Aftonbladet. Senaste nytt. Dygnet runt. Aftonbladet puls.
    Fredag 8 maj 1998
  – Madonna är cool, skön att jobba med

Jonas Åkerlund är världens mest eftertraktade videoregissör just nu.
Foto och bildmontage: PETER KJELLERÅS


Han har nobbat Rolling Stones, Spice Girls och Steven Spielberg. Svenske Jonas Åkerlund är världens hetaste videoregissör.
Bobo Ericzén träffade honom och Madonna under inspelningen av hennes nya video ”Ray of light”.

  – Det gick skitbra! Madonna var nöjd direkt med resultatet och en dröm att jobba med – det var nog det enklaste jobbet jag gjort på flera år!
  Jonas Åkerlund är strålande glad över samarbetet med Madonna.
  Videon till ”Ray of light” har nu rullat på tv runt jorden i flera veckor och Jonas har precis kommit hem från en reklamfilmsinspelning i Marocko.
  Madonnavideon, som är Jonas hittills mest uppmärksammade film, spelades in och klipptes i Los Angeles i början av april.
  För oss som var med på inspelningen är det lätt att förstå att Jonas är nöjd. Bland det hundratal personer som svärmade över inspelningsplatsen var det bara Jonas och hans tre svenska medarbetare som var avslappnade. Förutom Jonas representerades Sverige av fotografen Henrik Halvarsson, Mattias Lindgren, som är idékläckare och scenograf, och redigeraren Max Vitali som assisterar Jonas med klippningen.
  – Lite hysteriska var nog alla de där människorna, men det är nog så amerikaner är mest hela tiden när det gäller superstjärnor, säger Max.
  – Men Madonna är ju helcool. En skön människa att ha att göra med.
  Och Madonna tyckte att svenskarna var sköna att jobba med. När sista inspelningsdagen var över var hon på strålande humör och närmast sprudlande glad över att hon fått Jonas som regissör.
  – När jag gör en skiva så lägger jag ner hela min själ i arbetet under flera månader, men en musikvideo är mycket mer ett samarbete med en regissör. På det här albumet har jag velat ha videor med ett fräscht uttryck, så jag vill använda nya regissörer istället för de gamla som jag jobbat med i åratal. Jonas har ett väldigt speciellt sätt att arbeta och ett helt eget uttryck och det är därför jag ville att han skulle göra den här videon.
  Jonas Åkerlund började jobba med film för 13 år sedan, som assistent till bröderna Johan och Anders Skog på reklamfilmsbolaget Mekano.
  – Av dem lärde jag mig kvalité, och den kvalitetskänslan sitter i ryggmärgen sen dess. När bröderna Skog slutade på Mekano och startade eget så fick jag min chans – så länge de var stjärnorna så vill ju ingen anlita nybörjaren Åkerlund.


Jonas Åkerlund och Madonna blir intervjuade i en inspelningsstudio i Los Angeles.
En tuff förhandlare
  Efter några år på Mekano startade också Jonas egen firma med producenten Lasse Pettersson och sen dess har han varit en av Sveriges absolut hetaste reklamfilms- och musikvideoregissörer.
  För att nå den internationella stjärnstatus han har nu, har det krävts hårt arbete och tuffa förhandlingar. Från första samtalen med Madonna till färdig video tog det drygt ett halvår.
  – När det gäller sådana här superstjärnor så är det förstås en massa förhandlande om pengar och andra praktiska detaljer. Men det som tagit mest tid är idéarbetet. Jag hade två uppslag som hon inte tyckte passade låten.
  – Hon sa nej trots att jag var rätt het på gröten och hade en väldigt klar idé om hur hon skulle se ut i videon. Jag jobbade fram ytterligare en idé och klippte ihop ett skissband för att hon skulle se hur jag såg det hela framför mig, och det upplägget tände hon på. Så här efteråt känns det bra, för den video vi har gjort passar mycket bättre till låten än de första idéerna.
  – Hon har en otrolig koll på allt hon håller på med. Stil, musik, business – hon har plåtkoll på varenda grej och ger sig inte förrän hon är helt nöjd. Och musikvideor är inget hon gör med ena handen på ryggen – hon är engagerad till hundra procent.
  Madonna själv understryker gärna vikten av musikvideor och av val av regissör.
  – Jag är en visuell artist eftersom jag är utbildad dansare, skådespelerska och sångerska. Musikvideor är viktiga för mig, de ger mig möjlighet att visa alla de saker jag är bra på i en fem minuter lång film. Videor är som dikter. Det dikter är för historier, är videor för film – ett mycket koncentrerat uttryckssätt.
  – ”Ray of light”-videon är i grunden en dag i jordens liv som ska visa att vi rusar framåt mot slutet av 1900-talet i full fart. Jag tycker Jonas gjort en utmärkt tolkning av låten, även om han tvingade mig att dansa som en galning i två dagar. Han är en tuff regissör, säger Madonna och skrattar.


Jonas, fotografen Henrik och kompanjonen Lasse Pettersson tar en matpaus. Det blev mycket kinamat på rummet.
Kul att snacka med stjärnor
  För även om inspelningsteamet och Madonnas privata stab hoppade när Madonna viftade med handen, så var Jonas den som bestämde hur superstjärnan skulle agera framför kameran.
  – Man måste ju vara smidig och lyssna på artisten och andra i teamet, men de måste förstå att ibland så vill jag inte lyssna – man måste vara hård för att få det som man vill. Men det är inget märkvärdigt – att jobba med de här stora artisterna är som att jobba med vilken annan artist som helst, när kameran väl rullar. Men det är klart att man är lite larvig – typ fotograferar hennes garageport när man varit hemma hos henne och fikat, fnissar Jonas.
  – Och det går ju inte att förneka att det är kul att snacka med de här stjärnorna första gången. När jag precis hade kommit till kontoret från ett av planeringsmötena med Madonna så ringde telefonen och en röst sa: ”Jonas? Hello It’s Mick”. Det känns faktiskt lite cool att Jagger ringer och vill att jag ska göra Stones nya video.
  Jonas tackade nej till Rolling Stones-videon för att hans tid inte räcker till. Bara den senaste månaden har han tackat nej till Rolling Stones, Lenny Kravitz, Smashing Pumpkins och en hoper andra superstjärnor. Sedan tidigare har han nobbat bland annat Spice Girls och Hanson. Han har också gjort Oliver Stone och Steven Spielberg besvikna genom att säga nej till långfilmserbjudanden.
Varför hoppar du inte på alla de supererbjudanden du får?
  – Dels är det ju som sagt var ingen snabb sak att komma överens med de här storstjärnorna, dels har jag inte tid. Mitt schema är fullt resten av året.
Men vad säger din agent när du hela tiden tackar nej till att jobba med de största namnen inom film och musik?
  – Han tycker nog jag är lite knäpp, skrattar Jonas.
  – Men han förstår att jag måste prioritera. Och så förhandlar jag ju vidare om många projekt, men det pratar man ju inte om innan de är klara. Men jag kommer att göra långfilm så småningom.
Har du sett något manus som du vet att du vill göra?
  – Kanske det, kanske, säger Jonas hemlighetsfullt.
  – Men fram till slutet av sommaren ska jag jobba heltid med att regissera ”Super Cirkör” som är ett helt galet cirkusprojekt. Det blir en vild föreställning där vi ska mixa cirkus, rock och annan performance till något helt unikt. Jag tar tjänstledigt från filmvärlden och flyttar till Super Cirkörs repetitionslokaler för att helt kunna koncentrera mig på cirkusen.

Fortsättning på intervjun