Kärlekens tunga

Klockan är 22.46.
Eldkvarn spelade i Kungsträdgården nyss.
Det kunde inte bli vackrare eller lämpligare för ett Försommarstockholm i kärlekstrasor.
Stan är sorg och vemodig uteserveringsglädje.

Hjulen snurrade runt
du var allas kung
att känna dig var en fjäder i hatten
Nu är leken allvar och svart
och du fimpar cigaretten
du tänder en till, det är rätt
nu är allt mycket bättre
Hon kom som en drottning
hon bjöd dig till sitt bord
hon räckte dig giftet
och du kunde aldrig få nog
Man över bord
Man över bord


Min vän har fått sitt hjärtat krossat.
Mascara rinner som svart regn nerför kinderna.
Hennes läppstift kladdar plastvinglaset rosa.
Han är borta för evigt nu.

Och jag bär din läderjacka tätt intill mitt hjärta.

Han borde vetat bättre och han vet nog, men han kan inte, och min vän förstår, hon har förstått länge men inte kunnat gå. Kunde väl inte än egentligen Det är honom hon tror hon älskar, men nu vet hon att det är över, det är är är är är är är är är över.
Han vill inte ha henne.
Hennes hjärta är dränkt i det som är förlorat.

Jag hörde trummorna på stan
Dom sa att du lämnat mig
Jag hörde vad demonerna sa
Det är slut och ingen kan hjälpa dig.


Plura står på scen, han ber fortfarande, han minns hur det var, det låter så, det var hon en gång i en annan sång men han sjunger den nu, i kväll, i dag, igen, för alla brustna hjärtan. Han i en fiskarhatt och för stora jeans och rösten som inte alltid bär i dag men Kungsträdgårdens alla rockiga 43-åringar och unga hipsters förenas här i hjärtat av Stockholm i hjärtat av landet. Brustna hjärtan, för många cigaretter, längtan, tabletter, sprit och ett obekymrat förhållande till klädsel och ett intimt förhållande till hjärtat och känslor och den här klumpen i magen.

Jag försöker att gå som en man
nerför hjärtats ensamma gata
Där kärlek och hat går hand i hand
sitter jag och bara saknar dig.


Eldkvarn, det är lätt att glömma, är Sveriges bästa rockband, överlägsna på autostradan av komplicerat enkla känslor, allt det som rock handlar om. Eldkvarn är den största soulorkester Sverige haft. Eldkvarn är Vikingarna, The Band, Dire Straits och Grateful Dead och en man på sång som seglat. Eldkvarn är allas vår ensamhet och patetiska ungdomsgårdslängtan och  en bekfräftelse på att vi, vissa av oss, på vissa vis, aldrig blir äldre, aldrig blir kloka i radhus.

Eldkvarn är en bön. Och vi alla ber.

Låt mig höra kärlekens tunga
Säg att du älskar mig
Kärlekens tunga, kärlekens tunga
Aldrig ska jag glömma dig


Plura i den bruna manchesterkavajen och det för svaga ljudet på Kungsans restaurangdags scen har sjungit sångerna 1000 gånger. En sjöman från Norrköping i Kungsholmens brunblå slitna kostym. Han har haft det, han har det, han har haft det, han har det. Han har varit en poet som öppnat upp nästan allt och det andra kan vi ana. Han har varit mannen utanför i en rostig bil på väg mot norr, genom skymningen i landet utanför.
Han vet att älska kan vara att dö.

Tala till mig! Tala till mig!

Ett äldre par. Hon masserar hans nacke. Plura sjunger ”Äntligen min” och min vän och jag tittar på varandra och vår vän säger: ”Så där står ni om 30 år”.
Vi säger inget. Håller varandra löst tafatt varmt, det är kallt i Kungsträdgården.

Över bron till Köpenhamn
Jag tatuerade ditt namn


Carla spänner alla senor för att fixa körerna och det finns ingen kärleksfullare ärligare vackrare gubbigare mjukare sannare band i hela världen.

Älskling säg till alla, jag ville aldrig bli, jag ville aldrig bli, låt mig inte vara
Mannen utanför.


Det är sista låten. ”Pojkar, pojkar, pojkar (här kommer ett hundår till)”.
Jag skriker: ”Kärlekens tunga”.
Den vill hon höra mest av allt.

Plura kommet tillbaka, säger: ”Från oss alla, till er alla: Kärlekens tunga”.

FÖR JAG ÄLSKAR DIG
MER ÄN DU NÅNSIN KOMER ATT FÅ VETA
LYCKA TILL MED ALLT
MEN DU KOMMER ATT FÅ LETA


Klockan är 23.22.
Fredrik

Lundell: Trial and error boys

Lundells Van Morrison-låt "Högtryck" (spår 7) är tammefan fantastisk.
"Jag säger Howdy boys! God tur!
En av dom säger: Hur ska vi få en hit?
Trial and error boys, trial and error".

Det finns bara en Uffe. Så underlig, så modig.
Fredrik


iPop i morgon! Slå mig!

Quetzalas och Emelies klubb iPop på krogen Restaurangen, Oxtorgsgatan, i morgon! En allstar-dj-avslutningsfest. Jag spelar skivor mellan 24 och 24.30. Andra - tex Marie Birde (åh!) - spelar tidigare och efter till 01.
Jag ska spela Brainpool, lätt. Nya samlingen är helt knasigt mäktig toppelipoppig vårpop stundtals ("Every Day", "Bandstarter", "We Aim To Please", "In A Box" synnerligen sannerligen). I blänkande powerpop-high-fi. Hey hey Hannas källare, hey hey Skånegatan, hey hey 90-tal, hey hey Linda Norrman.
Kom, alla till iPop! Gratis! Skugge, kom! Jag vill träffa dig. Jag bjuder på rosé. Vi kan stå och skrapa med fötterna och vara blyga inför varandra in rel life på ricko. Eller snacka guldmus. Än så länge är det bara du som har en. Får jag din så får du min..

För övrigt: Lyssnar på några som heter Minxy Soul Models. Låten heter "Meat district" och tammefasen om det inte låter exakt som Meatpacking District, Manhattan, New York. Elig rock. Tufft för att vara svensk.
Annat: Danny Cohen. Mycket underlig och bra singersongwriter.
Mer: Bandet Motion City Soundtrack. Lite för punkigtpoppigt snyggt bra sound. Inga vidare låtar.
Och så gillar jag Johannes Wallmark & The Wildflowers hela ansats. Han döper skivan till "Akron, OH"! Åh Amerika. Ska kolla in den där Johannes. Singeln "Falling down" var PettyByrdsfin som snus i en av Tobias Lindners finaste dosor.

(Och nu KYSSER Jonna Sima sin Jens Lekman-samling)

Och nyss rökte jag. Piska mig. Slå mig. Straffa mig. Snälla.
Fredrik

Audioslave, Mötley, Brainpool

Asch, det var inte så många plattor trots allt. Inga snabba pärlor. Ingen Alf med "Det kunde varit jag" (fantastisk!). Men kanske kan Laakso bli en bilhit till Hultsfred.
Här mina snabba anteckningar från första lyssningen:

Brainpool, singel ”A different life”. Det var tider det. Tillbaka med samling och outgiven. Standardskoj.
The Mary Onettes, EP ”Make me last. Lättsam depprock. Svenskt. Njae.
Anna Sahlene, singel. Elton Johnish. Överpolerad mainstreamröst. B-sida snäll bilrock. TuristflätaP4soul. Växa?
Tingsek, cd.  Duktig vit r’n’bpopvisa. Musikhögskola-Christian Walz. Överproddad. Vidrigt omslag. Okej låtar: Egoflow, Mind on Hold
Mötley Crüe, cd-hitsamling-cd, Red, White & Crue. Retron redan över. Satan vad 80-talsakta de spelar. ”Too you to fall in love” bäst. ”Shout a the devil”...så töntig fortfarande. Men ”Girls, girls, girls...haha, soft. Fantastisk titel ändå: ”Hell on high heels”.
Frotté. Svensk hiphop. Hej 1999
Hardcore Superstar, singel, Wild Boys. Bättre glam än Mötley, lätt.
Laakso, High Drama, EP. Pärlig pop. Bra. Deacon Blueish. Undrar från vilket land? Sverige? Norge? Tredjespåret ”Second winter”, yes!
Audioslave, cd.  Mäktigt och melodiöst. Det här måste pophårdrockarna gilla?
Common. Låter ju rätt grymt fortfarande. Kanye West såklart. Men hiphopr’n’b…jag är inte där längre. Inte i New York.
Absolute Dance move your body summer 2005. 38 låtar. Lam remix av BWO:s ”Open door”. Men den behöver inte remixas.
Teeange fanclub.  Yes gubbpop.

Nu: andra skivor som väntat sedan innan Kiev.

Och fråga: Varför har jag inte fått grymma Mattias Alkbergs platta? Grrrr.
/Fred


juni 2005
ti on to fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
             
hits