Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
LÖRDAG 9 OKTOBER 1999
  

Nu vill Volvo bli störst

Leif Johansson, Volvos vd.
Foto: FRIDA HEDBERG

Lena Mellin: Det här var bra jobbat, Leffe.
Samarbetet med Mitsubishi bara ett steg på vägen för vd Leif Johansson
Volvo har på kort tid befäst ställningen som ett aggressivt och offensivt företag.
  Försäljning av personvagnsdelen, förvärv av Scania och allians med Mitsubishi.
  Mannen bakom allt är koncernchefen Leif Johansson.
  – Han är van vid att sälja, köpa och strukturera om för att göra ett företag störst, säger Volvoexperten Matts Carlsson på Chalmers.
  
Volvo har på mindre än ett år gått från att vara en typiskt lagom svensk koncern till att bli en storaktör på världsmarknaden.
  Under Leif Johanssons ledning tog man det kontroversiella och svåra beslutet att sälja personvagnsdelen till Ford. Den svenskaste av svenska produkter blev över en natt amerikansk.
  I samma veva utmanar han mäktiga Wallenbergsfären genom planerna på att köpa upp Scania.
  Och innan EU:s konkurrenskommission hunnit godkänna övertagandet av Scania åker Leif Johansson till Japan och köper fem procent i Mitsubishi.
  Samtliga bedömare som Aftonbladet talat med är eniga om att Leif Johansson som person har stor betydelse för affärerna.
– Utan honom hade det inte gått. Leif Johansson har tänkt stort, säger Mats Liss, fordonsanalytiker på Föreningssparbanken.

Näst störst i världen
  
Volvo är i dag världens näst största tillverkare av tunga lastbilar efter Daimler-Benz och fortsätter att expandera.
  Den 15 januari i år tog man Scanias styrelse på sängen genom att köpa upp 13 procent av aktierna.
  Samtidigt inleddes diskussioner med huvudägaren Investor om samgående, men de avbröts abrupt i februari.
  Volvo fortsatte dock att köpa aktier och kontrollerade i början av maj 20,3 procent av Scania.
  I somras återupptogs förhandlingarna med Investor och den sjätte augusti meddelade Volvo att man köper Investors aktier i Scania för 17 miljarder samtidigt som man lade ett bud på resten av aktierna.
  – Det kostar Volvo 60 miljarder att köpa hela Scania, säger Volvos presschef Mats Edenborg.

Öppnar asiatiska marknaden
  
I går presenterades Volvos allians med Mitsubishi. För 2,3 miljarder kronor köper Volvo fem procent i Mitsubishi.
  Dessutom köper Volvo 19,9 procent av aktierna i det dotterbolag som Mitsubishi i april nästa år skapar för sin lastbils- och busstillverkning.
  Volvo bedömer att alliansen med Mitsubishi innebär upp till en miljard kronor i besparingar på produktutveckling.
  – Det är en bra affär för Volvo eftersom det är mycket viktigt av strategiska skäl att ta sig in på den asiatiska marknaden. Det är en förutsättning om Volvo ska bli globalt riktigt stora, säger Christer Karlsson, professor i industriell produktion vid Handelshögskolan.

Volvo har blivit aggressivare
  
Volvo är världens näst största tillverkare av tunga bussar.
  Sedan Leif Johansson tillträdde som koncernchef har Volvo gjort en rad strategiska uppköp.
  I slutet av 1997 förvärvades både det amerikanska bussbolaget Novabuss och finska Carrus.
  I oktober förra året kompletterades verksamheten med köpet av det mexikanska bussbolaget Masa.
– Volvo har en aggressivare affärsstrategi under Leif Johansson än under Sören Gyll och Pehr G Gyllenhammar. Men globaliseringen har också blivit tydligare de senaste fem-sex åren, säger fordonsindustrianalytikern Matts Karlsson.

Bland de största på flygmotorer
  
Volvo är även världens tredje största företag på anläggningsmaskiner, construction equipment, och ett av världens största på komponenter till flygmotorer.
  Under Leif Johanssons ledning köpte Volvo 1997 Champion, ett kanadensiskt bolag för anläggningsmaskiner.
  Våren 1998 köptes Samsungs division för anläggningsmaskiner.
  Volvo Aero köpte i slutet av förra året Norsk Jetmotor. Stegvis har man också köpt reservdelsmäklaren Ages.

”Det kommer fler affärer”
  
Frågan är om Volvo handlat färdigt eller om det är aktuellt att köpa upp fler bolag.
– Jag tror att Volvo köper upp en amerikansk aktör som kompletterar lastbilssidan på samma sätt som Mitsubishi, säger Matts Carlsson.
  
– Jag är säker på att det kommer fler strukturaffärer. Volvo måste vara en aktiv spelare för att bli världens starkaste företag på tunga fordon, säger Christer Karlsson.
  – Volvo kan fortsätta vara offensivt på grund av den starka ställning man har, men samtidigt går det tid och kraft åt att leda integrationen med Scania, säger Lars Söderfjell, fordonsanalytiker på Den Danske Bank.

Lastbilsjättens nionde köp – på tre år
1997:
Champion
– köp för en miljard kronor.
Novabuss – köp för 300 miljoner kronor.
Carrus – köp för hemlig summa.
1998:
Samsung anläggningsmaskiner
– köp för fyra miljarder kronor.
Masa – köp för en halv miljard kronor.
Norsk Jetmotor – köp för hemlig summa.
Ages – köp för en halv miljard kronor.
1999:
Volvo Personvagnar
– försäljning för 50 miljarder kronor.
Scania – köp för 60 miljarder kronor.
Mitsubishi – köp av fem procent för 2,3 miljarder kronor.



Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER