|
Medveten hiphop
De var arga, hårda, politiska, svängiga och kärleksfulla. Och det bästa hiphop-bandet någonsin. Public Enemy förändrade världen. Elvis was a hero to most but he never meant shit to me you see straight up racist that sucker was simple and plain motherfuck him and John Wayne Public Enemy blev inte populärare hos den amerikanska vita staten när Chuck D levererade dessa ord i Fight the Power, ledmotivet till Spike Lees film Do the Right Thing. Scenerna när officerarna för bort den polismördade Radio Raheem och den handikappade Smiley sätter upp bilder på Malcolm X och Dr King i den brinnande pizzerian till beatsen som sipprar fram ur den smältande bandspelaren, är mycket mer Public Enemy än Spike Lee. Den styrka, vrede, glädje, frustration, hopp och sorg som blandas är alla Public Enemys ingredienser, sammansnärjde av de mest underfundiga, faktaspäckade, intelligenta rim örat skådat, där hjärtat aldrig var långt borta från hjärnans teorier. Public Enemy hade förmågan att göra avantgardistisk hiphop med en funkig old-school-touche i kombination med svart, smart medvetenhet. Det var Terminator X The Assault technician med övriga Bomb Squad-producenter som rotade i gamla funk- och soulskivor. Det var den fågelskrämsliknande Flavor Flav The Cold Lamper med sin jätteklocka runt halsen som blev stilbildande för dagens skojare som Ol Dirty Bastard och Busta Rhymes. Han uppfann side-kickrappen som backade upp den tunga, seriösa Chuck D Messenger of Prophecy vars texter kom att leda hiphopen in i en era av pro-svart självmedvetenhet som dominerade genren kommande decennium. Public Enemys ton, texterna i kombination med militärklädseln, loggans skottsikte och de dansare och säkerhetsvakter, Security of the first world, ledda av Professor Griff som omgav Public Enemy, skrämde det vita USA och gav dem ett oförtjänt rykte som rasister och radion vägrade att spela dem. Men texterna talar sitt tydliga språk att Public Enemy inte är rasister och deras popularitet efter debutskivan Yo, Bum Rush the Show kunde inte makthavarna hålla nere, och svänget i efterföljande klubbhits som Dont Believe the Hype och 911 is a Joke bara ökade åhörarnas respekt för gruppen. De spred medvetenhet hos sina svarta bröder och systrar, hos sina vita bröder och systrar, såväl musikaliskt som om livet självt. Public Enemy är inte bara det mest betydelsefulla och bästa hiphopbandet någonsin, utan ett av de största inom musik över huvudtaget. Lyssna, lär och dansa.
|
|