|
Här är Telias nya logotype. Hur mycket den har kostat att ta fram är okänt. Men det brukar handla om åtskilliga miljoner i sådana här sammanhang. Den nya Telialoggan har olikfärgade cirklar i en ostrukturerad formation. Namnet är skrivet i vita, snirkliga versaler på en röd botten. Den presenteras i dag och kommer lagom till Telias börsintroduktion som förväntas ske under våren. Det är ju i och för sig två skilda spår eftersom börsnoteringen råder vår ägare, staten, över och den är formellt inte bestämd än. Den här loggan har nog inte utarbetats bara för det, men visst kommer den nästan lika i tid, säger Kåre Sjöholm vid Telias presstjänst. Hur mycket tid och hur många miljoner det har tagit kan inte Kåre Sjöholm svara på. Men det brukar inte snålas i sådana här sammanhang.
Kostade hundra miljoner kronor Den misslyckade fusionen mellan Telia och Telenor kostade flera hundra miljoner kronor. Och flera av dem försvann till konsulter som skulle hitta på ett nytt varumärke och ett gemensamt namn. Den världsledande designbyrån Interbrand i London fick tiotals miljoner kronor för att komma på PS, People of Scandinavia ett förslag som senare fick tummen ner. Arbetet fortsatte och strax innan affären gick i stöpet så läckte det nya gemensamma namnet Telaris ut. Men det namnet och de miljonerna kom aldrig till användning. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se tips: 08-411 11 11 fax: 08-600 01 77 växeln: 08-725 20 00 |
|