Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetEkonomi
ONSDAG 31 MAJ 2000
 
  

Pripps och Carlsberg går samman


Totalmarknaden för öl i världen beräknas till cirka 130 miljarder liter. Marknadsandelarna för de största bryggerierna ser ut så här:
1) Anheuser-Busch 11,4%
2) Am Bev 5,0 %
3) Heineken 4,6%
4) Interbrew 4,5%
5) Carlsberg Breweries 3,8%
6) Miller 3,7%
 


Nya bolaget blir världens femte största bryggeri
Bryggerierna Pripps Ringnes och Carlsberg går samman och bildar en nordisk bryggerijätte. Det nya bolaget blir världens femte största bryggeri.
   Det nya bolaget Carlsbergs Breweries kommer att få en omsättning på 25 miljarder kronor och ha cirka 27 000 anställda.

   Carlsberg kommer att äga 60 procent och Pripps Ringnes ägare Orkla 40 procent i Carlsbergs Breweries. Parterna har ömsesidig förköpsrätt om den andre vill sälja sina aktier. Någon av ägarna kan om tre år begära att bolaget ska börsnoteras, vilket i så fall sker.
   Den nya bryggerijätten kommer i hel- och delägda bolag över världen att sälja cirka 4,5 miljarder liter öl, cirka 500 miljoner liter läsk och mineralvatten.
  
Omstruktureringsvåg
   Affären ska ses mot bakgrund av den stora omstruktureringsvåg som för närvarande präglar den internationella bryggeriindustrin.
   Bryggerier går samman eller köper varandra i en allt snabbare takt för att kunna bli konkurrenskraftiga aktörer på den internationella marknaden. Nyligen köpte belgiska jätten Interbrew brittiska Whitbread. Carlsberg har haft en uttalad ambition att genom förvärv bli en av världens fem största bryggerier. Där är man nu. Men målet är att växa ytterligare.
   ''Det här är en offensiv affär. Vi slår oss samman för att skapa ett ännu starkare bryggeriföretag som ska ha resurser att satsa för att utvecklas vidare'', skriver Pripps Ringnes koncernchef Paul Bergqvist i ett pressmeddelande.
   ''Flera stora affärer har genomförts och genomförs nu. Det skapas ett antal stora internationella aktörer. Vi vill vara med och ta en plats bland de ledande bryggeriföretagen i världen''.
   Huvudkontoret i det nya bolaget placeras i Köpenhamn och företaget registreras i Danmark. Vd och koncernchef blir Carlsbergs nuvarande vd Flemming Lindelöv.
   Carlsberg Breweries räknar med att bli marknadsledande på öl i Danmark, Norge, Sverige, Portugal och Malaysia. Dessutom blir bolaget tillsammans med sedan tidigare hälftenägda Hartwall även störst på öl i Ryssland, Estland, Lettland och Litauen.
  
Varumärket Carlsberg
   Varumärket Carlsberg är världens näst största internationella ölvarumärke efter Heineken. Det kommer att bli huvudvarumärke inom premiumsegmentet på alla marknader.
   Den försäljning av läsk och mineralvatten som ingår i Pripps Ringnes i dag kommer att ingå i det nya bolaget. Men i varje land kommer de självständiga bolagen att finnas kvar. Carlsberg äger Falcon som licensbrygger Carlsberg för den svenska marknaden.
   Enligt Pripps Ringnes informationsdirektör Göran Orre är det naturliga att Falcon och Pripps Ringnes i ett senare skede går ihop.
   Av den totala försäljningen i det nya Carlsberg Breweries kommer 90 procent att vara öl och resten läsk och mineralvatten.
   Ett genomförande av affären kräver godkännande av berörda konkurrensmyndigheter. I Sverige får Carlsberg Breweries en marknadsandel på 46 procent.