Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetPuls
FREDAG 16 APRIL 1999
  

– Flat Eric är magisk
Coole Quentin Dupieux har skapat kultdockan i Levi’s-reklamen.


Flat Eric. Populär kult-docka i nedstigande led från mupparna, fragglarna och Teletubbies.

En gul docka, en frän basslinje och en tuff reklamfilm var allt Quentin Dupieux behövde för att skapa en kult.
  – ”Flat Eric” kombinerad med ”Flat beat” är ren magi, säger den franske guldgossen.
  Han kan ha rätt.
Vi lever i en märklig värld. En stenhård skitig technolåt som i bästa fall skulle kunna skifta 3 000 exemplar dyker plötligt upp i en morbid reklamfilm tillsammans med en muppliknande docka kallad Flat Eric.

Succé över en natt.
  – Jag tror att människor tilltalas av enkelheten. När Flat Eric kombineras med ”Flat beat” uppstår något magiskt. Det blir en perfekt upplevelse för öga och öra. Dockan är en del av musiken och tvärtom, tycker skaparen av både dockan, musiken och reklamfilmen, Quentin Dupieux.
  Quentin Dupieux är ingen dålig kille. Han har under en längre tid koncentrerat sig på att göra kortfilmer och för en tid sedan drog han hem två utmärkelser från ”British Television Academy”, en slags tv-reklamens Oscarsgala.
  Lägg till framgångarna för singelns ”Flat beat”, den kult som redan skapats kring hans docka ”Flat Eric”, samt det faktum att Quentin är väldigt trevlig så förstår ni vad det handlar om.
  En multibegåvad karlslok man bara måste hata.
  Dessutom är han cool också.
  – Jag tänker inte utnyttja den uppkomna situationen på ett utstuderat sätt. Jag kanske gör en till reklam för Levi’s med ”Flat Eric”, eller en kortfilm med honom i huvudrollen. Men jag kommer inte att sätta honom på omslaget till mitt kommande album bara för att sälja fler skivor. Sånt tycker jag är fel.

Pappan hjälpte till
  Quentin Dupieux kallar sig för Mr Oizo när han gör musik, det är fransk slang för fågel och har varit hans smeknamn i många år.
  Det var den franske superstar-DJ:n Laurent Garnier som upptäckte Quentin Dupieux, eller snarare Dupieux senior som upptäckte Garnier. Quentins pappa var nämligen i färd med att sälja en bil till den gode Laurent, och när han fattade vem han försökte prångla på en gammal sunkig Renault tvingade han med sig diskjockeyn in på kontoret för att lyssna på sonens demokassett.
  Mer än så behövdes inte för att Garnier skulle signa Mr Oizo/Dupieux vars album ”Analogue worms attack” släpps under våren. Men förvänta er inte alltför många fräna galliska basslinjer, mycket av musiken är väldigt hiphop-inspirerad och långt ifrån ”Flat beat”.
  – Jag ville inte göra ett album med tolv danstolvor. Jag ville göra ett album där alla spår tillsammans skapar en intelligent helhetsbild.


Andreas Hermansson



   
  MER I PULS