Seat/Skoda/VW – de nio sista platserna när det gäller hur ägarna blivit behandlade på verkstäderna.

Många fel på Passat
  
Volkswagen har haft stora försäljningsframgångar de senaste åren, men serviceorganisationen har inte alls hängt med vilket drabbar bilägarna hårt. Långa väntetider, såväl vid leverans som verkstadsbesök, är ett typiskt problem.
  Den bilmodell som råkar absolut mest illa ut av alla är Volkswagen Passat:
Den tillbringar mest tid på verkstad.
Den har flest fel.
Det är den bil där flest ägare råkat ut för dåligt verkstadsarbete.
  
Vanliga fel hos Passat är tidvis försvagade bromsar, oljeläckage, otätt kylsystem, vindrutespolning som inte fungerar, elspeglar och dörrlås som krånglar.
  – Ju fler fel desto mer irritation mellan verkstad och bilägare, säger Börje Henningsson, chef för konsumentfrågor på Motormännens riksförbund.

Har sålt för många bilar
  
Svenska Volkswagen erkänner att man sålt för många nya bilar, och att service- och eftermarknaden blivit lidande.
  – Men vi har ett bättre läge i dag än för ett halvår sedan, säger vd Åke Norman. Vi har öppnat en rad nya verkstäder.
  Ett krånglande datasystem för reservdelar anges som ytterligare ett skäl till att det gått så snett för Volkswagens bilar.
Sven-Anders Eriksson
Sven-Anders
Eriksson

  Bäst betyg när det gäller verkstadspersonalens bemötande lämnar ägarna till Toyota Avensis.
  Närmare 18 000 bilägare svarade på Motormännens enkät.

Verkstadsbemötande
Bilmodell Betyg
Toyota Avensis 8,98
Citroën Xantia 8,87
Mazda 626 8,85
Mazda 323 8,80
Toyota Corolla 8,78
Nissan Almera 8,74
Ford Focus 8,72
Hyundai Atos 8,71
Peugeot 206 8,66
Mitsubishi Galant 8,59
Saab 9-3 8,54
Saab 9-5 8,46
Nissan Primera 8,42
Ford Mondeo 8,40
Volvo S80 8,36
BMW 5-serien 8,32
Ford Escort 8,29
BMW 3-serien 8,27
Opel Astra 8,25
Volvo S/V70 8,23
Renault Clio 8,19
Medelbilen 8,14
Opel Vectra 7,95
Volvo S40/V40 7,79
Skoda Felica 7,77
Renault Laguna 7,74
Renault Megane 7,67
Seat Toledo 7,57
Audi A4 7,54
Audi A6 7,48
VW Golf 7,46
VW Polo 7,41
Skoda Octavia 7,36
Seat Cordoba 7,05
VW Passat 7,03

Ägare som fått vänta länge på att få in bilen på verkstaden
VW Passat 41 procent
Audi A6 37 procent
Genomsnitt 16 procent
Mazda 323 4 procent
Hyundai Atos 3 procent
Ägare som råkat ut för dåligt verkstadsarbete
VW Passat 17 procent
Seat Cordoba 16 procent
Audi A4 12 procent
Renault Laguna 12 procent
VW Polo 12 procent
VW Golf 12 procent
Genomsnitt 8 procent
Mazda 626 3 procent

Längst tid på verkstaden
VW Passat 2,6 dagar
Audi A6 2,5 dagar
Seat Cordoba 2,3 dagar
VW Golf 2,3 dagar
Ford Mondeo 2,2 dagar
Ford Focus 2,1 dagar
Genomsnitt 1,8 dagar
Toyota Corolla 1,3 dagar
Mazda 626 1,3 dagar
Mazda 323 1,2 dagar

Fel som föranlett omedelbart verkstadsbesök – per 100 bilar
VW Passat 61
Audi A6 42
Opel Vectra 37
VW Golf 37
Ford Focus 36
Renault Megane 36
Seat Cordoba 34
Audi A4 33
VW Polo 31
Genomsnitt 25
Renault Clio 12
Nissan Primera 11
Toyota Corolla 10
Nissan Almera 8
Mazda 626 6
Mazda 323 5


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER