|
I går avslöjade Aftonbladet hur flera företag i begravningsbranchen behandlar de döda på ett ovärdigt sätt. Askan spreds i fel minneslund
Askan efter maken spreds i fel minneslund. Begravningsbyrån bad henne inte ens en ursäkt. Det går ju inte att ändra, så nu när jag har honom där får jag lägga mig där också, säger Stina, 84. Efter Aftonbladets avslöjanden om begravningsbranschen har telefonerna gått varma. I dag vittnar anhöriga om vanmakt och ansvariga för olika begravningsbyråer bekräftar att det finns missförhållanden. Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har märkt av problemet och tar därför sedan november 1998 emot begravningsärenden. Ett av dem är från den 84-åriga kvinna vi valt att kalla Stina. Vill vila i samma lund Hon och maken hade inga egna barn utan ville ligga i samma minneslund som hennes föräldrar, syskon och övrig släkt. Begravningsbyrån lovade ordna allt. En tid efter begravningen tog kyrkogårdsförvaltningen kontakt med kvinnan och berättade att ett misstag begåtts. Askan har spritts ut i en annan minneslund 17 kilometer längre bort på andra sidan stan. Stina chockas svårt. Men begravningsbyrån hörde inte av sig. Helst vill jag inte tänka på det. Vi har rett ut det där nu... även om pengar aldrig kan gottgöra det som hänt, säger hon till Aftonbladet. ARN ansåg att begravningsbyrån skulle betala tillbaka en fjärdedel av de 18 511 kronor Stina betalat för begravningen. Men företaget återbetalade hela beloppet, samt ersättning för taxiresor till den andra minnneslunden. Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se telefon: 08-411 11 11 fax: 08-600 01 77 |
|