Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetKvinna
LÖRDAG 8 APRIL 2000
 
  

Sex säljer. Det vet Shere Hite, 56. Hon är den amerikanska fotomodellen som blev miljonär och världskänd på 70-talet med Hite-rapporten, en bok som bröt tystnaden om kvinnors sexuella erfarenheter och behov.
Nu är hon i Sverige för att prata om sin nya bok ”Sex and business”.
Aftonbladet/kvinna har träffat henne.

”Män kanske tjänar för mycket”
70-talets sexprofet Shere Hite om sin nya bok
Foto: MIKAEL GUSTAVSEN
Namn: Shere Hite.
Ålder: 56.
Bor: Paris.
Yrke: Direktör för konsultfirman Hite Research International, professor och författare.
Familj: Gift med den 20 år yngre konsertpianisten Friedrich Hoericke.
Aktuell: Ny bok ”Sex and business” om hur kvinnor och män ska kunna arbeta bättre tillsammans i de privata företagen.

Shere Hite gav hundratals kvinnor utrymme att formulera hur de själva ville ha det, för första gången.
  Och det var långt ifrån den etablerade sanningen.
  I dag, när medierna matar oss med sex intill leda, är det svårt att föreställa sig att det skulle kunna vara revolutionärt att skriva om det. Men då var det en milstolpe i kvinnofrigörelsen. Shere Hite blev en feministisk hjältinna och professor till på köpet.
  Men även det har haft sitt pris. Mot slutet av 80-talet, då hennes tredje Hite-rapport kom ut, rasade den kristna högern. Hon blev måltavla för en medial hatkampanj och mottog flera dödshot som ”Du förtjänar inte att leva” och ”Du lider av en psykos som feminist”. Till slut valde hon att säga upp sitt amerikanska medborgarskap och flytta till Tyskland.
  I dag skulle kvinnor kräkas om de fick frågan ”Vad tycker du om sex?” en gång till, säger hon. Ändå är titeln på nya boken ”Sex and business”.
  - Förlaget ville så klart sälja mer böcker. Jag hade ingenting med titeln att göra, bedyrar hon.
  Boken handlar nämligen inte alls om sex, utan om hur de privata företagen runtom i världen ser ut ur ett könsperspektiv. Det är något så ovanligt som en seriös feministisk managementbok som vill lära framför allt män men också kvinnor att se på sina relationer på arbetsplatsen på ett nytt sätt.
  Dagens revolution mellan könen äger rum på arbetsplatserna, menar Shere Hite. Här har kvinnor och män en ny möjlighet att utveckla relationer som inte är kroppsliga eller sexuella. Något som vi tyvärr ofta misslyckas med.
  Problemen kan visa sig i det berömda glastaket som kvinnor slår huvudet i när de försöker nå högre positioner, sexuella trakasserier eller bara allmänna samarbetssvårigheter.
  - Tidigare i historien baserades alla relationer mellan kvinnor och män på kroppen, vare sig du var mor eller far eller son eller dotter eller älskare, säger Shere Hite.
  - I stället för att ta till vara möjligheten att bygga helt nya sociala referensramar så projicerar vi gamla stereotyper och klichéer från familjen på arbetsplatsen, särskilt av män gentemot kvinnor.

- Antingen är hon den snälla flickan som min dotter eller det sexuella objektet som förtjänar vad hon får eller så är hon som min mamma och då kan hon ta hand om mig. Så resonerar många män än i dag.
  Men hur ska man egentligen få företagsledare att satsa på jämställdhet? Det kostar ju, till en början i alla fall.
  Trenden bland jämställdhetsarbetare i Sverige är att tala om att jämställdhet minsann är lönsamt för företagen, att kvinnor utgör en outnyttjad resurs.
  Problemet är att det på kort sikt inte alls är lönsamt med jämställdhet. Och många företag i dagens globaliserade ekonomi tänker kortsiktigt.
  Det är snabba vinster och projektanställningar som gäller. Att exploatera arbetskraft och sedan göra sig av med den har i alla tider varit en lönsam historia.
  Shere Hite kommer med en ny lösning på problemet:
  - Ett annat sätt att argumentera vore kostnadseffektivt för företagen. Kanske ska män få mindre lön. Kanske tjänar de för mycket. Vi skulle sätta kvinnors löner som norm. Eller så kunde vi mötas på halva vägen.

Petra Ulmanen


TYCK TILL! Har Shere Hite rätt? Ska män få lägre löner för att vi ska bli mer jämställda?

Tv-reklamen gjorde henne till feminist
Shere Hite är känd som feministen som bröt tystnaden om kvinnors sexualitet på 70-talet. Den första Hite-rapporten handlade om kvinnors sexualitet och kom 1976.
Sedan dess har Shere Hite gett ut fyra rapporter till: Om männens sexliv 1981, om kvinnors kärlek och relationer 1987, om familjen 1994 och nu ”Sex and business” - om de privata företagen.
Feminist blev Shere Hite som fattig student på universitetet i Columbia, när hon jobbade extra som fotomodell. Hon skulle göra tv-reklam för skrivmaskiner och annonstexten löd: ”Den här skrivmaskinen är så smart att hon inte behöver vara det.”




epost: kvinna@aftonbladet.se
telefon: 08-7252330
fax: 08-56252805