Lars Johan Hierta På internet sedan 1994  
AftonbladetSenaste nytt. Dygnet runt.
TORSDAG 16 SEPTEMBER 1999
  

IT-machon slipper stressa till dagis

457 FRUKOST I NYA VÄRLDEN. Icon Medialabs vd Johan Staël von Holstein samlade ett par hundra slipspojkar i arla morgonstund för att dela med sig av sitt framgångsrecept.
Foto: ANDREAS HILLERGREN

Budskapet först: om inte kunden upplever ett värde – finns inget värde.
  Garva lagom åt att det låter självklart.
  Den som kom på att det var grejen att säga grundade Icon Medialab och blev stenrik.
  Han heter Johan Staël von Holstein och jag käkade frukost med honom i den nya världen i går.
  Machoidealen är kvar i den nya världen. Klockan 09.00 ska du kunna berätta om föredraget du var på i morse. Inte om hur stressigt det var att hinna lämna på dagis.
  Därför satt ett par hundra åhörare med kaffemuggar i arla morgonstund i dataföretaget Compaqs avdelning på Stockholmsmässan Networks Telecom i går.

Lugnande ord till åhörarna
  För dem som blir lite nervösa av IT-revolutionen gavs först några lugnande ord som:
  – Internet är bara ett hot för dem som inte ser det som en möjlighet.
  Johan Staël von Holstein, 36, IT-revolutionens gossen Ruda, skulle nu förklara möjligheterna. Han går ut hårt:
  – Ericsson har i dag världens bästa teknik och who cares?
  Ericsson, menar han, har missat att kunden måste uppleva ett värde, det gör de i Nokias design, funktion och livsstilsreklam, inte i Ericssons teknik. Alltså rusar Nokia på börsen när Ericsson står still.

Häng med på grisfest!
  Efter en massa luddiga branschuttryck kommer han till slut in på mer handfasta tips för den som vill lyckas i den nya världen.
  Men då flackar påfallande många slipspojkar i publiken med blicken.
  För det handlar om Vingresor och Greta som gillar helstekt gris. Och det gör ju inga moderna människor.
  Men häng med nu:
  Greta har rest med Vingresor till Alcudia och ätit den bästa helstekta grisen i sitt liv.
  Det skriver hon in på nätet till Ving. Det ser Bosse i Kiruna som också tycker att grillad spädgris är ett viktigt inslag för en lyckad resa.
  Så när Bosse köper sin resa på nätet klickar han i tillägget grisfest. Det blir lite dyrare, men Bosse upplever ju ett värde, så han betalar.
  – Kunderna utbildar personalen direkt i var värdet finns. Resultatet för Ving blev att kunderna köper dyrare resor på nätet än i butiken. Enligt rykten säljer Vingresor i dag en tredjedel av sina resor på nätet, säger Johan Staël von Holstein.
  Stanna ett tag nu.
  Mjukvaran för de här tjänsterna ska tas fram, hemsidan layoutas och gränssnittet för just tjänsten där Greta skriver om grisen ska designas.
  Där har ni en glimt av den typen av produkter som gjort mycket unga människor mycket rika mycket fort.

Från tomma händer till 100 mkr
  En glimt av orsaken till att Icon Medialab på tre år gått från en tom lokal i Värtahamnen till en internationell koncern med kontor i 13 länder, gett Johan Staël von Holstein en förmögenhet på cirka 100 miljoner kronor. Och värderats till 4 miljarder kronor på börsen utan att ha tjänat en spänn.
  Och fått stor som liten investerare att ställa samma fråga denna höst:
  När spricker IT-bubblan?
  IT-revolutionärerna utbrister: Det är ingen bubbla, det är en ny värld, en ny ekonomi.
  Johan Staël von Holstein då? Påfallande lik Ulf Ekberg i Ace of Base med blonderat hår, skinnkavaj och stjärnstatus, är han en bubblare eller en visionär?
  Tja, lite gammal hederlig journalistik i går eftermiddag visar att Johan Staël von Holstein drog på lite om det där med Greta och grisen.
Jan Helin
Jan
Helin

  Vingresor säljer ännu 5 procent av sina resor på nätet. De hoppas att de om något år säljer en tredjedel via internet.
  Tjänsten där Greta kan skriva om grisen finns inte, men den kommer snart.
  Slutsatserna får du dra själv.


Tipsa Aftonbladets nyhetsredaktion: ettan@aftonbladet.se
telefon: 08-411 11 11
fax: 08-600 01 77


   
  FLER NYHETER