Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetNöje
ONSDAG 1 NOVEMBER 2000
 
  

jazz
Tobias Fröberg
Lyssna bara - så är du fast för henne
HIMLEN. . Jag säger inte att jag är flygrädd.
  Jag säger bara att hjärtat skenar vid turbulens.
  Tur att jazzens wonderwoman Stacey Kent är bättre än sprit.

   Sitter på ett plan till Paris, 10 000 meter upp i luften, och spänner musklerna. Allt skakar, bakom mig sitter en polska som gapskrattar oavbrutet. Framför mig är dörren öppen in till cockpit. Jag gillar inte sånt.
  Jag vill inte se på när piloterna dricker kaffe, skriver i sina block och pratar med flygvärdinnorna.
  Håll ögonen på vägen, tänker jag tyst.
  Nej, det är lika bra att ta upp datorn och börja skriva.

Jag vill berätta om Stacey Kent. Sångerskan som föddes och växte upp i New York, flyttade till London för att plugga på universitet (1991), gifte sig med en saxofonist och råkade bli världsstjärna, jazzens nya first lady.
  Kents storhet är enkelheten. Ingen doo-be-dii-da-loo-da-dee-daa-wop-wop. Ingen jävla scat, alltså. Bara vanlig enkel sång.
  Men rösten ... herregud. Rösten!
  Det är den som gjort att Stacey Kent säljer så ojazzigt många album. Ett litet tag i somras låg hennes tre dittills utgivna plattor ”Let yourself go”, ”The tender trap” och ”Close your eyes” på första, femte och nionde plats på Amazon.com:s försäljningslista, före Sting, Britney Spears och Eric Clapton.
Het spis
5 plus
Stacey Kent - Dreamsville (Candid, Amigo Musik)
4 plus
Ewan Svensson Quartet & Ensemble Ginestra - Meeting (Dragon)
3 plus Jerker Lindström - April in Täby (Caprice)

Chansen är stor att nya balladplattan ”Dreamsville” gör Stacey Kent ännu större.   Den här gången har Kents publik fått precis vad den vill. Efter att fansen mejlbombat Stacey Kent under några år gav sångerskan efter och spelade in tolv standards, de mest önskade.
  Du ska ... fel, du måste lyssna på hennes tolkningar av ”Dreamsville”, underbara ”Polka dots & Moonbeam”, söta ”Hushabye mountain” och självklara ”Little girl blue”.
  Sen är du också fast i Stacey Kent-träsket. Jag lovar.

Svenske gitarristen Ewan Svensson är påhittig och har god smak. På albumet ”Meeting” spelar han i kapp med stråkkvartetten Ensemble Ginestra. Det är kul, vackert och bra.
  På ”April in Täby” leder saxofonisten, kompositören och arrangören Jerker Lindström Svenska radiojazzgruppen och sångerskorna Rigmor Gustafsson och Linda Pettersson in i stora, klassiskt svenska folk-jazz-landskap.