Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetPuls
FREDAG 7 MAJ 1999
  

  ÅRHUNDRADETS 50 BÄSTA ARTISTER  

The Smiths på den tiden de trivdes ihop.

The Smiths är alltid rätt
Popgruppen skildrade ensammas utanförskap och gjorde lyckliga lyckligare

Lyssna på The Smiths
Så laddar du hem Realplayer

Ljudet innehåller:   En mix av låtarna How Soon is now, William, it was really nothing, There is a light that never goes out, Panic och Last night I dreamed that somebody loved me

The Smiths främsta album:
The queen is dead (-86)
Strangeways, here we come (-87)
The Smiths (-83)
Hatfull of hollow (-84)
Meat is murder (-85)

Vilken är århundradets artist?
Tyck till själv.

En ständig ingrediens i all betydelsefull popmusik är känslan av utanförskap. The Smiths formulerade den bättre än några andra.

”I tried living in the real world/Instead of a shell/But I was bored before I even began” (”Shoplifters of the world unite”)

Människor som låter popmusik ta över deras liv gör det i regel av en anledning. De saknar något. De känner sig inte hemma i den värld som erbjuds dem, letar efter en mening och drömmer om något större. Människor som låter popmusik ta över deras liv är sällan alltigenom lyckliga. Musiken stärker dem i sin tro, musiken tar dem med på korta men ack så viktiga inre resor och hintar om det där andra som finns där ute någonstans. Där man inte längre behöver gå runt och känna sig som en marsmänniska. I bästa fall sporrar musiken till att ge sig iväg och leta upp det på riktigt.
Människor som låter popmusik ta över deras liv hamnar förr eller senare hos The Smiths. Få grupper har som denna brittiska kvartett lika precist formulerat det utanförskap som unga kännande, tänkande människor alltid brottats med. För det är ju vad det handlar om. Att hitta själsfränder när musiken de spelar på radion inte säger någonting om ens eget liv. Som den excentriske Steven Morrissey så lysande uttrycker det i ”Panic”, The Smiths kanske kändaste låt. Morrissey har varit där själv. Han vågade sjunga ”Heaven knows I’m miserable now” redan på ”A hatful of hollow” för femton år sedan men fortfarande ekar låten från skorrande bandspelare i låsta studentrum. Trots att The Smiths verkade på 80-talet lät de sig aldrig påverkas av några trender utan höll sig benhårt till sin idé om klassisk pop.
En idé som handlade minst lika mycket om Morrisseys skarpsynta och ofta högst provokativa texter som om gitarristen Johnny Marrs musik. Marrs låtar var fantastiskt välkonstruerade, snärtiga och lättflytande, uppburna av klockrena, underskönt snidade gitarrmelodier. Musiken talade ofta ett annat språk än texterna och det är till stor del i den laddade kontrasten som bandets storhet ligger. De kan således även göra lyckliga dagar ännu lyckligare. The Smiths splittrades för tolv år sedan. Men titta på gamla gruppbilder och de stilrena skivomslagen, lyssna på ”This charming man” eller ”Bigmouth strikes again” och möt ett popband som fortfarande framstår som ett av världens modernaste.
arkiv The Smiths
34 av de 50 främsta

Medlemmar: Morrissey (sång), Johnny Marr (gitarr), Andy Rourke (bas), Mike Joyce (trummor). Från: Manchester.Historik: Bildades i maj 1982, debuterade ett år senare med singeln ”Hand in glove”. Snart sågs The Smiths som Storbritanniens viktigaste band och fick hits med singlar som ”Ask”, och ”Panic”. Albumet ”The queen is dead” blev utsedd till världens bästa skiva i en omröstning i NME. På grund av interna stridigheter, genererade bland annat av Marrs allt fler inhopp på andra artisters skivor, sprack gruppen 1987. Efter Smiths har Morrissey framgångsrikt fortsatt som soloartist. Marr har gått vidare som studiomusiker och som ena halvan i nu albumaktuella Electronic.

   
  MER I PULS