|
Det är inte narkotika som skapar knarkare
Men huvudproblemet är att vår narkotikapolitik inte fungerar nu, aldrig har fungerat och inte kan fungera, då den är uppbyggd på en felaktig förståelse av problemet och förlitar sig till tro snarare än evidensbaserad kunskap. Trots detta finns en del glädjeämnen i betänkandet: kommissionen påtalar att det finns brister i narkotikapolitiken och betonar behovet av ett öppet meningsutbyte där man lyssnar på argument och diskuterar sakligt i stället för att avfärda kritiker med nedsättande tillmälen om deras person och/eller avsikter. Även vikten av evidensbaserad kunskap uppmärksammas. Om allt detta effektueras har vi tagit ett viktigt första steg. Nästa steg är att utvärdera vad den svenska modellen åstadkommit. Då narkotikapolitikens övergripande mål ett narkotikafritt Sverige är föga realistiskt har regeringen formulerat tre delmål:
1. Nyrekryteringen ska minska. Kommissionen påtalar att rekreationskonsumtion ökar, att mycket av det förebyggande arbetet vi bedrivit varit verkningslöst, samt att metoder saknas för att bemöta dem som har ett begynnande missbruk. Ändå kräver man mer resurser och ger därigenom intryck av att veta hur trenden ska vändas. Det saknas dock bevis för att sådan kunskap finns.
3. Tillgången på narkotika ska minskas.
På grund av 1990-talets besparingsåtgärder har repression blivit för dominerande skriver narkotikakommissionen och säger sig vilja återställa balansen genom att satsa mer på förebyggande arbete och vård. Emellertid föreslås en rad nya repressiva åtgärder: buggning, kräkmedel, inskränkningar i fångars rätt till permission med mera. I mångt och mycket är narkotikakommissionens linje samma gamla medicin fast i större doser. Vad gäller förebyggande arbete har kommissionen så många och varierande förslag att alla läsare borde kunna hitta något tilltalande. I själva verket blottläggs härigenom grundläggande brister i betänkandet. Det saknas en tydlig begreppsapparat. Ibland likställs allt bruk med missbruk, men begrepp som tungt missbruk, sporadiskt missbruk, tillfälligt missbruk, begynnande missbruk, samt missbruk som varken är experimentellt eller tungt förekommer också.
Det är bra att
kommissionen uppmärksammar att det finns olika konsumtionsmönster, men eftersom begreppen varken är klart definierade eller konsekvent tillämpade får läsaren ingen hjälp med att förstå hur man ska hantera denna kunskap. Allt vi får är ett smörgåsbord av åtgärder utan vägledning om hur de olika konsumtionstyperna uppstår och vilka metoder som ska riktas mot vad. Inte heller presenterar utredarna några teoretiska resonemang som skulle kunna ligga till grund för en diskussion om vilka åtgärder som bör prioriteras. I verkligheten blir väldigt få människor problematiska konsumenter. Om vi tittar närmare på de 23 promille som blivit sådana har de oerhört negativa livserfarenheter i bagaget, långt före första drogerfarenheten. Det handlar exempelvis om fattigdom, föräldrarnas alkoholmissbruk, allvarliga konflikter i hemmet, frånvarande fäder, psykiska problem, misshandel, sexuella övergrepp, diskriminering, misslyckad skolgång och så vidare. Detta tyder på att problematiska konsumenter inte är rekreationskonsumenter som råkat bli beroende utan en särskild grupp med extremt svår bakomliggande problematik.
Vi kan inte hindra att narkotika finns i landet. Vi kan varken informera, skrämma, vårda eller lagstifta bort narkotikaproblemet. Ted Goldberg
TYCK TILLdocent, Stockholms universitet Borde problematisk konsumtion av narkotika få högsta prioritet? epost: debatt@aftonbladet.se tips: 08-725 2000 fax: 08-562 528 99 växeln: 08-725 20 00 |
|