|
Cirkapris: 1 000 kronor. Bäst i Aftonbladets däcktest i år och har toppat biltidningarnas tester år efter år. Den lilla tillverkaren i Småland ägs numera av tyska däckjätten Continental men Nordfrost har ett helsvenskt mönster och en lika svensk gummiblandning. Däcket är suveränt på snö, is och barmark. Svagare på snömodd.
Cirkapris: 950 kronor. Exakt samma däck som Nordfrost. Det tillverkas i samma fabrik i Gislaved och det enda som skiljer är dubbarna, de är av aluminium i stället för plast vilket faktiskt kan vara en fördel. Priset kan vara något lägre på grund av större konkurrens inom den privata däckhandeln än inom OK som säljer Gislaved.
Cirkapris: 950 kronor. Det finska succédäcket är nästan lika bra som Gislaved Nordfrost så länge däcken är nya, efter en säsong tror jag att Hakka 1 går förbi. Finnarna har med en helt ny metod lyckats få fast dubbarna i däcket bättre än någon annan vilket ger bra livslängd. Hakka 1 är bättre än Nordfrost i snömodd.
AGI Sarek Cirkapris: 650 kronor Jag har testat de regummerade AGI-däcken många år och de förbluffar varje gång. Teknikerna på AGI utgick den här gången från Michelins Ivalo-mönster men gjorde gummiklackarna mindre och ökade mellanrummen. På det sättet fick de ett riktigt aggressivt vinterdäck. Avigsidorna är högre ljudnivå och sämre egenskaper på barmark.
Cirkapris: 1 000 kronor Amerikanska multijätten tar både Europa och Norden på allvar. En stor utvecklingsavdelning i Mellaneuropa testar nordiska vinterdäck uppe i Lappland. UG 400 är inte det däck jag skulle välja först, men om favoriterna tagit slut är det här ett klart bra val.
Cirkapris: 900 kronor Q är en hastighetskod och betyder max 160 km/tim och det är viktigt. Många tillverkare i Mellaneuropa försöker sälja högfartsdäck som konstruerats för Autobahn även här i Sverige. Hakka Q är det bästa dubbfria däck jag testat, men på frosthalka är det nästan lika dåligt som de andra däcken utan dubb.
Cirkapris: 1 000 kronor När jag testade däcket förra året var nykomlingen ett fynd. I år har det gått sämre för Softfrost utan att jag kan förklara varför. Ändå ett relativt bra köp, det är tunnsått med dubbfria däck som håller en hyfsad standard på hårdpackade vinterväglag. Softfrost är ett av dem.
Cirkapris: 950 kronor Identiskt med Gislaved Softfrost men sålt i däckhandeln i stället för på OK-macken. Ju halare väglag, desto sämre blir däcket. Hyfsat grepp på snö och trivsamt på barmark. Varnar i tid innan greppet går förlorat.
Bridgestone Blizzak Cirkapris: 1 050 kronor Det är luftbubblorna som ger Blizzak det fina greppet på snö och det hyfsade greppet på grov is. Om det är luftbubblorna som ger greppet eller om bubblorna gör gummit extremt mjukt och det är därför det greppar, det får vi kanske aldrig veta. Dåligt på slask. Livslängden är genant kort: två, max tre säsonger.
Cirkapris: 950 kronor Efter ett misslyckat försök att sälja Europadäcket Alpin i Sverige kom det typiskt nordiska Maxi Ice för ett par år sedan. Däckmönstret är uppskuret i mängder av tunna lameller för att ge grepp på vinterväglaget. Ändå är det på barmark och i slask som däcket är bäst. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se telefon: 08-411 11 11 fax: 08-600 01 77 |
|