Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetNöje
SÖNDAG 21 MAJ 2000
 
  

Ge pris till Endre
CANNES. Blir det svenskt filmpris idag?
  Lena Endre är en favorit till att vinna när Cannes-festivalen avslutas i kväll.
  Både Liv Ullmanns ”Trolösa” och Roy Anderssons ”Sånger från andra våningen” har också vinstchanser.

   Jag har inte sett alla tävlingsfilmerna, och det är ändå omöjligt att gissa hur juryn resonerar sig fram.
  Jag håller på Endre. Hennes främsta konkurrent är Juliette Binoche i Michael Hanekes ”Code inconnu” (Okänd kod), en ”Short cuts”-liknande historia i Paris.

Orsaker till extas
Bio: ”Gladiator”
Video: ”Best laid plans”
Cd: Neil Young ”Silver & gold”
Boktips: ”Memoirs of a geisha”

  Men det är svårt att överträffa Endres intensitet och närvaro. Hon är med hela tiden i ”Trolösa” och visar upp alla tänkbara känslor.
  ”Trolösa” är också en av kandidaterna till Guldpalmen. Roy Andersson borde belönas för sin originella och nyskapande film.
  Lars von Trier och ”Dancer in the dark” räknades som vinnare före festivalen, men nu när den visats delar den publiken i hata och älska-läger.
  Bröderna Coens ”O Brother, where art thou?” är rolig och fräck, och underhållande. Tyvärr bedöms den nog som lättviktig av juryn. Hela filmen är behandlad digitalt och färgerna justerade för att ge det en 30-talslook. Häftig film med sensationellt bra musik.
  ”Nurse Betty” är en vass mediasatir med Renee Zellweger som såpa-tokig servitris som blir knäpp när hon ser ett mord och tror att hennes såpa-läkare finns på riktigt.
  ”Bread and roses” är typisk Ken Loach.
  ”The golden bowl” är typisk kostymfilm av Merchant-Ivory.
  Amerikanska ”The yards” är gjord av James Gray. Hans förra film hette ”Little Odessa”, och det här är ungefär samma film. Välspelat och intensivt, men ingen vinnare.
  Det är inte heller Wong Kar-Wais ”In the mood for love”, en mycket elegant och läckert gjord kärlekshistoria i 1960-talets Hongkong.
  Fantastisk i en timme, men upplöses som tunn rök.
  Den bästa filmen jag sett i Cannes är dock inte med i tävlingen.
  Ang Lee har gjort ”Crouching tiger, hidden dragon” och han gör bara bra filmer. Det här är ”Förnuft och känsla” möter ”The Matrix”, i 1800-talets Kina.
  Chow Yun-Fat och Michelle Yeoh spelar krigare. Outtalad kärlek är tema i dramat, men det som lyfter filmen är slagsmål koreograferade av Yuen Wo Ping som gjorde samma jobb i ”The Matrix” och har arbetat med John Woo.
  Mycket bra var också avslutningsfilmen i Cannes, ”Stardom” av Denys Arcand (”Jesus från Montreal”). Om en 18-årig kvinnlig hockeyspelare från kanadensiska landsbygden som upptäcks och blir supermodell.
  Underhållande satir som köpts av Triangelfilm för Sverige.