|
PR-byrån i Sydafrika har gett lobbymaffian ett ansikte Min gode vän Gert Fylking fungerar numera också som krönikör i tidskriften Aktuell Rapport. Det har gett honom en plattform för att uttrycka den molande nostalgi han när inom sig. Således formulerar han tidlösa essäer om sin uppväxt, om hur solen sken över Solna på 50- och 60-talen, om gamla personbilar, om en svunnen vardagsmoral, om hur det var att bära hatt, sådana grejer. Att Gert sedan - i jakten på en bredare läsekrets - säljer samma alster till tidningen Kristdemokraten gör dem inte på något sätt sämre. Snarare bekräftar de vitt skilda distributionsformerna att han lyckats producera säregna undertexter, vars dofter uppenbarligen tjusar både gammaldags moralister och kroniska onanister.
Vad talar vi om här? Är det kanske en ljuv längtan de båda grupperna har gemensam? Trånaden efter en liten, begriplig och kontrollerbar värld? Det hör för övrigt till saken att kristdemokraten Gert med emfas hävdar att han själv inte befläckat sig sedan 1972. Händelsen skulle då ha utspelat sig på ett berg i Dalarna. Tro det, den som vill. Ni har säkert läst och sett hur en stor svensk delegation med Göran Persson i spetsen gjort ett eländigt besök i Sydafrika i veckan. Det blev värre och värre dag för dag. Obetalda räkningar, inställda konserter och diplomatiska fadäser. UD skyller fiaskot på en pr-byrå som heter Rikta.
Enligt det elektroniska nyhetsbrevet Resumé framträdde den ansvariga pr-byrån Riktas styrelseordförande i Sverige redan i onsdags. På en träff för pr-folk och sa han: Rikta har mycket riktigt gett lobbymaffian ett ansikte. När det började lukta bränt skyllde de alltihop på en egen medarbetare. Den vanliga svenska formen av att ta ansvar. Vad trodde UD:s strateger att pr-skojarna skulle ordna? Om vi bortser från Svedala-centrismen, den fåfänga övertron på att att världens folk skriker efter allt som kommer från Sverige, så återstår en allvarligare misstanke.
Hade det blivit ett liknande fiasko om Göran Persson åkt med popstjärnor och allt till... säg Tyskland? Knappast. Då hade slöfockarna på UD inte nöjt sig med vaga besked och lösa boliner. Och amatörerna hade inte fått bestämma. Pengarna hade antagligen räckt till att betala hotellrummen.
Vad menade Rikta-mannen egentligen på festen för pr-folk i onsdags. Det går ju inte att slå hans fras ur huvudet. Den mal på som en sämre schlager. Och går lika lite att analysera. Vad tror ni betyder mest för Rikta-mannen: konkurrenterna, UD, Göran Persson, Sydafrika, eller den egna firman? - Jag är här för att se er i ögonen och säga förlåt. Det här drabbar hela branschen. Min gissning är att Rikta-mannen - med Strindbergs ord - var falsk som en festtalare. Den rumänska diktatorskan Elena Ceausescu intog en ganska avig attityd för tio år sedan, när hon leddes till arkebuseringen: - Jag var ju som en mor för er... Tänk om hon chansat mer på ödmjukhet och omtanke om sin egen bransch. Tänk om hon sagt precis som Rikta-mannen. Hade historien skrivits annorlunda då? Vi kan bara gissa. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se telefon: 08-411 11 11 fax: 08-600 01 77 |
|