![]() |
![]() ![]() |
|
Älskade av hela världen
Svenska flickor regerar. Meja, Robyn, Emilia, Jennifer Brown och Nina i Cardigans går i spetsen för en industri som drar in 2 miljarder till Sverige varje år. Ikväll står de alla på samma scen. I dag inleds den stora musikmässan i Cannes. Branschfolk från hela världen samlas för att diskutera trender, framtid och nya satsningar. Det första seminariet heter ”The swede sound of success” och handlar om varför den svenska musikexporten har exploderat under de senaste åren. 1995 drog musikindustrin in 1,5 miljarder till Sverige. 1997 var siffran uppe i två miljarder kronor. Vilket till exempel kan jämföras med vapenexporten som under samma period drog in 1,5 miljarder kronor. Om man räknar summan per innevånare gör det Sverige till världens tredje största exportör av musik. Bara Storbritannien och USA är större. Poptjejerna tjänar massor Och det är de svenska poptjejerna som står för en stor del av exporten. Mejas framgångar i Japan, Robyns popularitet i USA och Emilias enorma singelförsäljning i England är grunden. – Jag tror att det är kaxigheten svenska tjejer har. Plus naturligtvis att de är jävligt duktiga, säger Anders Gentorp, vd för skivbolaget Virgin i Sverige. Meja har sålt cirka 1,6 miljoner plattor totalt. Det innebär en hel del pengar. Ett normalt skivkontrakt ger artisten mellan åtta och tio kronor per skiva om de skriver låtarna själva. I Mejas fall skulle det innebära minst tolv miljoner kronor. Till det kommer pengarna man får varje gång någon av ens låtar spelas i radio eller tv. Och det innebär en stor förändring i ens liv. Men Meja satsar inte bara på sig själv. – Jag skulle vilja vara med och finansiera ett ålderdomshem där man behandlar äldre med respekt. I dag skiter man alltför ofta i dem. Framgången har påverkat Robyn starkt. En stor PR-turné i USA, ett debutalbum som sålt i 1,5 miljoner exemplar och intäkter på runt tolv miljoner kronor sätter spår i personligheten. ”Jobbigt att komma hem” – Det var väldigt jobbigt att komma hem. Jag var jättedeppig. Jag blev van att få en massa ytlig uppmärksamhet hela tiden i USA. När jag inte fick den längre kände jag mig helt tom och trodde inte att jag kunde någonting. Det var läskigt att inse hur lätt man anpassar sig till ett så sjukt liv. Det är en viktig läxa. Att svensk musik blivit så populär utomlands har många orsaker. Ett som ofta nämns är den kommunala musikskolan. Handelsministern Leif Pagrotsky, som är nere i Cannes för musikmässan, menar att regeringen har gjort sitt för att hjälpa till. – Det blir ofta mycket protester när man sparar på musikskolorna, men jag har gått igenom det här och det visar sig att de ändå klarat sig hyggligt. Kommunerna har valt att spara på andra saker. Musikexporten är mycket viktig för bilden av Sverige. Det ger resten av världen en positiv, ung, kreativ bild av vårt land. Stuart Ward, vd för branschorganisationen Export Music Sweden håller med. Men han menar att det krävs en hel del för att hålla uppe nivån. – Vi har massor av låtskrivare och musiker som har potential för att slå utomlands. Men de måste marknadsföras. Det är därför vi är här i Cannes, säger han. Så blev de störst Emilia Rydberg, 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Robyn Carlsson, 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Meja Beckman, 29 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nina Persson, 24 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jennifer Brown, 26 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Fakta Midem ![]() Förra året hade mässan 9 500 deltagare från 90 länder och 41 000 besökare. I år samlar mässan över 1 000 artister och 55 konserter kommer äga rum. ”The swede sound of success” heter det svenska seminariet på mässan. Bland annat Per Gessle, Björn Ulvaeus och Max Martin kommer vara med och diskutera det svenska popundret. |