Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
FREDAG 12 NOVEMBER 1999
 

Dubbfria vinterdäck
farliga på barmark

Nu när det är lag på vinterdäck väljer många dubbfria för att kunna använda dem året runt.
  Men ett test i biltidningen Teknikens Värld visar att de dubbfria vinterdäcken kan vara riktigt lömska på barmark.

  För 20 år sedan var alla vinterdäck dubbade. Men krav från myndigheter och konsumenter i Mellaneuropa tvingade fram utvecklingen av dubbfria vinterdäck. Även här i Sverige blev de dubbfria däcken allt mer populära. För fem år sedan var 30 procent av alla sålda vinterdäck dubbfria.
  Testresultat som visade de dubbfria däckens svaghet på frosthalka gjorde att dubbdäcken kom till heders igen, men vinterdäckslagen som börjar gälla den 1 december i år ökar på nytt intresset för de dubbfria däcken.

Dubbfritt tappar greppet
  De som egentligen inte vill ha vinterdäck, de som kört på sommardäck tidigare, väljer gärna dubbfria däck och tror att de köper ett slags ”året runt-däck”.
  Även i södra Sverige där det mest är barmark är de dubbfria däcken populära.
  Men nu visar Teknikens Värld att de dubbfria däcken fullständigt tappar greppet i en undanmanöver.
  Tidningen körde ett antal dubbade och dubbfria däck i det så kallade älgtestet på torr asfalt.
  Testbilen kördes först in i en konbana och klarade uppgiften utan problem i 75 km/tim – med sommardäck. Med vinterdäcken gick det sämre, och allra sämst med de dubbfria däcken.
Tre av sex testade dubbdäck klarade konbanan i 70 km/tim men bara ett av fem dubbfria klarade den hastigheten. Bäst var Gislaved Nord Frost som också vann Aftonbladets vinterdäcktest för sina egenskaper på snö, is och slask.

Mönsterutformning avgör
  Tidningen skriver att de dubbfria däckens mjukare gummiblandning är orsaken till det dåliga greppet. Men det är inte riktigt rätt analys. Flera av däcktillverkarna använder exakt samma gummiblandning i alla sina vinterdäck, oavsett om de är dubbade eller dubbfria.
  Det är snarare däckens mönsterutformning som avgör om däcket fungerar på asfalt.
  Ett test som jag själv gjorde för ett par år sedan visar att ett dubbdäck har något kortare bromssträcka på torr asfalt än ett dubbfritt däck.
Slutsatsen är att vinterdäck bara ska användas på vintern och att dubbdäck är säkrare både på vinterväglag och på sommarföre.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER