Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
SÖNDAG 21 NOVEMBER 1999
 

NYA LAGEN: TIO DAGAR KVAR
Robert Collin: Jag väljer dubbat
”JAG VÄLJER DUBBAT” Aftonbladets bilreporter Robert Collin är en av Sveriges främsta experter på däck. Här hjälper han dig att köpa rätt vinterdäck inför nya lagen som börjar gälla 1 december. ”Själv väljer jag dubbat före dubbfritt. Bara dubb ger säkerhet på frosthalka. Något högre bullernivå får man stå ut med, för säkerhets skull”, säger han. Robert Collin avråder från att köpa begagnade däck – de kan vara livsfarliga.


Aftonbladets trafikreporter: Så undviker du att köpa dåliga däck
Halkan är här – men som vanligt blir många bilägare tagna på sängen.
  Vinter? I år igen?
  600 000 bilister ska köpa sina första vinterdäck. Många kommer att bli lurade att köpa rena skitdäck när de bästa tagit slut.
  Aftonbladet tipsar om tio säkra däck som håller greppet.
   Det dubbade Gislaved Nordfrost är en säker testvinnare med Nokia Hakkapeliitta 1 hack i häl.
  Själv väljer jag dubbat före dubbfritt. Bara dubb ger säkerhet på frosthalka. Något högre bullernivå får man stå ut med, för säkerhets skull.

Nordiska tillverkare spöar jättarna
  
Att de nordiska tillverkarna slår ut multijättarna från Mellaneuropa är inte så konstigt. Bara de nordiska tillverkarna har förstått att svensk vinter skiljer sig från vintern i Alperna. Här hemma har vi ett hårdpackat vinterväglag flera månader och i södra delarna av Sverige blandas vintervägen med slask och barmark. Vi måste välja däck som fungerar på alla underlag.
  Bara de bästa dubbdäcken är tillräckligt bra. Men skräpdäcken ser likadana ut.

Varning för okända gummifabriker
  
Akta dig för fabrikat du aldrig hört talas om.
  Akta dig också för begagnade däck. De kan se fina ut men har ofta rullat uppåt tio år och kan vara fullständigt livsfarliga på is och snö.
  Vill du inte köpa nytt finns det bra svenska regummeringar. AGI från Anderstorp tillverkar lågprisdäck som toppar däckstesterna år efter år.
  Regummeringen Galaxie som kom sist i Aftonbladets test är i varje fall bättre än skräpet som oseriösa importörer tar in till Sverige.


Tänk på att gummi är färskvara
Här är några tips som är bra att läsa innan du slår till och köper nya vinterdäck.
  Och håll koll på hur dina gamla däck ser ut – de kan vara dags att byta dem.
Däck är färskvara. Du kan kolla tillverkningsdatum på däckets ena sida. Tre siffror i en oval ram som ser ut att ha hamnat lite på trekvart talar om tillverkningsvecka och år. 129 betyder vecka 12 1999.
Ett vinterdäck är slut när det är fyra millimeter kvar av mönstret och när däcket är sju år gammalt.
Ett nytt däck ska vara tillverkat i år, slutsiffra 9 alltså. Är det äldre ska du pruta hårt eller avstå.
Ring runt och kolla priser. Det kan skilja hundralappar mellan två verkstäder i samma kvarter.
Tänk på att dubbdäck måste ”köras in” och helst ska du köra in däcken på bar asfalt. De första 50 milen ska du undvika häftiga inbromsningar, accelerationer och kurvtagningar, annars kan dubbarna lossna.

Kontrollera datumet på dina bilringar
Tre siffror på däcksidan visar tillverkningsvecka och år. 215 betyder vecka 21 år 1995. Pilen visar att det handlar om 1990-tal, Efter nyår försvinner pilen för att återkomma år 2010.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   

   
  FLER NYHETER