GÖTEBORG. Smärtorna från kraschen som skakade racerserien STCC har försvunnit. Bilarna är reparerade. Både Richard Göransson och Robin Rudholm är redo att gasa igen. - Vi kör för seger på Knutstorp, säger de.
De ska vara glada att de kan gasa överhuvudtaget. Hade inte STCC-bilarna haft så stabila skydd för förarna kunde deras krasch på Sturup ha slutat riktigt illa. Göransson hade fått en stoppsladd och försökte komma iväg åt rätt håll igen. Då, ur en skymd kurva, kom Rudholm i full fart. Pang, krasch och förödelse. Det gick från 130 km/tim till 0 km/tim på ingen tid alls, rakt in i sidan på Göranssons BMW. Göransson hade Rudholms bil decimetern från sin vänstra höft, men det var bilen som tog smällen, inte föraren. - Jag åkte till sjukhus i Örebro och blev röntgad när jag kom efter tävlingen, men man hittade inga skador, säger Göransson nu med perspektiv på det som hände. Fast både han och Rudholm var rejält ömma i kroppen. - Jag trodde ömheten skulle sitta i någon dag, trodde Rudholm. - Men jag behövde hela veckan för att hämta mig. Mentalt har inget hänt, hävdar de. - Det första man frågar sig är "Var det mitt fel?", säger Rudholm. Och när svaret är nej så kommer genast nästa fråga: "När kan jag köra tävla igen?". - Knutstorp var en dålig tävling bara. Inget annat, säger Göransson. Nu i helgen tävlar de igen. I Sturup kom de inte ens så långt som till startlinjen - kraschen kom redan i kvalet. - Förra gången på Knutstorp vann jag med 22 sekunder, minns Göransson och sticker ut hakan. - Om tre race leder jag STCC-serien, säger han tvärsäkert. Sturup var bara en trist dag på jobbet.