Flygbaronen lockade tiotusentals nyfikna
Flyguppvisning
Carl Cederströms uppvisningar lockade tiotusentals runtom i landet. Här flyger han och dansken Robert Svendsen vid första flygveckan på Ladugårdsgärde i Stockholm. Cederströms plan längst till höger. Fotografen Axel Malmström har monterat ihop en bild av planen med en bild av publiken.
Foto: AXEL MALMSTRÖM

Den 18 september 1910 blir flyget en svensk angelägenhet i Stockholm. För denna dag gör Sveriges förste pilot flygbaronen Carl Cederström sin första flyguppstigning på Gärdet.

”En briljant färd - åtta minuter i luften”, lyder Aftonbladets rubrik, och den upphetsade reportern med signaturen Quintus får efteråt med handen känna på isbeläggningen på karburatorn och kommenterar imponerat:
  - Man förstår att det är friskt däruppe. [Läs artikeln]
  Carl Cederström blev Sveriges förste pilot med flygcertifikat nr 1. Sin flygutbildning fick han i Frankrike 1909. Den 7 juli 1910 misslyckas han med att bli den förste som flyger över Öresund. Vattenkylaren krånglade. Det blev istället den danske mekanikern Robert Svendsen som den 17 juli blev den förste att flyga över sundet. Cederström upprepade dock bravaden den 24 augusti.
  Cederström föddes 1865 och åkte som 20-åring över till USA ett par år, där han bland annat arbetade som cowboy. Väl hemma blev han lantbrukare på en av familjens gårdar, Brunn på Ingarö.
  Men det nya seklets teknik var roligare än lantbruk. När bilarna kom började han sälja och hyra ut bilar i Stockholm. När han fick höra om fransmannen Louis Bleriots flygning över den Engelska kanalen den 24 juli 1909 for han omedelbart till Frankrike för att lära sig flyga.

Höjdrekord på 742 meter
När han kom hem började han slå det ena rekordet efter det andra och allmänhetens entusiasm var enorm. Med sitt nya plan Nordstjernan på femtio hästkrafter förbättrade han sitt högrekord till 742 meter och människor stod med bävan på marken och såg honom som en liten vit prick i det blå.
  Sommaren 1911 gjorde han en triumfiatorisk turne ute i landsorten. Tiotusentals människor reste med extratåg för att se hjälten, orkestrar spelade, trupper paraderade. Tidningarna beskrev det hela som en första klassens världssensation, skolbarnen fick lov, prästerna talade om hans flygningar i sina predikningar och kvinnorna sjöng ”Oh Cederström, oh Cederström” medan han gjorde sin vådliga luftfärder.
  Det var verkligen en cirkus med patriotism och romantik.
  Myndigheterna var mera avvaktande. Cederström ville visa att flygning inte bara var ”en skojig cirkus”. Han bad att få bomba Vaxholms fästning med tunga bollar för att visa hur planen skulle kunna användas i krig. Myndigheterna sa blankt nej så Cederström fick nöja sig med att ”bomba” ena ändan av Jungfrugatan istället.
  Men utvecklingen gav Cederström rätt. 1912 startade han en flygskola på Malmslätt i Skåne. En flygskola som militären snart tog över.
  1916 startade han flygfabriken Nordisk Aviatik AB. Han var övertygad om att civilflyget skulle utvecklas enormt efter kriget och började nu utveckla passagerarplan.
  Den 29 juni 1918 skulle han och kaptenen K.G Krokstedt provflyga ett specialkonstruerat flygplan till Finland.
  I dagar väntade man på meddelandet om en lycklig landning.
  I stället kom chockbeskedet. Flygplanet hade kraschat och båda flygarna hade påträffats döda.
  En formlig landssorg bröt ut.