Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetPuls
FREDAG 11 FEBRUARI 2000
 
  

Guldläge

988
Foto: RIKARD LAVING
– Vi ska inte säga att skivbolaget inte har någon koll, men de frågar oss: ”är det här bra”? Säger vi ”ja” så säger de ”okej”.
  Sveriges technostjärnor Antiloop får göra vad de vill.
  Och de är lite småsöta.

  – Många som sysslar med det gör det för att de inte kan musik, säger Robin Söderman.
  Antiloop tillhör inte de många.
  Antiloop har David Westerlund. Pianist med klassisk bakgrund. Han satte sig bakom tangenterna tidigare än han kan minnas och tog privatlektioner från sex års ålder. Spelade Bach, Mozart, Beethoven... Pappas initiativ. Sonen skulle skolas.
  – Jag höll på med det i 8 år, bara klassiskt, men tröttnade när jag var runt 14... Kändes ju lite cheesy: ”Tyvärr grabbar, kan inte komma på nästa hockeyträning, ska spela piano...” Så det blev att man gled ifrån det. Började med storbandsjazz i stället. När jag kom dit fattade jag ingenting om ackord och harmonilära. G-moll-9, vad fan är det liksom? Kapellmästaren fick visa mig och så småningom började jag fatta: Jaha, det är det här jag gjort hela tiden...
  Allt det. Plus att pappa köpte honom en synt när han var 10 år. David Westerlund stod på en fast grund när han började skriva sin egen musik.

Inte bara trummor
  – Han är nyckeln till vår framgång, vi gör inte bara dansmusik, det är inte bara trummor, vi har så jävla mycket mer, det blir riktiga låtar, säger Robin Söderman.
  – Jag gillar stentuffa beats, men när jag sen lägger på syntgrunkorna har jag alltid nån melodi i huvudet. Det går inte att skapa en helhetskänsla, en atmosfär, med bara ett beat, melodi och harmoni måste till, säger David.
  Debutalbumet ”LP” sålde i 60 000 exemplar. ”Remixed” sålde i osannolika – för att just vara ett remixalbum – 25 000 exemplar. Singlarna ”In your mind” och ”Believe” sålde guld respektive platina och då snackar vi bara Sverige.
  De är stora i Frankrike också. 200 000 sålda exemplar av ”In your mind” är beviset.
  De var inte tillfredsställda med det. Ja, skivförsäljningen var bra, men den motsvarade ändå inte på långt när genomslaget bland världens klubbkids.

Ville ha en bättre deal
  – Vi får varje dag drösvis med mail från folk som vill köpa våra skivor, bland annat från USA, och då är det ganska så frustrerande att våra plattor inte släppts där. Jag ska inte säga att vi var på väg att byta skivbolag, men inför den nya plattan ville vi helt klart ha en bättre deal och att Ola Håkansson (vd på Stockholm Records) garanterade release i vissa områden, säger Robin.
  I dag är allt det förverkligat. Marken ligger förberedd utomlands och David och Robin har efter ett år av sega förhandlingar tredubblat sin royalty per såld skiva. Från 7 till 22 procent. Kan de nu bara leverera musiken gör de lyftet både konstnärligt och ekonomiskt.
  De kan leverera musiken. Nya singeln ”Start rockin” håller vad titeln lovar. Den öser och har ett långt och funkigt break med elgitarrer, big beats och scratching som överraskar och skakar liv i lyssnaren.
  Just sånt som kan få folk som normalt väljer bort modern dansmusik att öppna plånboken.
  – Den grejen hade vi nog inte ens haft i huvudet för två år sen. Rock ’n’ roll-trummor! Det hade varit: Aldrig i livet! Tidigare har vi varit rädda att jobba med kontraster men i dag vågar vi ta ut svängarna, säger David.
  Förmågan att vinna erkännande från klubbscenen och samtidigt nå utanför den ställer Antiloop i frontlinjen och gör dem unika i Sverige.
  – Det är en tunn jävla tråd att balansera på, men det är exakt det vi vill, att få kredd från klubbscenen och samtidigt spelas på radion och sälja en jävla massa skivor. Lyckas man är man hemma. Och vi lyckas med det år efter år, säger Robin.
  – Mycket handlar om vårt sätt att arra och prodda låtarna. Det är ett intro och sen smack på med nåt som kan liknas vid refräng, sen en vers och en brygga och så refräng igen. Traditionella poparr liksom. Och vi gör radioversioner av allt som kan bli till singlar. Det blir kort och koncist. Det händer mycket grejer på kort tid, säger David.

Storsint vd
  Antiloop kompromissar inte med skivbolaget och sin vision för att nå storpublik.
  – Vi har guldläge. Jag ska inte säga att folket på skivbolaget inte har nån koll, men de bara tittar på oss och frågar: Är det här bra? Säger vi ja så säger de okej, säger Robin.
  – Det är storsint av en vd som Ola Håkansson att ha den attityden, att erkänna att vi kan det här bättre än han, säger David.
  Med 400 000 sålda plattor distanserar Antiloop lekande lätt en artist som Petter. Men medan Petter är känd och igenkänd av alla kan David och Robin knalla nerför Stockholms gator i snudd på total anonymitet. Det är samma sak för de flesta dansartister. Musiken hörs. Men människorna bakom förblir relativt okända.

Är inga artister
  David och Robin är inte bittra. De trivs med situationen.
  – Vi har kallats Sveriges anonymaste popstjärnor, men vi tar hellre emot feedback på dansgolvet än ute på gatan. Jag menar, träffar man E-Type på Spy Bar och står och pratar med honom i 20 minuter får man kanske tre meningar sagda för folk kommer hela tiden fram och rycker i honom. Fan, han kan inte ens gå på McDonalds. Sånt slipper vi och det är en frihet. Vi ser oss heller inte som artister i första hand. Vi är producenter och dj:er, säger Robin.
  Kanske tvingas de ge upp friheten i samband med att det nya albumet ”Fast lane people” släpps den 17 april.

tore.borjesson@aftonbladet.se

arkiv Antiloop
Medlemmar: David Westerlund och Robin Söderman. Flickvänner: Nathalie Ellis (Robin) och Cecilia Rönnqvist (David). Bor: Södermalm (Robin) och Lidingö (David). Påbrå: Både Robin och David har fäder som är eller varit helprofessionella musiker, de har till och med gigat ihop. Davids pappa, Bo Sundberg, är dragspelare och Robins pappa, Kaj Söderman, spelar gitarr och sjunger, bland annat med Arne Domnérus. Viktiga influenser: Aphex Twin och Future Sound of London (Robin). Skivbolaget XL Recordings, där bland annat Prodigy ligger, samt 70-talssoul, framför allt Stevie Wonder (David). Om trance: ”Den har stagnerat. Den går bakåt i stället för framåt. Man har hört allt tre miljoner gånger förut. Det händer mer inom hård techno och house.” Om svensk klubbmusik: ”Undergroundscenen är stark, såna som Thomas Chrome och Henrik B gör skitbra grejer.” Diskografi: ”LP” (1997), ”Remixed” (1998), ”Fast lane people” (2000).
 Lyssna på Antiloop.

   

   
  MER I PULS

Pulsredaktör på nätet: Johanna Börjesson