Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetPuls
FREDAG 19 FEBRUARI 1999
  

Medveten hiphop
Public Enemys musik retade makthavarna men väckte fansens respekt

  ÅRHUNDRADETS 50 BÄSTA ARTISTER  


Public Enemy – Flavor Flav, Terminator X och Chuck D – gjorde avantgardistisk hiphop med en funkig old-school-touche.
Lyssna på Public Enemy
Så laddar du hem Realplayer

  Ljudet innehåller:   En mix av låtarna ”Don't Believe the Hype”, ”Welcome to the Terrordome”, ”Fear of a Black Planet”, ”Burn, Hollywood, Burn” och ”Fight the Power”.

Public Enemys främsta album:
It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (-88)
Fear of a Black Planet (-90)

Vilken är århundradets artist?
Tyck till själv.


De var arga, hårda, politiska, svängiga och kärleksfulla.
  Och det bästa hiphop-bandet någonsin.
  Public Enemy förändrade världen.
  

”Elvis was a hero to most
but he never meant shit to me you see
straight up racist that sucker was
simple and plain
motherfuck him and John Wayne”

Public Enemy blev inte populärare hos den amerikanska vita staten när Chuck D levererade dessa ord i ”Fight the Power”, ledmotivet till Spike Lees film ”Do the Right Thing”.
  Scenerna när officerarna för bort den polismördade Radio Raheem och den handikappade Smiley sätter upp bilder på Malcolm X och Dr King i den brinnande pizzerian till beatsen som sipprar fram ur den smältande bandspelaren, är mycket mer Public Enemy än Spike Lee.
  Den styrka, vrede, glädje, frustration, hopp och sorg som blandas är alla Public Enemys ingredienser, sammansnärjde av de mest underfundiga, faktaspäckade, intelligenta rim örat skådat, där hjärtat aldrig var långt borta från hjärnans teorier.
  Public Enemy hade förmågan att göra avantgardistisk hiphop med en funkig old-school-touche i kombination med svart, smart medvetenhet.
  Det var Terminator X – ”The Assault technician” – med övriga Bomb Squad-producenter som rotade i gamla funk- och soulskivor.
Det var den fågelskrämsliknande Flavor Flav – ”The Cold Lamper” – med sin jätteklocka runt halsen som blev stilbildande för dagens skojare som Ol’ Dirty Bastard och Busta Rhymes. Han uppfann side-kickrappen som backade upp den tunga, seriösa Chuck D – Messenger of Prophecy – vars texter kom att leda hiphopen in i en era av pro-svart självmedvetenhet som dominerade genren kommande decennium.
  Public Enemys ton, texterna i kombination med militärklädseln, loggans skottsikte och de dansare och säkerhetsvakter, ”Security of the first world,” ledda av Professor Griff som omgav Public Enemy, skrämde det vita USA och gav dem ett oförtjänt rykte som rasister och radion vägrade att spela dem.

Men texterna talar sitt tydliga språk att Public Enemy inte är rasister och deras popularitet efter debutskivan ”Yo, Bum Rush the Show” kunde inte makthavarna hålla nere, och svänget i efterföljande klubbhits som ”Don’t Believe the Hype” och ”911 is a Joke” bara ökade åhörarnas respekt för gruppen. De spred medvetenhet hos sina svarta bröder och systrar, hos sina vita bröder och systrar, såväl musikaliskt som om livet självt. Public Enemy är inte bara det mest betydelsefulla och bästa hiphopbandet någonsin, utan ett av de största inom musik över huvudtaget. Lyssna, lär och dansa.


arkiv Public Enemy
45 av de 50 främsta

Namn: Består av Carlton ”Chuck D” Ridenhour, William ”Flavor Flav” Drayton, Norman Lee ”Terminator X” Rogers och Richard ”Professor Griff” Griff.
Bildades: 1982.
Historia: Chuck Ds kärlek till hiphop förde honom samman med Hank Shocklee och Bill Stepheny. Chuck spelade in en låt av Shocklee. Rick Rubin fick höra kassetten och ville signa Chuck. Chuck skrev på när han fick ha produktioner drivna av socialt revolutionära politiska idéer. Shocklee blev producent, Stepheny publisher, Terminator X och Flavor Flav rekryterades. Professor Griff anställdes som koreograf och chef för dansarna och säkerhetsvakterna.

   
  MER I PULS