Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
MÅNDAG 13 DECEMBER 1999
 

”I dag är jag djupt troende”

När tv-kändisen Alice Bah predikade i Rydaholms kyrka i går blev det rusning efter platser. Temat för Alice Bahs predikan var ansvar och människans längtan. ”Jag hoppas absolut att jag får göra det här fler gånger. Det beror väl på vad biskopen tyckte”, sa Alice Bah efteråt.
Foto: PUTTE MERKERT

Namn: Alice Bah. Ålder: 27. Yrke: Programledare. Familj: Gift med programledaren Henrik Johnsson. Bor: Lägenhet i Stockholm. Inkomst: 320300 kronor (1998 års taxering).
Alice Bah gör succé igen – som predikant i kyrkan
Alice Bah, 27, debuterade i går som predikant i Rydaholms kyrka i Småland. Och i radion.
  – Jag har pendlat lite fram och tillbaka, men i dag är jag djupt troende, säger hon.
  
Alice Bah har nyligen avslutat sin programserie i TV 4 och studerar just nu statskunskap.
  I går stod hon inför sin hemförsamling i Rydaholm och predikade. Hela gudstjänsten direktsändes i radions P 1.
  – Jag blev tillfrågad och tyckte det lät som en bra idé. Det var jätteroligt. Speciellt att det var just i den här kyrkan. Jag är döpt och konfirmerad i Rydaholm och jag och min make Henrik vigdes här i somras, säger hon.
  Hennes predikan handlade om människans längtan och framför allt ansvar:
”På sommarlovet mellan trean och fyran, när jag var nio år, då var jag mer övertygad än någonsin. Hela våren hade vi i söndagsskolan talat om hur vi människor alltmer förstörde för varandra och misskötte vår jord. Och att det inte skulle fortgå för evigt. Utan att Jesus Kristus, Guds son, som offrat sitt liv för vår skull. Han skulle komma tillbaka och ta oss till himmelriket.
  Vi skulle få träda fram inför vår himmelske fader och Gud och han skulle öppna sin stora bok, livets bok, där allt var nedskrivet. Allt bra och allt dåligt, som man som människa gjort. Han skulle läsa ur den och döma varje människa efter de som inte trodde på honom och hans ord, de skulle bli kvar här på jorden där helvetet skulle braka loss.”
  Efteråt säger Alice Bah:
  – Vi människor tar inte tillräckligt med ansvar. Ofta brister vi i vårt ansvarstagande. Vi kan göra så mycket mer och ta ansvar för oss själva och våra medmänni-skor.
  För att få predika inför en församling krävs ett venia, ett speciellt tillstånd av biskopen.
  – Inte många får ett sådant tillstånd och jag känner mig mycket hedrad över att ha fått det, säger hon.

Rusning till kyrkan när Alice predikar
  
Alice Bah har flera gånger tidigare deklarerat att hon är kristen. Men hennes tro har bitvis varit sviktande.
  – I dag är jag djupt troende. Jag är kristen protestant.
Varför är det viktigt för dig att predika?
  
– Det är viktigt av många anledningar. För att jag är kristen, men det är också en möjlighet att som icke prästvigd få tala inför en församling.
Det var rusning efter platser i kyrkan. Vad har det för betydelse att du är en känd person som för fram ditt budskap i kyrkan?
  
– Jag förstår att det blir lite rusning, eftersom det är något annorlunda som händer. Det är klart att jag tycker att det är positivt om jag kan få människor att komma till kyrkan, så länge de kommer i fortsättningen också. Men just att det finns en möjlighet för icke prästvigda att predika är jättebra tycker jag.
Kan du tänka dig att predika igen?
  
– Jag hoppas absolut att jag får göra det här fler gånger. Det beror väl på vad biskopen tyckte. Han kanske lyssnade på radion eller spelade in det.
  Anders Wejryd, biskop i Växjö stift, gav Alice Bah tillåtelse att predika.
  – Det är viktigt att andra än präster får predika i kyrkan om vi kan ställa oss bakom det de säger.

Fler kändisar som talat i kyrkan
Nyhetsankaret Jarl Alfredius predikade i Lofta kyrka i oktober i år.
Skådespelaren Olof Buckard har talat i flera Stockholmskyrkor.
Dåvarande arbetsmarknadsministern Börje Hörnlund talade vid en högmässa i Piteå 1992.
Bengt Järnblad spelade präst i tv-serien ”Tre Kronor” och predikade i Klara kyrka i Stockholm strax före jul 1997.
Mark Leven-good predikade inför en fullsatt Klara kyrka i Stockholm i september 1994.
Skådespelaren Liam Norberg gick i december 1997 upp i predikstolen i Allhelgonakyrkan i Stockholm. Juldagen samma år läste han julevangeliet i Funbo kyrka utanför Uppsala.
Programledaren Ingvar Oldsberg predikade 1998 i pingstkyrkan Gilead i Göteborg.
Tv-journalisten Lennart Winblad har predikat i Filadelfiakyrkan i Stockholm.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
tips: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77
växeln: 08-725 20 00


   

   
  FLER NYHETER